همشهری آنلاین: اگرچه دو سر همیشه ممکن است بهتر از یک سر باشد. اما این گفته در مورد طبیعت و جانداران آن صدق نمی‌کند.

طبیعت همچنان اسرار آمیز و شگفتی‌های خاص خود را دارد و شاید گوشه اندکی از این اسرار و شگفتی را برای انسان‌ها آشکار ساخته باشد. هر لحظه انسان در گوشه کنار این جهان پهناور شاهد وقایع نادر، عجیب و باور نکردنی است و خواهد بود...این که خالق زیبای این هستی چه چیزهایی در این گنجینه بزرگ و لایتناهی به میراث گذاشته است از درک آدمی خارج است...

شایداین شعر زیبای سعدی؛ شاعر بزرگ سرزمین ایران زمین باشد که گوشه‌ای از این عظمت الهی و ...را نشان دهد؛

رسد آدمی به جایی که بجز خدا نبیند

بنگر که تا چه حدست مکان آدمیت

مار، نوعی حیوان خزنده است که با خزیدن و لول خوردن حرکت می کند. مارها از رده سوسماریان هستند. در جهان نزدیک به بیش از ۲۰۰۰ نوع مختلف مار وجود دارد که در خشکی، زیر زمین، در آب و گاهی هم بر روی درختان و میان صخره ها زندگی می‌کنند. این خزنده، تقریباً در همه جای کره زمین به جز مناطق قطبی و برخی جزیره‌ها، زندگی می کند.

داشتن دو سر، یک پدیده طبیعی نیست. به عبارتی این یک نوع مار یا افعی نیست، بلکه پدیده‌ای نادر در میان حیوانات یا حتی انسا ن‌ها نیز هست. مارها هم استثناء نیستند.

حیوانات دو سر نادر هستند واین در اثر پدیده ای به نام polycephaly است. این پدیده معمولا نتیجه اختلال در لقاح و رشد و نمو جنین است. مانند، دوقلوهای به هم چسبیده انسان‌ها... این پدیده‌های نادر اغلب طول عمر کوتاه‌تری دارند و شاید در برخی از آنها، امکان جراحی وجود داشته باشد، اما حفظ آنها بسیار دشوار است.

در خزندگان پدیده Polycephaly بسیار شایع تراست و دلایل آن هم شناخته شده نیست. این پدیده در گوشه کنار جهان رخ می‌دهد.

یک مار  پیتون سلطنتی دو سر که به تازگی در یک فروشگاه حیوانات خانگی در آلمان بدنیا آمد که همه را شگفت زده کرد و یا یک پیتون دو سر که در یک باغ وحش در سریلانکا زندگی می‌کند. در هر دو مورد، سر به طور کامل شکل گرفته و به طور کامل از هم جدا هستند. این امر می‌تواند برخی مشکلاتی چون تصمیم‌گیری برای راه رفتن بوجود آورد.

علت هرچه باشد باید گفت که این ناهنجاری غیر معمول است. آنها باید بسیار خوش شانس باشند که مراقبانی مایل به نگهداری و انجام کارهای آنها باشند. این امر باعث می‌شود که حیوان با اطمینان عمر طولانی کند. اما در غیر این‌صورت ممکن است خیلی زود دنیا را ترک کنند.

در اینجا برخی از خزندگان دو سر را که بسیار منحصر به فرد در نوع خود و در این جهان هستی چشم به جهان گشوده‌اند به شما نشان می‌دهیم. برای نمونه؛ شیر مار هندوراسی- Honduran milk snake- قرمز با نوارهای سفید- دو سر آلبینو یعنی زال هم هست. این مار دو سر سوژه عکس، پل هنسی، عکاس 58 ساله حیات‌وحش شده است. آلبینیسم یا زال به بیماری گفته می‌شود که در ان  رنگ‌دانه‌های پوستی فعال نمی‌شوند.

شیر مار از خانواده شاه‌مارها و بومی آمریکای شمالی است. شیرمار سمی نیست و برای انسان خطری ندارد، اما رنگ‌آمیزی پوست آن بسیار شبیه به مار قیطانی یکی از سمی‌ترین مارهای جهان است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز