یکشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تماشاخانه شماره 2 ایرانشهر در خانه هنرمندان ایران به پاس یک عمر حضور حمید سمندریان به نام این هنرمند تغییر نام داد.

همزمان با این اتفاق که شامگاه شنبه با حضور شهردار تهران صورت گرفت، نمایشگاهی از پوستر نمایش‌های سمندریان در طول سال‌ها کارگردانی نیز در خانه هنرمندان برپا شد و آنطور که محمدباقر قالیباف گفت، قرار است تندیس این هنرمند هم در تماشاخانه «سمندریان» نصب شود.

شهردار تهران از نمایشگاه پوستر و کاریکاتور سمندریان دیدن کرد و برای اجرای نمایش گالیله که سمندریان قرار است اجرا کند، قول همکاری شهرداری را به وی داد. قالیباف گفت: حمید سمندریان پدر تئاتر ایران است که بسیاری از چهره‌های برجسته بازیگری سینما و تئاتر دست‌پرورده او هستند.

در نمایشگاه پوستر و کاریکاتور سمندریان، کارهایی از ابراهیم حقیقی، قباد شیوا، علی خورشیدفر، ساعد مشکی، امیر اسمی و... دیده می‌شود. در مراسم افتتاح این نمایشگاه، گروه بزرگی از شاگردان سمندریان حضور داشتند که حالا خود، از چهره‌های تئاتر کشور محسوب می‌شوند.علاوه بر اینها، کتاب «این صحنه خانه من است» سمندریان نیز رونمایی شد.

افتتاح 4 سالن

اما به جز این مراسم، قالیباف عصر شنبه 4 سالن جدید هم در خانه هنرمندان افتتاح کرد. در مراسم افتتاح این 4 سالن که با نام 4 فصل سال، بهار، تابستان، پاییز و  زمستان نامگذاری شده‌اند، عزت‌الله انتظامی، داوود رشیدی، غلامحسین امیرخانی، ایرج راد، حسین پارسایی و مرتضی طلایی در کنار شهردار تهران حضور داشتند.

این 4 سالن برای برپایی نمایشگاه‌های تجسمی، نمایشنامه‌خوانی و امور فرهنگی هنری دیگر توسط شهرداری ساخته شده‌اند و پیش از این، همزمان با برپایی نمایشگاه تصویر سال مورد بهره‌برداری هم قرار گرفته‌اند و شنبه، تنها مراسم رسمی افتتاح برگزار شد.

سال خوب تئاتر

رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر تهران هم در مراسم بزرگداشت سمندریان گفت: در حال حاضر 8 سالن تئاتر با ظرفیت 3 هزار نفر در حال آماده‌سازی‌ است که یکی از آنها مخصوص آیین‌های نمایشی است.

2 سالن هم در خیابان شریعتی با ظرفیت 600 نفر و 5 سالن هم در فرهنگسرای خاوران برای تئاتر ایران با ظرفیت 1400 نفر آماده خواهد شد.

مرتضی طلایی در ادامه از ساخت تالار بزرگ شهر تهران در تپه‌های عباس آباد خبر داد و افزود: این تالار با سالن‌های جنبی و ظرفیت 5 هزار نفر ساخته خواهد شد. روزهای گذشته همکاران ما برای طراحی این تالار نزد یکی از بزرگان معماری دنیا در فرانسه رفتند و با او مذاکره کردند که او این پیشنهاد را پذیرفته و به‌زودی مطالعات این پروژه انجام خواهد پذیرفت.

برخی نمایش‌های حمید سمندریان

۱- «دوزخ» اثر ژان پل سارتر - ۱۳۴۱
۲- «اشباح» اثر هنریک ایبسن - ۱۳۴۲
۳- «مرده‌های بی‌کفن و دفن» اثر ژان پل سارتر - ۱۳۴۲ و ۱۳۵۷
۴- «طبیب اجباری» اثر مولیر - ۱۳۴۳
۵- «هرکول و طویله اوجیاس» اثر دورنمات - ۱۳۴۴
۶- «ملاقات بانوی سالخورده» اثر فردریش دورنمات- ۱۳۵۱
۷- «نگاهی از پل» اثر آرتور میلر - ۱۳۴۸
۸- «مرغ دریایی» اثر آنتوان چخوف - ۱۳۵۶
۹ ـ «کرگدن» اثر اوژن یونسکو - ۱۳۵۱
۱۰- «بازی استریندبرگ» اثر فردریش دورنمات - ۱۳۵۱-۱۳۷۸
۱۱- «دایره گچی قفقازی» اثر برتولت برشت - ۱۳۷۷
۱۲- «باغ وحش شیشه‌ای» اثر تنسی ویلیامز - ۱۳۴۲
۱۳- «آندورا» اثر ماکس فریش - ۱۳۴۶
۱۴- «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» اثر فردریش دورنمات - ۱۳۶۸
۱۵- «لئوکادیا» اثر ژان آنوی - ۱۳۴۳
۱۶- «ملاقات بانوی سالخورده» اثر فردریش دورنمات - ۱۳۸۶

کد خبر 102526

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز