همشهری‌آنلاین: سید عبدالحسین مختاباد آهنگساز و خواننده شهیر در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت که افراد شناسنامه‌دار موسیقی نباید به دنبال مجوز بدوند.

مختاباد-عبدالحسین

به گزارش همشهری‌‌آنلاین،‌ سید عبدالحسین مختاباد که به همراه محسن حسینی(سرپرست و آهنگساز گروه رودکی) و فرشید  قریب‌نژاد(سرپرست گروه چهل‌دف)، و عطاران(مدیر کنسرت)صبح یکشنبه در نشست خبری در محل خانه موسیقی حضور یافته بود،‌ضمن اعلام این مطلب گفت:در گذشته هم مقرر شده بود که برخی از هنرمندان شاخص و شناسنامه‌دار که کارنامه هنری روشنی دارند و در آثارشان همه گاه دغدغه هویت ایرانی و موسیقی اصیل موج می‌زده، برای مجوز آلبوم یا کنسرت از این اتاق به اتاق دیگر ارشاد نروند،چرا که آنها اعتقاد و ارادت خود به سنت‌های این کشور را بارها و بارها ثابت کرده‌اند.

مختاباد درباره برهم خوردن کنسرت در شهرستانها گفت:ضمن تمجید از اطلاعیه دفتر امور موسیقی ارشاد در محکوم کردن عمل غیرقانونی برهم زنندگان کنسرت آقای سراج، از آنها می‌خواهیم که تا پایان کار پای مجوز خود بایسند و خاطیان و متجاوزان را به سزای کار غیر قانونی‌شان برسانند.[درباره اخلال در کنسرت موسیقی سراج]

مختاباد همچنین تأکید کرد: «مدیریت فرهنگی کشور که جریانات فرهنگی را هدایت می‌کند باید در اجرای برنامه‌های فرهنگی قاطعیت داشته باشد و اجرای تصمیماتش را تضمین کند. بنابراین اگر وزارت ارشاد یک نامه را امضا می‌کند باید مسئولیت آن را نیز برعهده بگیرد و از مسئولیت‌های آن شانه خالی نکند. از سوی دیگر اگر در یک کشور مهندسی فرهنگی انجام و تصمیماتی حاصل می‌شود، نباید به خاطر عقیده عده‌ای که کار فرهنگی مملکت را قبول ندارند، مسیر فرهنگ کشور تغییر کند.»

مختاباد با اشاره به برخورد سلیقه ای با موسیقی افزود : روزی شخصی به امام خمینی (ره) می گوید چرا از رادیو موسیقی پخش می شود و ایشان در پاسخ گفتند شما رادیو را خاموش کنید و اجباری ندارید آن را بشنوید.او در ادامه این سخنان گفت: کسانی که دوست ندارند موسیقی را بشنوند ، نشنوند و کسی هم برای آنها دعوت نامه نفرستاده است که بیایند کار موسیقی بشنوند،اما در این کشور هستند تعداد زیادی از مردم که علاقه‌مندند موسیقی بشنوند و کنسرت ببینند و مخالفان موسیقی باید به احترام قانون و مجوزی که دولت جمهوری اسلامی به یک گروه و کنسرت داده است از اخلال در کنسرت خودداری کنند،چرا که بی‌حرمتی آنها به یک کنسرت در واقع بی‌حرمتی به قانون و جمهوری اسلامی است.

 این خواننده موسیقی ایرانی در ادامه از وزیر ارشاد خواست این اتفاقات را با رفتاری درست و منطقی مدیریت کند و به جای پاک کردن صورت‌ مسأله در صدد حل آن برآید تا شرایطی در کشور پیش نیاید که هنرمندان گوشه‌نشین شوند.

وی گفت: موسیقی ایرانی تنها موسیقی در دنیا است که رسانه رسمی ندارد و اگر بخواهند جلوی کنسرتهای موسیقی را هم بگیرند در واقع آب به آسیاب فرهنگ بیگانه و موسیقی سخیف ریخته‌اند زیرا موسیقی ناسالم نیازی به مجوز و سالن و ... ندارد و در سطح وسیعی منتشر می‌شود و اگر بخواهد ضوابط اداری جلوی موسیقی ملی ایران را بگیرد در واقع بیشترین ضرر را به فرهنگ زده است.

 عضو هیات مدیره کانون خوانندگان سنتی ، درباره همکاری با گروه چهل دف گفت: در جلساتی که با گروه چهل دف داشتیم از فضای کاری و ترکیب سازهای کوبه ای این گروه خوشم آمد و در نهایت قرار شد تا گروه های رودکی و چهل دف کنسرتی برگزار کنند.

   وی در مورد قطعات اجرایی در این کنسرت افزود: این کنسرت در دوبخش اجرا می شود. بخش اول در آواز  اصفهان و دستگاه نوا و بخش دوم در دستگاه شور، ترکیبی از کارهای خودم و کارهای آقای غریب نژاد اعم از فولکلور کردی  با شعر فارسی  اجرا خواهد شد و در کل فضای جدیدی است که برای شنوندگان جذابیت خاصی دارد و امیدوارم برای موسیقی ایرانی حرکت متفاوت و مفیدی باشد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که سالن میلاد واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران این آمادگی را داشته باشد که در همان تاریخ تعیین شده(14 و 15 مرداد) کنسرت را در آنجا برگزار کند و مشکل خاصی پیش نیاید.

در ادامه نشست فرشید غریب نژاد درباره  گروه چهل دف گفت: گروه چهل دف دارای 50 نوازنده است اما در این اجرا تعدادی از نوازندگان کم شدند و در حدود 40 نوازنده دف، تنبک ، دمام،  کاسوره، دهل، تومبا و سازهای ملودیک  در این کنسرت همکاری دارند.

محسن حسینی سرپرست گروه رودکی نیز درباره  ترکیب سازهای ملودیک این کنسرت گفت: این سازها شامل تار، عود، رباب، کمانچه ، نی ، سنتور، سنتور باس و قیچک باس  و نوازندگان آنها ترکیبی از اعضای گروه رودکی و چهل دف هستند.

او همچنین درباره ترکیب سنی گروه گفت: این گروه از جمله جوانترین گروه‌های موسیقی ایرانی‌اند که در این سطح به اجرای برنامه می‌پردازند و نوازندگان به رغم سن پایین از ظرفیت‌ها و تکنیک‌های کافی برای اجرایی حرفه‌ای برخوردارند.

  کنسرت گروه رودکی و چهل‌دف  درتاریخ 14 و 15 مرداد  ساعت 8 شب ، در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود و به گزارش ایسنا،پیش‌فروش بلیت‌های کنسرت مختاباد با بلیت 30 تا 40 هزار تومانی از 5 مرداد ماه از طریق مراکز فروش «ققنوس» و «همایش‌گستر» انجام می‌شود. 

کد خبر 112354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز