مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به حضور شهردار، مدیرعامل مترو و تعدادی از مسئولان شهری برای ارائه توضیح در مورد فرو نشست زمین در منیریه، گفت: آقای هاشمی اعلام کرد که بارها در مورد خطر ریزش به سازمان آب و برق هشدار داده بود.

خسرو دانشجو روز یکشنبه در پایان دویست و هشتاد و یکمین جلسه شورا که بدون حضور مستمع برگزار ‌شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور شهردار تهران به همراه مدیرعامل مترو و معاون فنی و عمرانی شهرداری در جلسه مذکور برای ارائه توضیحاتی در مورد ریزش خیابان در میدان منیریه، افزود: توضیحات شهردار و همراهان وی مبنی بر این بود که نشت آب و گاز و بی‌توجهی نسبت به آن، زمینه نشست خیابان را ایجاد کرده؛ به‌طوری که حجم خاک شسته شده توسط آب در طولانی‌مدت باعث بروز این حادثه شده است.

وی با بیان اینکه اعضای شورا بر لزوم توجه دستگاه‌های اجرایی و دستگاه‌های متولی مربوط به خدمات عمومی نسبت به چنین حوادثی و زمینه‌های بروز آن تاکید داشتند، گفت: به‌طور قطع در مورد چنین مسائلی که با زندگی روزمره مردم در ارتباط است باید مسئولان هماهنگی بیشتری در امور داشته باشند.

دانشجو با اشاره به اظهارات مدیرعامل متروی تهران بیان داشت: آقای هاشمی تاکید دارند که بارها نسبت به نشست این محدوده و احتمال خطر برای ساکنان به سازمان آب و گاز هشدار داده شده اما توجهی نشده است و حتی شرکت مترو یکی از ساختمان‌های واقع در میدان را نیز به‌دلیل احتمال ریزش، تخلیه و تملک کرده است.

وی در مورد مصوبه‌ قدیمی تشکیل شورای هماهنگی مسئولان مربوط به حوزه‌های شهری توضیح داد: اصلاحیه قانون مربوط به این شورا در سال 59 انجام شد و در قانون شهرداری‌ها نیز اضافه و بر این اساس تاکید شده که شورای هماهنگی مرکب از شهردار یا قائم مقام وی، معاون سازمان برنامه و بودجه، مدیران عامل سازمان‌های آب، برق منطقه‌ای، مخابرات، گاز و رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مترو باید در این شورا عضو باشند و ریاست این شورا نیز برعهده شهردار تهران باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل بی‌‌توجهی به اهمیت موضوع تشکیل جلسه، کارشناسان رده پایین در این جلسه حاضر می‌شدند و بنابر اظهارات شهردار تهران این جلسه کارایی لازم را نداشته و سال‌هاست که تشکیل نمی‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل چنین جلساتی برای مدیریت واحد شهری خاطرنشان کرد: اعضای شورا بر تشکیل مجدد جلسه و هماهنگی بین مسئولان تاکید کردند. دانشجو در پاسخ به سؤالی در رابطه با مقصر اصلی این حادثه عنوان کرد: وظیفه شورا پیدا کردن مقصر این حادثه نیست بلکه ما به‌دنبال این هستیم تا بدانیم کدام مسئول به وظایف خود عمل نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مترو مدعی است که موضوع نشت آب در محل ریزش را بارها به‌صورت کتبی به شرکت آب اعلام کرده و سازمان آب نیز تاکید دارد که علت شکسته شدن لوله آب، عملیات تونل‌سازی‌ مترو است.

دانشجو همچنین به اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران در مورد مشکلات مردم پس از حادثه نشست خیابان در میدان منیریه اشاره کرد و ادامه داد: پس از وقوع این حادثه، آب، برق و گاز این محدوده برای ساعات متوالی مختل و مردم دچار مشکل شده بودند و باید در این شرایط دستگاه‌های خدمت‌رسان به‌صورت اضطراری خدمت رسانی خود را انجام می‌دادند اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و مردم پس از وقوع این حادثه دچار مشکل شدند.

افزایش تعداد فرمانداران مطرح نیست

دانشجو در پاسخ به سؤال دیگری در مورد افزایش تعداد فرمانداران در شهر تهران توضیح داد: متأسفانه برخی از سایت‌های غیرمسئول مطالبی را مطرح می‌‌کنند و بعد از آن رسانه‌ها به این مطالب دامن می‌‌زنند؛

درحالی‌که اصل موضوع به آن شکلی که مطرح شده درست نیست. وی تاکید کرد: اصل این موضوع در سال 82 و از سوی شورای شهر تهران مطرح شد و اعضای شورا تاکید داشتند که برای عملکرد بهتر مدیریت شهری باید مدیریت برخی از نقاط حاشیه‌‌ای با مناطق شهرداری تهران یکسان شود تا اختلاف مناطق کمتر به‌وجود آید.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در هیچ جای مصوبه شورای شهر تهران در مورد هماهنگی قوانین، صحبتی از افزایش تعداد فرمانداران نشده بود. وی ادامه داد: در حال حاضر نیز 3فرمانداری بر عملکرد شورای شهر تهران نظارت می‌کنند و این مسئله به هیچ وجه امر جدیدی نیست.

در جلسه روز یکشنبه همچنین یک فوریت لایحه مجوز ارائه تسهیلات تشویقی به‌منظور رونق ساخت و ساز شهر تهران، یک فوریت لایحه تشویق مودیان در پرداخت مطالبات شهرداری تهران و یک فوریت لایحه مجوز اخذ حق توقف (پارکینگ) از وسایل نقلیه در میدان مرکزی میوه و تره بار به تصویب رسید.

اطلاعیه شرکت مترو درباره عملیات ترمیم در میدان منیریه

عملیات تثبیت، ترمیم و بتن ریزی محل حفره ایجادشده در میدان منیریه توسط کارشناسان شرکت مترو روز گذشته به پایان رسید. طبق اطلاعیه روابط عمومی شرکت مترو، این محدوده از دیشب در اختیار سازمان آب و شرکت‌های گاز و مخابرات قرار گرفته تا نسبت به ترمیم و نصب لوله‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد و پس از پایان این مرحله توسط نهادهای یادشده عملیات روسازی و آسفالت توسط شهرداری منطقه انجام شود.

وقتی فرماندار انتصابی، شهردار هم باشد، باید فاتحه شورا و شهرداری را خواند

رئیس شورای شهر تهران گفت: ممکن است با تغییراتی در قانون، شهرداران وظایف فرمانداران را هم بر عهده بگیرند اما این درست نیست که یک فرماندار انتصابی، شهردار هم باشد.

مهدی چمران در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه چنین موضوعی قطعا نیاز به تغییر قانون و ارائه جزئیات به مجلس دارد، ادامه داد: هنوز برای این موضوع، اقدامی صورت نگرفته و یا حداقل من از آن اطلاعی ندارم.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس نیز با اینکه فرماندار، شهردار هم باشد، موافق نیستند، اضافه کرد: ممکن است عکس این مسئله درست باشد و شهرداران وظایف فرمانداران را هم برعهده بگیرند اما این درست نیست که فرماندار انتصابی، شهردار هم باشد. چمران تصریح کرد: در این صورت، باید فاتحه شوراها و شهرداری‌ها را خواند.

کد خبر 107596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز