مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی‌پرور: همایش سلامت شهری روزهای شنبه و یکشنبه 4 و 5 اردیبهشت در سالن همایش‌های رازی توسط شهرداری تهران و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری، محورهای اصلی این همایش عبارتنداز: محیط فیزیکی و زیرساخت، مولفه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، سلامت در مناطق شهری، امنیت غذا و تغذیه، حکمرانی و سلامت شهری.

این همایش دارای امتیاز باز آموزی برای همکاران شهرداری و گروه‌های علوم پزشکی است.برگزاری چندین کارگاه و نمایشگاه سلامت شهری و تأسیس انجمن علمی سلامت شهری از دیگر فعالیت‌های مرتبط با این همایش است.

برخورداری از زندگی سالم، مولد و هدفمند، حقی است همگانی که مسئولیت تحقق آن برعهده همه نهادها ولازمه توسعه پایدار است. بر این اساس فراهم کردن شرایط مناسب برای تأمین سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان از جمله حقوق طبیعی و نیازهای اساسی به شمار رفته و در کتب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گرفته است.

سند چشم‌انداز 20ساله کشور، یکی از ویژگی‌های جامعه ایرانی را برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر و فساد، تبعیض و بهره‌مند از محیط‌زیست مطلوب می‌داند.

از آنجایی که امروزه بیش از 50 درصد از عوامل مؤثر بر سلامت را عوامل اجتماعی مانند سواد، اشتغال و فقر تشکیل می‌دهد، نگاه به حوزه سلامت، رویکردی فرهنگی و اجتماعی نیز هست.

شهرهای بزرگ ایران با چالش‌های متعددی از جمله تراکم جمعیت، مسکن، استقرار صنایع بزرگ، استقرار واحدهای عمده تهیه و توزیع کالا، آلودگی هوا و شرایط زیست‌محیطی نامناسب، کمبود امکانات و تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه پسماندها، بیکاری، اعتیاد و ترافیک روبه‌رو هستند که این مسئله ضرورت بازنگری در سیاستگذاری مدیریت کلانشهرها و توجه جدی به سلامت شهری را گوشزد می‌کند. همایش ملی سلامت می‌تواند گام مؤثری برای تحقق این نیازها به شمار رود.

دکتر سید محمد هادی ایازی، ظهر دیروز در نشست خبری نخستین همایش ملی سلامت شهری با اشاره به نامگذاری سال 2010 از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌نام شهرنشینی و سلامت گفت: برگزاری همایش سلامت در روزهای 4 و 5 اردیبهشت با حضور شهردار تهران، وزیر بهداشت و رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با شعار شهر سالم، شهروند سالم ازجمله اقداماتی است که در این زمینه اجرا می‌شود.

وی افزود: در این همایش 625مقاله و سخنرانی در 45نشست ارائه می‌شود که در نوع خود در حوزه سلامت بی‌نظیر است و 21سازمان مربوط و 2200میهمان در آن حضور دارند و همکاری می‌کنند.

ایازی با تأکید بر فرهنگسازی در حوزه سلامت اظهار کرد: رسالت اصلی حوزه سلامت شهرداری فرهنگسازی است؛ چرا که وظایف این بخش درمان‌محور نیست و در این حوزه بیشتر در زمینه فرهنگی عمل می‌شود که برگزاری چنین نشست‌هایی نیز در این زمینه انجام می‌شود.

در ادامه این نشست همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که موضوع هزینه برگزاری نخستین همایش سلامت شهری را مطرح کرد، دکتر مصطفوی، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری گفت: این همایش به‌طور مشارکتی برگزار می‌شود و از همان ابتدا بر صرفه‌جویی در هزینه‌های آن تأکید شده است و فکر می‌کنم خروجی‌های علمی همایش بسیار قابل اهمیت باشد.

همچنین مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز در این رابطه گفت: تشکیل شبکه نظام سلامت از اقداماتی بود که در راستای آن 310 خانه سلامت تشکیل و به‌دنبال آن شوراهای سلامت محلات نیز ایجاد شد و در حال حاضر 2 هزار نفر سلامت‌یار در برنامه‌های ارتقای سلامت فعال هستند و این اقدامی است که زمینه همکاری همه سازمان‌های مربوط را فراهم می‌کند و ما نیز از همه سازمان‌ها خواسته‌ایم تا در زمینه سلامت همکاری داشته باشند.

دکتر ایازی در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگاری در رابطه با موضوع جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی و اقدامات شهرداری در این زمینه گفت: برابر قانون، وظیفه جمع‌آوری و امحای زباله بر عهده وزارت بهداشت است و در سال‌های گذشته این موضوع حتی در کمیسیون اصل 90 مجلس نیز بررسی شد و این کار به‌طور کامل برعهده وزارت بهداشت گذاشته شد،

اما از آنجا که شهرداری نگران سلامت شهری است و وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گفتند که بودجه این کار به آنها اختصاص نیافته است، شهرداری پذیرفت که مطابق همکاری، زباله‌های بیمارستانی را در بسته‌بندی‌های مشخص توسط سازمان بازیافت تحویل بگیرد و آن را دفن بهداشتی کند، البته این زباله‌ها باید سوزانده شوند که متأسفانه در حال حاضر این کار انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه شهرداری 12میلیاردبودجه برای این کار در نظر گرفته است و آیا شهرداری اصرار به انجام این کار دارد، اظهار کرد: شهرداری اصراری بر جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی ندارد و فقط به خاطر اینکه سلامت شهروندان تهدید نشود این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: 12میلیاردتومان برای این کار در بودجه سازمان بازیافت پیش‌بینی شده و خرید و نصب دستگاه زباله سوز هم بر عهده وزارت بهداشت است و کاری که ما کرده‌ایم پیش‌بینی سلول دفن بهداشتی است.

ایازی درپاسخ به سؤالی در مورد آبگرفتگی معابر و ازدیاد جانوران موذی گفت: از مسائل مهم تهران، مقابله با جانوران موذی و موش‌هاست که این امر بر عهده سازمان شرکت صنایع و مشاغل شهرداری است و اقدامات زیادی در رابطه با آن انجام گرفته است.

وی افزود: قنات‌ها و انهار زیادی در تهران داریم که زمینه پرورش این جانوران را فراهم می‌کند و زمانی که بارندگی زیاد است این موضوع تشدید می‌شود که به همین خاطر شهرداری، در این مواقع سریعا به تمیز کردن انهار و معابر می‌پردازد.

اهداف همایش سلامت شهری

اهداف همایش سلامت شهری عبارت است از: توسعه و ترویج دانش در زمینه سلامت شهری، بستر‌سازی‌ و زمینه‌سازی‌ برای کاربرد دانش سلامت شهری، شناسایی و تشویق پژوهشگران و صاحب‌نظران در حوزه سلامت شهری، تقویت روابط و تعامل بین سیاستگذاران و پژوهشگران و استادان حوزه سلامت شهری.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش‌های کلانشهرها در بخش سلامت شهری به این ترتیب باشد: تغییر الگوی بیماری‌ها و گسترش رفتارهای تهدید‌کننده سلامت در کلانشهرها، نارسایی در سیاستگذاری و مدیریت سلامت در کلانشهرها، ناعادلانه بودن توزیع خدمات سلامت شهری در ارتباط با نیازهای جامعه، بی‌توجهی به سلامت‌محوری توسعه در مدیریت کلانشهرها، عدم‌توسعه پایدار فرهنگ سلامت در کلانشهرها،

مشکلات بهداشتی و ایمنی اماکن عمومی و مراکزآموزشی کلانشهرها، بی‌توجهی کافی به سلامت روانی شهروندان در کلانشهرها، تراکم شدید جمعیت در کلانشهرها،  مشکلات مرتبط با ایمنی مواد غذایی، ضعف در نظام یکپارچه ارائه خدمات سلامت در کلانشهرها و فقدان نظام جامع اطلاعات سلامت در کلانشهرها.

کد خبر 105681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز