همشهری آنلاین: گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره یک مرد اهداکننده اسپرم که می‌گوید ممکن است پدر دست کم 150 کودک باشد، باعث بروز مباحثه درباره مقررات مربوط به اهدای اسپرم در آمریکا شده است.

baby

به گزارش سی‌بی اس نیوز این اولین باری نیست که چنین پدیده‌ای کشف می‌شود- و خوشه‌های بزرگی از این "خانواده‌های حاصل از اهدای اسپرم" به سایت‌های ثبت مشخصات هجوم می‌آورند تا بررسی کند آیا بچه آنها برادر یا خواهر ناتنی ناشی از اهدای اسپرم مشترک دارد یا نه.

یک مادر نامبرده نشده در کالیفرنیا که اکنون با استفاده اسپرم اهدایی دارای دختری نوجوان است به نیویورک تایمز گفت: "دخترم هر روز به پسرهایی برخورد می‌کند که آنها هم در نتیجه اهدای اسپرم متولد شده‌اند."

و به این ترتیب نگرانی‌های درباره امکان ازدواج با محارم به این علت بروز کرده است.

و امکان ازدواج با محارم تنها موضوع نگران‌کننده نیست. نگرانی دیگر این است که کودکانی که از یک اهداکننده مشترک به وجود آمده‌اند ژن‌های بیماری‌زای مشابهی را داشته باشند که آنها در جمعیت منتشر کنند.

در ماه ژوئیه ای بی سی نیوز گزارش کرد که 24 کودک حاصل از یک اهداکننده ممکن است در معرض خطر یک نقص قلبی ارثی بالقوه مرگبار قرار گرفته باشند. در ماه اوت روزنامه دیلی میل درباره یک اهداکننده مبتلا به سندروم آسپرگر (نوعی از اوتیسم) را گزارش کرد که پدر دست کم 22 کودک بود، و برخی از آنها از هم اکنون علائم بیماری اوتیسم را نشان می‌دادند.

اما چگونه یک اهداکننده ممکن است پدر این همه کودک شود؟ برخی از کارشناسان می‌گویند نیاز به مقرراتی سخت در زمینه اهدای اسپرم وجود دارد.

دبورا ال اسپار، نویسنده کتاب "کسب و کار بچه‌دار کردن: چگونه پول، علم و سیاست تجارت لقاح را اداره می‌کنند؟" می‌گوید: "شمار مقرراتی که هنگام خریدن یک ماشین باید رعایت کرد بیشتر مقررات خریدن اسپرم است."

"مرجع رویان‌شناسی لقاح‌یافتگی انسانی" انگلیس شمار بچه‌هایی ار که از یک اهداکننده اسپرم به وجود می‌آید را به 10 مورد محدود کرده است. به نوشته نیویورک تایمز فرانسه و سوئد نیز قوانینی برای محدود کردن اهدای اسپرم دارند.

اما در آمریکا در این مورد قانون مشخصی وجود ندارد، و تنها اصول راهنمای مورد توصیه‌ای ملاک عمل است.

انجمن پزشکی تولید مثل آمریکا توصیه کرده است که شمار لقاح‌ها از یک اهداکننده به 25 تولد در هر 800 هزار نفر جمعیت محدود شود.

دکتر رابرت برزیسکی رئیس این انجمن به نیویورک تایمز گفت زمان بازبینی استانداردهای صنعت باروری فرا رسیده است.

کد خبر 144973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز