آیدا ابوترابی: بسیاری از حیوانات کوررنگی دارند و بعضی رنگ‌­ها را تشخیص نمی‌­دهند

 میمون­‌ها از حیوان­‌هایی هستند که رنگ سبز و قرمز را نمی­‌بینند و در بین بقیه رنگ­‌ها قادر به تشخیص آنها نیستند.

اما به تازگی دو میمون به نام‌های «سم» و «دالتون»، این امکان را پیدا کرده اند که دنیای رنگی­‌تری را تجربه کنند؛ امکانی که با تحقیق‌ها و آزمایش­‌های زیادی در دانشگاه سیاتل امریکا فراهم شده است.

میمون ها با انجام آزمایش توانایی تشخیص رنگ قرمز را پیدا کردند

به طور کلی موجودات زنده به کمک پروتئین­‌هایی که در چشم آنها وجود دارد قادر هستند رنگ‌­ها را تشخیص دهند. نبود هر یک از این پروتئین‌­ها سبب می‌­شود تا توانایی تمیز دادن رنگ­‌ها از بین برود. مثلاً این دو میمون می­‌توانند رنگ آبی و زرد را از هم تشخیص بدهند، اما نبود تعدادی از پروتئین‌­ها در چشم آنها باعث شده تا فرقی بین رنگ­‌های قرمز و سبز با رنگ‌‌های دیگر قائل نباشند. دانشمندان به تازگی توانسته‌­اند با انجام آزمایش­ پیچیده‌­ای، ژن مربوط به آن دو پروتئین را به کمک یک نوع ویروس در چشم آنها تزریق کنند (همان­‌طور که می­‌دانید همه ویروس­‌ها مضر نیستند). این ژن مثل یک دستورالعمل می­‌ماند که فرمان می‌دهد چگونه آن پروتئین‌‌های مخصوص در چشم ساخته شوند. با گذشت یک هفته از تزریق، روند ساخت پروتئین‌ها آغاز شد و بعد از گذشت بیست هفته، میمون­‌ها توانایی تشخیص رنگ قرمز و سبز را پیدا کردند.

خوردن میوه یعنی انتخاب رنگ درست

اما سؤالی که این‌جا مطرح می‌‌شود این است که دانشمندان چگونه متوجه شدند که سم و دالتون از این پس دیگر کوررنگی ندارند. آنها یک صفحه پر از نقطه­‌های خاکستری و رنگی را نشان میمون ها دادند و به آنها یاد دادند که در صورت انتخاب نقطه‌­های رنگی، یک میوه جایزه خواهند گرفت (مسئله شرطی شدن) . پیش از این آنها نمی‌‌توانستند رنگ قرمز و سبز را از بین رنگ‌­ها تشخیص دهند و این دو رنگ را مثل رنگ خاکستری می دیدند، اما بعد از این آزمایش‌­ها، آنها توانستند تمام نقطه­‌های رنگی را به درستی انتخاب و تمام میوه‌‌ها را نوش جان کنند! البته این وسط سؤال‌‌های دیگری هم به وجود می­‌آید که آیا میمون­‌ها رنگ‌‌های سبز و قرمز را همان­‌طور که ما می­‌بینیم، می‌‌بینند و یا به صورت طیف­‌هایی از رنگ زرد و آبی. هنوز شک­‌های زیادی در این باره وجود دارد اما دانشمندان امیدوارند با انجام این آزمایش موفقیت‌آمیز، راهی برای درمان افرادی که کور رنگی دارند پیدا کنند.

برچسب‌ها