چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت آمریکا با اعلام رسمی منع شرکت بیش از 510 نامزد متهم به همکاری با حزب بعث در انتخابات عراق فشارهای خود را بر دولت این کشور برای جلوگیری از این مسئله افزایش داد

فلاح حسن شنشل نماینده جریان صدر و رئیس کمیته‌ دادخواهی و عدالت پارلمان عراق 30دی به‌صورت رسمی تاکید کرد که منع حضور 511 نامزد انتخابات به‌صورت محرمانه به آنها اعلام شده است و این افراد تا 3 روز می‌توانند به این حکم اعتراض کنند.

وی تاکید کرد که در میان افراد رد‌صلاحیت شده 182 نفر سابقه فعالیت در دستگاه‌های سرکوبگر رژیم بعثی سابق موسوم به فدائیان صدام و سازمان استخبارات این رژیم را دارند.

کمیته دادخواهی و عدالت همچنین اعلام کرده است که در این فهرست 216‌نفر از اعضای حزب بعث وجود دارند که 13 نفر از اعضای ارشد این حزب منحله هستند. علاوه بر این مشارکت 5‌نفر از نامزدهای انتخابات در سرکوب انتفاضه شعبانیه در سال 1991 در رژیم صدام برای این کمیسیون محرز شده است.

این در حالی است که به‌دنبال این مسئله مقام‌های کاخ سفید تلاش‌های خود را برای بازگشت متهمان به ارتباط با حزب بعث افزایش دادند و احتمالا این مسئله در روزهای آینده به اوج خود خواهد رسید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد جوبایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به احتمال زیاد برای مذاکره در این باره به بغداد سفر خواهد کرد. وی بیش از چند بار در تماس تلفنی با مقام‌های دولت عراق از جمله جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری این کشور خواستار لغو تصمیم‌های کمیته بازخواست و عدالت شده بود.

بایدن پیش از این پیشنهاد کرده بود که کنار گذاشتن نامزدها از روند انتخابات و رسیدگی به پرونده آنها به بعد از انتخابات موکول شود که نمایندگان پارلمان عراق این مسئله را رد کردند.

پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نمایندگان ملت عراق در پارلمان هیچ اهمیتی به پیشنهادهای بایدن نمی‌دهند.روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز هم 30دی گزارش داد که مقام‌های کاخ سفید دولت عراق را تهدید کرده‌اند درصورتی‌که درخواست این کشور اجرا نشود واشنگتن انتخابات را به رسمیت نخواهد شناخت و برای اقدام مشابه کشورهای دیگر تلاش خواهد کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کریستوفر هیل، سفیر آمریکا در عراق نیز در نشست خود با گروه‌های سیاسی تهدید کرده بود که درصورت اجرای قانون بعثی زدایی، آمریکا دست از حمایت از روند سیاسی عراق برخواهد داشت.

انتخابات حساس عراق قرار است هفتم مارس (شانزدهم اسفند) برگزار شود و بسیاری از اعضای حزب بعث در تلاش هستند با استفاده از این انتخابات بار دیگر وارد ارگان‌های دولت شوند.

30دی رشید العزاوی از اعضای کمیته‌ دادخواهی و عدالت پارلمان عراق با اعلام اینکه فهرست نامزدهای متهم به ارتباط با حزب بعث به‌صورت محرمانه به کمیسیون عالی انتخابات عراق ابلاغ شده است، تاکید کرد که تصمیمات این کمیته ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و با اعمال فشارهای بین‌المللی و داخلی تغییر نخواهد کرد.

وی اعلام کرد که افراد این فهرست تنها درصورتی‌که پس از اعتراض، دادگاه تجدید نظر حکم دیگری صادر کند قادر به نامزد شدن در انتخابات خواهند بود.

مقام‌های آمریکایی اکنون در تلاش هستند دولت نوری مالکی را متهم به تلاش برای کنار گذاشتن نامزدهای سنی از انتخابات کنند تا با استفاده از این موضوع فشارهای خود را بر دولت عراق افزایش دهند.

30دی نوری مالکی با رد گزارش‌های منتشرشده از سوی رسانه‌های غربی در این مورد تاکید کرد که در این فهرست که اسامی آن محرمانه باقی خواهد ماند گروهی از شیعیان هم وجود دارند.

این در حالی است که حضور و حمایت از اعضای حزب منحله بعث از سوی برخی کشورهای عرب منطقه در روزهای اخیر آشکار شده است. به‌دنبال برگزاری یک مراسم یادبود برای صدام در اردن 30دی مقام‌های دولت عراق خواستار برخورد جدی دولت این کشور با اعضای حزب بعث شدند.

علی الموسوی، مشاور اطلاع‌رسانی نوری مالکی گفت: بغداد از امان می‌خواهد تدابیر جدی جهت جلوگیری از برگزاری این کنفرانس‌ها که موجب خشم ملت عراق می‌شود، اتخاذ کند.

کد خبر 99947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز