همشهری آنلاین: فیزیکدانان موفق به کشف راهکار نهایی ساخت بزرگترین ذره بنیادین اتمی موجود در جهان، یعنی کوارک‌های بالا شدند.

براساس گزارش پاپ‌ساینس، کوارک‌های بالا سنگین‌ترین ذرات بنیادین اتمی و از اصلی‌ترین ترکیبات تمامی ماده‌های موجود در جهان،‌ از سس مایونز گرفته تا انگشتان پای انسان، به شمار می‌روند. با این‌همه جداسازی این ذرات از دیگر ذرات تحت شرایط معمولی غیرممکن است. برای مطالعه این ذرات دانشمندان باید ذرات بنیادین را میلیارد‌ها بار با سرعت بالا با یکدیگر برخورد دهند.

اما اکنون فیزیکدانان برخورد‌دهنده تواترون در لابراتوار فرمی پس از 20 سال مطالعه موفق به کشف راهکاری نهایی اما تایید نشده برای ساخت کوارک‌ها شده‌اند، شیوه‌ای که برای انجامش تنها 500 تریلیون برخورد کافی خواهد بود. به گفته محققان مشاهده این فرایند بسیار بی‌نظیر و هیجان‌انگیز خواهد بود.

براساس مدل استاندارد فیزیک، نظریه‌ای که بر اساس آن این ذرات قابل درک خواهند بود، باید سه شیوه تولید کوارک وجود داشته‌باشد. دو شیوه اول در سال‌های 1995 و 2008 مورد آزمایش قرار گرفتند و در لحظه اول کوارک به واسطه نیروهای قوی مولکولی ناشی از برخورد دادن پروتون و آنتی پروتون به‌ یکدیگر ایجاد شد.

اما در سال 2008 و پس از آن در سال 2014،‌ کوارک‌های بالا توسط رویدادی نادر و با کمک نیروهای ضعیف ایجاد شدند. این یافته مهر تاید دیگری بر پیش‌بینی‌های مدل استاندارد خواهد بود که در آن به ساخت کوارک‌ها به واسطه بهره‌برداری از هردونوع نیروهای مولکولی اشاره شده‌است. از این رو دانشمندان معتقدند توانایی ایجاد کوارک توسط دو نیروی کاملا متفاوت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفته فیزیکدانان، درک چگونگی تولید این ذرات در آینده می‌تواند روی روند‌های مختلفی مانند تولید انرژی اثرگذار باشد.

برخورد ذره‌ای که به تولید کوارک‌ها به شیوه جدید انجامیده بود، در سال 2011 در برخورد‌دهنده تواترون انجام گرفته‌بود، اما نتیجه آن روز گذشته و پس از سال‌ها مطالعه و تجزیه و تحلیل دریایی از داده‌های فیزیکی که توسط این برخورد ایجاد شده‌بودند،‌ منتشر شده‌است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۶