همشهری آنلاین: پرتغال شاهد اعتصاب عمومی در اعتراض به سیاست صرفه‌جویانه دولت بود. اعتصاب سراسری باعث از کار افتادن حمل و نقل عمومی شد. نرخ بیکاری به رکورد ۱۸ درصد در پرتغال رسیده است.

 

 

اتحادیه‌های کارگری کشور پرتغال روز پنج‌شنبه (۲۷ ژوئن/ ۶ تیر) در اعتراضی مسالمت‌آمیز به سیاست‌های صرفه‌جویانه دولت که به بدترین رکود اقتصادی از دهه ۱۹۷۰ تا کنون انجامیده دست به اعتصاب سراسری یک روزه زدند.

این اعتصاب توقف حمل و نقل عمومی را در پی داشت. اعتصاب عمومی روز پنج شنبه در پرتغال، در اعتراض به سیاست‌های ریاضت اقتصادی، کشور را به حالت نیمه تعطیل درآورد و دولت راست میانه را بیش از گذشته به انزوا کشاند.

این اعتصاب عمومی که با فراخوان حزب سوسیالیست پرتغال که اصلی‌ترین حزب مخالف دولت است برگزار شد، باعث توقف فعالیت‌ها در بخش خدمات عمومی و سیستم حمل و نقل ریلی و هوایی شده است. دامنه این اعتصاب به بیمارستان‌های دولتی و آموزش و پرورش نیز کشیده شده است.

به گزارش رویترز در این روز قطارها و متروها و بسیاری دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی از کار باز ماندند. توقف حمل و نقل عمومی منجر به استفاده بسیاری از شهروندان از وسایل حمل و نقل شخصی و در نتیجه ایجاد ترافیک شدید خصوصا در ورودی‌های شهر لیسبون شد. دولت پرتغال تا کنون از ارایه اطلاعاتی درباره میزان گستردگی اعتصاب خودداری کرده است.

تنها در یک تجمع در مقابل پارلمان این کشور در بعد از ظهر روز گذشته هزاران نفر شرکت کردند که در مقابل دیگر تجمعات شکل گرفته از ۲۰۱۱ تا کنون تجمع بزرگی محسوب نمی‌شد.

این چهارمین دور از اعتراضات عمومی در کشور پرتغال نسبت به سیاست ریاضت اقتصادی دولت است که از سال ۲۰۱۱ و در پی دریافت کمک مالی ۷۸ میلیارد یورویی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول شکل گرفته است. همه اعتراضات تا کنون عاری از خشونت گزارش شده‌اند.

اجرای مفاد مربوط به طرح نجات اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول تاکنون اعتراضات گسترده ای را در پرتغال به همراه داشته است. بر اساس مفاد این طرح، اعطای مبلغ ۷۸ میلیارد یورو کمک بین المللی به این کشور، مشروط به اجرای تدابیر ریاضت اقتصادی توسط لیسبون است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۷ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹