مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران استرالیایی می‌گویند زنان به زودی قادر خواهند شد با انجام یک آزمایش هورمونی ساده بگویند چه تعداد تخمک در تخمدان‌های‌شان باقی مانده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران می‌گویند این آزمایش می‌تواند باعث تحولی عظیمی در روش‌های تنظیم خانواده و درمان ناباروری شود.

 پیتر ایلینگ‌ورث متخصص باروری می‌گوید این آزمایش خونی "زمان‌سنج تخمک" می‌تواند بر اساس غلظت یک هورمون خاص باروری دقیقا پیش‌بینی کند که تعداد تخمک‌های تخمدان‌ها چقدر است.

 ایلینگوورث گفت: "به نظر من این قدم بزرگی به جلو است."

 "آنچه این آزمایش انجام خواهد داد شناسایی زنان جوانتری است که ممکن است در معرض این خطر جدی باشند که با افزایش سن بچه‌دار نشوند."

به گفته او زنانی که به خاطر سرطان یا آندومتریوز تحت درمان قرار گرفته‌اند یا جراحی تخمدان شده‌اند به طور خاص از این آزمایش که در آن هورمون آنتی‌مولرین (AMH)
اندازه‌‌گیری می‌شود، سود خواهند برد.

این آزمایش همچنین باعث می‌شود زوج‌های نابارور مقدار هنگفتی پول صرف انجام درمان‌های بی‌فایده لقاح آزمایشگاهی (IVF) نکنند. این آزمایش از ماه آینده به طور روتین در درمانگا‌های IVF در استرالیا ارائه خواهند شد.

زنان به طور میانگین با دو میلیون تخمک در تخمدان‌ها متولد می‌شوند، که هر ماه تا زمان یائسگی آزاد می‌‌شوند. در یک زن 20 ساله تعداد تخمک‌ها به 200000 می‌رسد.

این شمار در دهه 30 زندگی زن به نصف این مقدار می‌رسد و پس از 40 سالگی تا 2000 کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 102019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز