همشهری آنلاین: مسابقه‌ تیم‌های آرژانتین و آلمان همواره پرحاشیه بوده است.

این دو تیم معمولا در مراحل حساس رقابت‌ها با هم بازی می‌کنند و این خود مایه‌ افزایش حساسیت‌ها بوده است. این بار هم پیش از بازی "کرکری‌خوانی‌ها" آغاز شده‌اند.

از مجموع ۱۸ باری که تیم‌های ملی فوتبال آرژانتین و آلمان تا کنون در برابر هم بازی کرده‌اند، ۸ برد نصیب نماینده‌ آمریکای جنوبی و ۶ پیروزی سهم حریف اروپایی بوده است. البته در دیدارهای جام جهانی آلمان با ۳ برد از حریف پیش است.

این دو تیم نوزدهمین دیدار را شنبه (۳ ژوئیه / ۱۲ تیر) در چارچوب مرحله‌ یک‌چهارم نهایی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی برگزار می‌کنند. دو تیم در جام جهانی گذشته در آلمان، در همین مرحله در برابر هم قرار گرفتند که آلمان آن دیدار را در ضربات پنالتی ۴ بر ۲ به سود خود پایان داد.

بازی آلمان با آرژانتین اما فراتر از دیداری کلاسیک در زمین چمن است. نگاهی کوتاه به مهم‌ترین دیدارهای دو تیم در گذشته، دلایل حساسیت‌ها و حاشیه‌ها را روشن‌تر می‌کند.

تراژدی در گرمای نیمروز مکزیک

دیدارهای دو تیم در فینال‌های جام جهانی مسلما از جمله حساس‌ترین رویارویی‌ها هستند. آلمان و آرژانتین در فینال جام جهانی ۱۹۸۶ در برابر دیدگان بیش از ۱۰۰ هزار تماشاگر در شهر مکزیکوسیتی مکزیک به دیدار هم رفتند. مارادونا که اکنون مربی تیم ملی آرژانتین است، در آن زمان فرمانروای بی‌چون‌وچرای خط میانی راه‌راه‌پوشان بود.

این دیدار تا دقیقه‌ ۵۵ با دو گل به سود آرژانتین بود. از این زمان به بعد تیم آلمان با هنرنمایی کارل‌هایتنس رومنیگه و رودی فولر نتیجه را برابر کرد. پاس تماشایی مارادونا در دقیقه‌ ۸۳ و ضربه‌ی تمام‌کننده‌ بوروچاگا از خط دروازه‌ تونی شوماخر گذشت و آرژانتین را قهرمان جهان کرد. این نتیجه یکی از تلخ‌ترین فینال‌های جام جهانی در تاریخ این رقابت‌ها را برای آلمان رقم زد. 

انتقام در رم

۴ سال بعد در جام جهانی ایتالیا نوبت به آلمانی‌ها رسید. حاضران در ورزشگاه بازی یک‌طرفه‌ای را تماشا می‌کردند که آرژانتین در آن تنها تخریب می‌کرد و حتی یک شانس گل یا ضربه‌ کُرنِر هم به دست نیاورد. 

از این تیم دو بازیکن اخراج شدند و آندریاس برمه با گل دقیقه‌ ۸۵ از روی نقطه‌ پنالتی، به قهرمان ملی در آلمان تبدیل شد.

سرسختی، مبارزه و رقابت

در نخستین دیدار دو تیم در جام جهانی ۱۹۵۸ در سوئیس، آلمان، مدافع عنوان قهرمانی جهان، بازی را ۳ بر 1 به سود خود پایان داد. هلموت ران دو گل و اووه زیلر، ستاره‌ فوتبال آلمان، در نخستین بازی جام جهانی خود، یک گل به ثمر رساندند. گیلرمو استابیله، در آن زمان مربی تیم آرژانتین بود.

در دیدار این دو تیم در سال ۱۹۶۶ آرژانتین با خشونت تمام بازی کرد. خوزه رافائل آلبرشت، مدافع آرژانتینی، چنان خطایی بر روی وولفگانگ وِبِر، هافبک آلمان، انجام داد که به گفته‌ وبر، «فردای آن روز هم جای استوک‌های کفش‌هایش بر روی کشاله‌ رانم قابل دیدن بود». این خطا موجب اخراج آلبرشت از زمین شد و دیدار در نهایت بدون گل به پایان رسید.

خشونت آرژانتینی‌ها در جام جهانی ۱۹۶۶، مفهوم جدیدی وارد دنیای فوتبال کرد: در پی بازی به شدت خشن ملی‌پوشان این تیم در برابر انگلستان در یک‌چهارم نهایی، کارت زرد و قرمز وارد دنیای فوتبال شد. در این دیدار که در نهایت با یک گل به سود انگلیس میزبان به پایان رسید، رودولف کرایت‌لاین، داور آلمانی، آنتونیو راتین، هافبک آرژانتین را نیم ساعت پس از آغاز بازی از زمین اخراج کرد. این تصمیم به اعتراض شدید آرژانتینی‌ها انجامید و بازی برای دقایقی متوقف شد. راتین سرانجام با مشایعت پلیس انگلستان زمین را ترک کرد.

نشریات آرژانتینی پس از این دیدار داور آلمانی را مقصر حذفشان از جام دانستند. در این جام جهانی آلمان و انگلستان در ورزشگاه ویمبلی به دیدار هم رفتند که گل مشهور به "گل ویمبلی" در آن به ثمر رسید؛ گل مردودی که انگلیس را قهرمان جهان کرد. در دیدار اخیر دو تیم در آفریقای جنوبی نیز گل مردود دیگری، البته این بار به سود آلمان به ثمر رسید. کاپلو شکست ۴ بر 1 شاگردان انگلیسی‌اش در این دیدار را تا حد زیادی متأثر از تصمیم داور دانست.

شگفتی تابستان و یادداشت مشهور

دو تیم آلمان و آرژانتین بار دیگر در یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به هم رسیدند. نتیجه در زمان‌های قانونی و اضافه، تساوی یک بر یک بود. 

در ضربات پنالتی ینس لمان، دروازبان آلمان، مشهورترین یادداشت تاریخ فوتبال جهان را از جورابش درآورد. با اطلاعاتی که روی آن کاغذ نوشته شده بود، لمان توانست پنالتی آیالا و کامبیاسو را مهار کند. این یادداشت را که دانشجویان دانشگاه کلن تهیه کرده بودند، حاوی اطلاعاتی در مورد بازیکنان حریف و نوع بازی آنها بود. این تکه کاغذ اکنون در موزه‌ تاریخ آلمان در شهر بن نگهداری می‌شود.

دو تیم در آستانه‌ نوزدهمین رویارویی خود در یک‌چهارم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی هستند. خبرنگاران در روزهای اخیر از یوآخیم لوو، سرمربی آلمان پرسیده بودند که آیا در بازی پیش رو هم اطلاعات تحلیلی بازیکنان حریف در اختیار شاگردانش قرار می‌گیرند. مربی آلمان گفته بود، کار از یادداشت گذشته و توانایی آرژانتینی‌ها آن‌قدر بالاست که بازیکنان آلمان این بار به یک کاتالوگ احتیاج دارند.

از نظر یوآخیم لوو که شاگردان مارادونا را یکی از امیدهای راهیابی به دیدار پایانی جام جهانی می‌داند، «آرژانتینی‌ها کوچک‌ترین اشتباه حریف را به شدت تنبیه می‌کنند.» تیم آلمان تلاش می‌کند در کنار پرهیز از اشتباه، از بازیکنان جوان و تاکتیک انعطاف‌پذیر در برابر یاران لیونل مسی استفاده کند تا شیرینی پیروزی ۴ بر 1 در برابر انگلستان در مرحله‌ قبلی، به کامشان تلخ نشود.

میروسلاو کلوزه، مهاجم لهستانی‌تبار آلمان که در این دیدار صدمین بازی ملی خود را تجربه می‌کند، معتقد است که «ما توانایی لازم برای شکست آرژانتین را داریم.» توماس مولر، هافبک تهاجمی ۲۰ ساله‌ آلمان که دو گل در برابر انگلیس زد هم می‌گوید: «ما به‌عنوان یک تیم در شرایطی هستیم که می‌توانیم راه‌حل‌های مختلف برای شرایط متفاوت پیدا کنیم. ما همه در خدمت تیم هستیم و تا کنون هم نشان داده‌ایم که قدرت مقاومت در برابر هر تیمی داریم.»

از سوی دیگر رجزخوانی‌ها و حاشیه‌ها در روزهای اخیر، باز هم سرخط خبرهای ورزشی را به خود اختصاص داده‌اند. به گفته‌ باستیان شواین‌شتایگر، هافبک آلمان که برای سومین بار با پیراهن تیم ملی آلمان در برابر آرژانتین به میدان می‌رود،" آرژانتینی‌ها باز هم دست به کار شده‌اند و سعی در تأثیر بر داور دارند. به نظر من این جایی در ورزش ندارد و محترمانه نیست."

چشم هواداران تیم آرژانتین به ساق‌های لیونل مسی، بهترین بازیکن جهان دوخته شده است. آنها امیدوارند مسی طلسم گل‌زنی خود در جام جهانی را در ورزشگاه "گرین پوینت" شهر کِیپ‌تاون آفریقای جنوبی بشکند و انتقام شکست ۲۰۰۶ در ورزشگاه المپیک برلین را بگیرد.

منبع: دویچه‌وله

کد خبر 110869

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز