گروه ادب و هنر: شصت و هفتمین دوره مراسم جوایز گلدن گلاب (گوی طلایی) بهترین‌های سال 2009 سینمای آمریکا را معرفی کرد

و همانطور که پیش‌بینی می‌شد، آواتار توانست جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کند.

در این دوره، مثل هر سال، جوایز در 2رشته سینما و تلویزیون اهدا شد و در رشته سینما، فیلم‌ها به 2 گونه درام و کمدی (یا موزیکال) تقسیم شدند. در فیلم‌های گروه درام که بخش مهم‌تر جایزه محسوب می‌شود،

گذشته از آواتار، دست‌کم 2 فیلم دیگر امسال به‌شدت مورد توجه منتقدان بوده‌اند که از این دو، «جعبه درد» با وجود موفقیت فراوان چند ماه اخیر و درو کردن تقریبا همه جوایز مختلف سینمای آمریکا، در گلدن گلاب تنها به نامزدی برخی رشته‌ها از جمله بهترین فیلم اکتفا کرد و هیچ جایزه‌ای نگرفت.

جعبه درد یک درام ضدجنگ به کارگردانی کاترین بیگلو است و برخلاف موفقیت‌های پی‌درپی اخیرش، ناکام بزرگ گلدن گلاب امسال محسوب می‌شود.فیلم موفق دوم در چند ماه اخیر، «بالا در آسمان» است که این فیلم نیز اگرچه به‌عنوان یکی از نامزدهای بهترین فیلم مطرح بود اما تنها در رشته فیلمنامه به جایزه رسید و جیس ریتمن و شلدون ترنر، گوی طلای بهترین فیلمنامه را به خاطر این فیلم دریافت کردند.

بالا در آسمان نیز با بازی جورج کلونی یکی از فیلم‌های موفق و پرجایزه در ماه‌های اخیر بوده است. «گران‌بها» و «لعنتی‌های بی‌آبرو» دیگر رقبای دریافت جایزه بهترین فیلم در رشته درام بودند که البته شکست‌شان در برابر آواتار، چندان غیرمنتظره محسوب نمی‌شود.

اما در بین فیلم‌های خارجی، میشائیل هانکه آلمانی، طبق معمول چند ماه گذشته، جایزه بهترین فیلم را گرفت. «روبان سفید» هانکه این روزها تقریبا در هر جایزه‌ای که حضور دارد، آن را به خانه می‌برد و این بار نیز استثنا نبود.

این ماجرا برای انیمیشن «بالا» هم تقریبا به همین شدت صدق می‌کند. این انیمیشن که پیرمرد جالب و بانمکی را به آسمان می‌فرستد، از زمان ظهور، یکه‌تاز دنیای انیمیشن محسوب می‌شود و این بار نیز نه تنها جایزه بهترین انیمیشن را گرفت بلکه حتی جایزه بهترین موسیقی متن را نیز از آن خود کرد.

سایر جوایز گلدن گلاب به قرار زیر است: بهترین فیلم کمدی یا موزیکال: خماری صبحگاهی (رقبا: 500 روز تابستان، این پیچیده است، نُه، جولی و جولیا)، بهترین بازیگر مرد نقش اول درام: جف بریجز (دل دیوانه)، بهترین بازیگر زن نقش اول درام: ساندرا بولاک (بخش کور)، بهترین بازیگر مرد نقش اول کمدی یا موزیکال: رابرت داونی جونیور (شرلوک هلمز)، بهترین بازیگر زن نقش اول کمدی: مریل استریپ (جولی و جولیا)، بهترین بازیگر مرد نقش مکمل: کریستف وتیز (لعنتی‌های بی‌آبرو)، بازیگر زن نقش مکمل: مو نیک (گران‌بها)، بهترین ترانه اوریجینال: دل دیوانه.

اما گذشته از فیلم‌های جعبه درد و بالا در آسمان که به آنچه انتظارش را داشتند، نرسیدند، برخی آدم‌ها نیز ناباورانه مراسم گلدن گلاب را ترک کردند. در صدر این فهرست، جورج کلونی قرار دارد که در طول یکی دوماه گذشته، از نگاه بسیاری از منتقدان و انجمن‌ها، جایزه بهترین بازیگر سال را دریافت کرده بود. اما کلونی درست در مراسمی که باید بیش از همیشه خود را نشان می‌داد، ناباورانه از جف بریجز که تقریبا کسی فکرش را نمی‌کرد بهترین بازیگر سال شود، شکست خورد.

همه این نکات و نکات مختلف دیگری که درباره نتایج گلدن گلاب امسال صدق می‌کند، سبب شده است، انتقادهای تندی از این آرا صورت گیرد؛ از جمله آنطور که مهر نوشته است، ورایتی، یکی از نشریات معتبر سینمایی، با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود ساعاتی پس از پایان مراسم،

گلدن گلاب امسال را شبی خوب برای جریان عوام‌زده سینمای آمریکا و رویکرد کمدی‌های سبک هالیوودی دانست و نوشت: «درحالی‌که فیلم تجاری آواتار بر رقبای قدرتمندی چون لعنتی‌های بی‌آبرو، بالا در آسمان، پرشس و از همه مهم‌تر جعبه درد پیشی گرفت، گروهی از منتقدان و کارشناسان جدی سینمای آمریکا از این گزینش ابراز تعجب و ناامیدی کرده‌اند.»

حتی خود جیمز کامرون پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی گفت: صادقانه بگویم فکر می‌کردم این جایزه حق مسلم کاترین بیگلو برای فیلم جعبه درد باشد، اما اشتباه نکنید. از اینکه جایزه بهترین کارگردان را دریافت کرده‌ام، بسیار مفتخرم.کامرون پیش‌تر یک بار دیگر برای کارگردانی فیلم تایتانیک برنده جایزه گلدن گلاب شده بود.

جایزه سیسیل بی‌دومیل برای مارتین اسکورسیزی

مارتین اسکورسیزی در حاشیه مراسم جایزه گلدن گلاب، جایزه سیسیل بی‌دومیل را برای دستاورد یک عمر فعالیت سینمایی دریافت کرد. به گزارش هالیوود ریپورتر، اسکورسیزی پس از دریافت این جایزه بیان کرد: قرار گرفتن نام من در کنار نام سیسیل بی‌دومیل برایم افتخار بزرگی است و از اینکه به جرگه فیلمسازان بزرگی که پیش از من به این جایزه دست یافته‌اند، پیوسته‌ام، خوشحالم.

اسکورسیزی در پاسخ به این پرسش که اگر فیلم نمی‌ساخت چه می‌کرد، نیز گفت: احتمالا به نویسندگی یا آهنگسازی روی می‌آوردم اما این دو کار را بلد نیستم و باز هم ناچار می‌شدم به سینما یا دست کم تدریس این هنر روی بیاورم و این کلاس‌ها هم قاعدتا درباره داستان سرایی در سینما بودند.

کد خبر 99783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز