بازار و اصناف نقشی بسیار کلیدی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دارند و افزایش اختیار عمل این گروه اجتماعی از دولت نهم در دستور کار وزارت بازرگانی قرار گرفته است.

تا چند ماه پیش رئیس شورای اصناف در مورد اینکه در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اصناف لحاظ نشده‌اند اعتراضاتی را مطرح می‌کرد اما گویا این اعتراضات با واکنش مثبت وزارت بازرگانی و طرح اختصاص تسهیلات 7 هزار میلیارد تومانی به‌بارنشسته است. با قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • پیش تر گفته بودید در قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها اصناف دیده نشده‌اند ولی رئیس مرکز اصناف و بازرگانان اعلام کرده است که 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اصناف درنظر گرفته شده است.

وقتی اصناف را در این قانون لحاظ نکرده بودند ما اعتراض کردیم‌ اما قرار است در زمان اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها از تولید‌کنندگان کوچک، صنوفی که با انرژی سروکار دارند و یا انبارهایی که سردخانه دارند حمایت شود تا به مشکل برنخورند.

  • آیا این بسته حمایتی در کارگروه تحول اقتصادی تصویب می‌شود؟

امیدواریم؛ تصویب ‌شود.

  • نحوه توزیع این تسهیلات به چه صورتی خواهد بود؟

در زمان اجرای قانون، اصناف را اولویت بندی می‌کنیم به‌طوری‌که صنوف تولیدی اولویت بالاتری خواهند داشت و تنها تعداد محدودی از صنوف توزیعی نظیر رستوران‌داران و تالارهای پذیرایی مشمول این تسهیلات خواهند شد. تولید‌کنندگانی هم که درصد بیشتری از حامل‌های انرژی استفاده می‌کنند مدنظر هستند.

  • آیا این تسهیلات تنها به صنوف دارای پروانه کسب پرداخت می‌شود؟

بله، این تسهیلات شامل واحدهای صنفی می‌شود که زیر مجموعه اصناف هستند یعنی پروانه کسب دارند، اما صنوف فاقد پروانه کسب تسهیلات نمی‌گیرند.

  • اگر تا زمان اجرای قانون پروانه کسب دریافت کنند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند؟

بله، در زمان اجرای قانون و تخصیص تسهیلات بر مبنای پروانه کسب عمل می‌کنیم.

  • تکلیف پروانه کسب‌های موقت چه می‌شود؟

همه پروانه کسب‌های موقت باطل است؛ تنها تعداد محدودی پروانه کسب یکساله وجود دارد که باید به‌زودی پرونده‌های خود را تکمیل کنند.

  • به‌نظر شما اصناف در قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها چقدر می‌توانند مؤثر باشند؟

‌اصناف در صف اول اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها قرار گرفته‌اند. مردم با اصناف روبه‌رو هستند اما در کنار این باید تولید‌کنندگان، وارد کنندگان، سازمان حمایت از مصرف‌ کنندگان، سازمان‌های بازرگانی و صنایع پشتیبان اصناف باشند تا اصناف
به نحو احسن جوابگوی مردم باشند.

کد خبر 120302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز