دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درباره آخرین آمار وضعیت جمعیتی ایران گزارشی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، رشیدی  در نشست خبری به مناسبت روز جهانی «جمعیت»، با اشاره به روند افزایش جمعیت ایران در سال‌های دهه 60 و 70، افزود: بین سال‌های 1348 تا پیروزی انقلاب اسلامی سیاست‌های تنظیم خانواده‌ و کاهش جمعیت پیگیری شده است و از این تاریخ تا سال 65 سیاست‌های تنظیم خانواده‌ رها شده و در این مدت افزایش چشمگیر جمعیت را شاهد بوده‌ایم، به عبارتی اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، طی 20 سال شاهد دو برابر شدن جمعیت می‌بودیم.

وی تصریح کرد: پس از تشکیل اداره سلامت و تنظیم جمعیت در وزارت بهداشت طی کمتر از یک دهه روند رشد جمعیت از 5/3 درصد به دو درصد کاهش یافت و پس از اجرای مرحله دوم کاهش جمعیت از سال 65 تا دهه 70 میزان موالید از دو میلیون نفر در سال به یک میلیون و 300 هزار نفر در سال کاهش یافت.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کل کشور یادآور شد: در حال حاضر با روند رشد جمعیت مواجه هستیم،‌ چرا که متولدین دهه 60 به سن ازدواج‌ رسیده اند و دارای فرزند می‌شوند و بنابراین روند افزایش موالید نسبت به دهه 70 رشد بیشتری داشته است و پیش‌بینی می‌شود این افزایش تا دهه 90 ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت بحث هوشمندسازی جمعیت و سیاستگذاری‌های لازم برای افزایش موالید، تاکید کرد: باید نسبت به این سیاستگذاری‌ها توجه لازم صورت گیرد، چرا که بر اساس آمار تفکیکی برخی از مناطق که باید کاهش جمعیت داشته باشند، با افزایش موالید و به عکس برخی از مناطق که باید افزایش جمعیت داشته باشند با کاهش موالید روبرو هستند.

رشیدی اضافه کرد: تشویق برای افزایش موالید باید در اقشاری صورت گیرد که وضع مطلوب اقتصادی و آگاهی‌های لازم را دارند، چرا که این تشویق در مورد اقشار کم درآمد و با آگاهی پایین سبب آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: افزایش موالید در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 87 روند افزایشی قابل توجهی داشته است، اما میزان فوت نیز روند افزایشی داشته، چرا که در سال 88 اقدام به ثبت فوت‌های معوقه از سال‌های گذشته کرده‌ایم.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کل کشور ادامه داد: در مورد آمار ازدواج‌ نیز علیرغم این که با افزایش جمعیت در معرض ازدواج‌ روبرو بوده ایم، اما روند ازدواج‌ها چشمگیر نبوده و به عکس آمار طلاق در سه ماهه اول سال 89 افزایش داشته است و به هشت درصد رسیده، البته باید توجه داشت که میزان افزایش آمار طلاق نسبت به سال 88 کاهش قابل توجه داشته است.

وی تصریح کرد: در سه ماهه اول امسال 320 هزار و 164 ولادت ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد افزایش را نشان می‌دهد، همچنین نسبت جنسی در سه ماهه اول امسال 105 پسر به 100 دختر بوده است و در میزان موالید نیز در همین مدت شاهد آمار 18 در هزار برای موالید بوده‌ایم، این در حالیست که این آمار در استان سیستان و بلوچستان 28 در هزار و بالاتر از میانگین کشوری و در استان گیلان 12 در هزار و پایین‌تر از میانگین کشوری بوده است.

رشیدی یادآور شد: بیشترین میزان ولادت برای مادران گروه سنی 24 تا 29 سال است که میزان آن 105 هزار و 169 وقایعه ولادت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سه ماهه اول امسال 104 هزار و 505 واقعه فوت ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کل کشور تاکید کرد: نسبت فوت مردان به زنان در سه ماهه اول امسال 117 به 100 بوده است و علت کم بودن تعداد ثبت فوت زنان نسبت به مردان عدم ثبت به موقع زنان به خصوص در مناطق روستایی بوده است.

وی اظهار کرد: در سه ماهه اول سال جاری 218 هزار واقعه ازدواج‌ به ثبت رسیده است که بیشترین میزان ازدواج‌ برای مردان در گروه سنی 20 تا 24 بوده که با زنان 16 تا 19 سال ازدواج‌ کرده‌اند و بیشترین ازدواج‌ برای زنان نیز در گروه سنی 20 تا 24 سال بوده است.

رشیدی ادامه داد: هنوز میزان ازدواج‌ در گروه سنی 15 تا 19 سال برای زنان با رقم قابل توجه 49 هزار ازدواج‌ رقم قابل توجهی را در بررسی‌های آماری نشان می‌دهد.

 وی همچنین در تشریح واقعه طلاق در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان طلاق ثبت شده مربوط به گروه سنی 25 تا 29 سال برای مردان و 20 تا 24 سال برای زنان بوده است و در عین حال بیشترین میزان طلاق نیز در همان سال‌های اولیه صورت می‌گیرد.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کل کشور با تاکید بر این که میانگین مربوط به سن ازدواج‌ و افزایش آن به خصوص در مناطق شهری به صورت برآوردی اعلام می‌شود ، اضافه کرد: برآورد سن ازدواج‌ توسط سازمان ثبت احوال برای مردان 26 سال و برای زنان 5/22 سال اعلام می‌شود.

وی یادآور شد: در سه ماهه اول سال جاری همچنین یک‌هزار و 328 واقعه طلاق برای مردان بالای 60 سال ثبت شده است.

رشیدی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر افزایش میزان موالید جایگزینی لازم را برای جمعیت حاضر پوشش نمی‌دهد، چرا که گروه‌های ازدواج‌ کرده متولد دهه 60 برای جایگزینی نسل خود با مشکل مواجه‌اند و تعداد کم فرزندان به خصوص در مناطق شهری بحث سالخوردگی جمعیت را مطرح می‌کند.

وی عنوان کرد: نرخ رشد جمعیت در حال حاضر بین 2/1 تا 3/1 درصد است .

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت کل کشور همچنین درصد سالمندی در حال حاضر را 5/5 درصد اعلام کرد، در حالی که این آمار در دهه گذشته سه درصد بوده است .

در این جلسه همچنین اسماعیلی ــ مدیر کل روابط عمومی سازمان ثبت احوال کل کشور ــ از برگزاری جشنواره «ثبت و رسانه» در سال جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد که رسانه‌های دیداری و نوشتاری به صورت فعال و پر کار در این جشنوار حاضر شوند.

کد خبر 111945

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز