سه‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیت آسیا و اقیانوسیه، درخصوص بررسی شرایط موجود برای ازدواج با اشاره به اینکه بالا رفتن سن ازدواج به‌عنوان یک مسئله اجتماعی در جامعه مطرح است، گفت: در کشور ما برای ازدواج کردن شرایط سنی از نظر قانونی و شرعی بسیار مهم است.

وی به رابطه‌های آزاد که در کشورهای دیگر وجود دارد، اشاره کرد و گفت: افزایش سن ازدواج،  معضل مهمی برای این کشورها به شمار نمی‌رود.

کاظمی پور به آمار سن ازدواج در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: میانگین سن ازدواج در سال‌1345، 19‌سال، سال‌1355، 20‌سال، سال‌1365، 21، سال‌1375، 22 و  سال‌1385، 5/23 بوده است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیت  آسیا و اقیانوسیه در ادامه این مطلب تصریح کرد: میانگین سن ازدواج مردان در ایران حدود 25‌سال است که این عدد در سال‌85 به 5/26‌سال رسیده است از این‌رو سن ازدواج مردان نسبت به سن ازدواج زنان خیلی بالا نرفته است. البته گفتنی است سن ازدواج در کشورهای دیگر هیچ تغییری نداشته است.

این استاد دانشگاه، سن بلوغ  قانونی و  آداب و رسوم و  فرهنگ جامعه که تأثیر زیادی در ازدواج می‌گذارد را از شرایط خاص ازدواج دانست و گفت: این عوامل در شکل‌گیری ازدواج بسیار مؤثر است.وی افزود: بسیاری از کشورها ازدواج را لازمه ارتباط جنسی نمی‌دانند، از این‌رو در کشورهای پیشرفته زن و مرد با هم زندگی می‌کنند و هنگام بچه‌دار شدن برای ثبت ازدواج اقدام می‌کنند.

کاظمی‌پور با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده در جوامع روستایی تصریح کرد: سن ازدواج در دختران روستایی کمتر از دختران شهری بوده است اما در حال حاضر خیلی به هم نزدیک است.کاظمی پور گفت: در نُرم سنی جامعه ما یک فاصله سنی 4 تا 5‌سال بین زن و مرد وجود دارد که هرچه که زمان می‌گذرد و سن زنان بالاتر می‌رود میانگین اختلاف سن به 5/3‌سال می‌رسد که اگر این تفاوت را درنظر بگیریم دختران باید با پسری که 3  سال از خودشان بزرگ‌تر است، ازدواج کنند.این استاد دانشگاه در ادامه این مطلب تأکید کرد: افزایش سن ازدواج یک مسئله اجتماعی است؛ اگر این مسئله از بین نرود پدیده‌های اجتماعی را به‌دنبال خواهد داشت.

 رسانه‌ها، نقش بسیار حساسی در امر ازدواج دارند

کاظمی‌پور درخصوص نقش رسانه‌ها در امر ازدواج بیان داشت: رسانه‌ها نقش بسیار حساسی را در این زمینه دارند و باید سعی شود از سطحی‌نگری در این امر پرهیز شود.وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: رسانه‌ها باید به‌صورت عملی با مسائل برخورد کرده  و در این زمینه از تحقیقات کارشناسان استفاده و واقعیت را از جوانب مختلف بررسی کنند.معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیت آسیا و اقیانوسیه ادامه داد: باید سعی شود با مسائل مربوط به ازدواج جناحی برخورد نشود، اگر اینطور باشد در این زمینه موفق نخواهیم شد.

کد خبر 109730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز