گروه اجتماعی: تعداد دختران فراری از منزل دقیق نیست، چرا که ممکن است تمام آنها به مراکز بهزیستی مراجعه نکرده و یا توسط نیروی انتظامی دستگیر نشوند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی با این توضیح به خبرگزاری ایلنا گفت: اولویت سازمان بهزیستی برگرداندن دختران فراری به منزلشان است.سید حسن موسوی چلک تعداد ثبت شده دختران فراری پذیرش شده در مراکز بهزیستی را 2500 نفر اعلام کرد و افزود: دختران فراری در کشور یا خود معرف بوده و یا از طریق ارتباط با تیم سیار و خط تلفن 123 با خدمات بهزیستی آشنا و جذب مراکز مداخله در بحران بهزیستی می‌شوند.

به گفته او گروه دیگری نیز از طریق سیستم قضایی‌ـ انتظامی به بهزیستی ارجاع داده شده و وارد مراکز یا تیم مداخله در بحران می‌شوند.

تیم مداخله در بحران

موسوی چلک در توضیح عملکرد تیم‌های مداخله در بحران گفت: وقتی خانواده دختری صلاحیت نگهداری از فرزند را نداشته باشند توسط مددکاران اجتماعی، روان‌شناسان و پزشک مورد بررسی اولیه واقع می‌شوند که اگر نیاز به نگهداری داشته‌باشند حکم مربوطه از سیستم قضایی کشور دریافت می‌شود.

اولویت اول مراکز بهزیستی بازگرداندن این افراد به منازل‌شان است که گاهی از طریق تیم سیاری که کار مداخله‌ای انجام می‌دهند، ‌این اتفاق می‌افتد. اما اگر نیازی به بررسی بیشتر بوده و یا با تشخیص تیم سیار، خانواده صلاحیت نگهداری دختر را نداشته باشند به مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند.

حضانت و نگهداری

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان بهزیستی کشور در توضیح چگونگی نگهداری دختران گفت: اگر دختر فراری زیر 18 سال بوده و مشکل اخلاقی نداشته باشد حکم حضانت آن برای بهزیستی صادر شده و به مراکز شبه خانواده سازمان بهزیستی ارجاع داده می‌شوند و اگر همین دختر که فاقد مشکل اخلاقی بوده سنش بالای 18 سال باشد، به خانه‌های سلامت بهزیستی ارجاع داده می‌شود.

اگر یک دختر فراری بالای 18 سال سن، مشکل اخلاقی داشته و نیاز به بازپروری باشد، به مراکز بازپروری زنان آسیب‌دیده اجتماعی ارجاع داده می‌شود و مدت نگهداری نیز بستگی به شرایطش دارد.دختر زیر 18 سال نیز درصورت داشتن هر گونه مسائل اخلاقی، چنانچه نیاز به حمایت بیش از 2 سال داشته باشد در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری و مابقی نیز سایر دختران را تا 6 ماه نگهداری می‌کنند.

اگر باز هم شرایط برای بازپروری دختر متواری از منزل فراهم نشود، مدت نگهداری دختر در مراکز بهزیستی، با تشخیص تیم تخصصی مرکز قابل تمدید است.

آمار امسال

او در مورد تعداد دخترانی که امسال از خانه گریخته‌اند توضیح داد:ممکن است تمام دخترانی که از خانه فرار می‌کنند به مراکز بهزیستی یا نیروی انتظامی مراجعه نکنند به همین دلیل آمارهایی که در حال حاضر در ارتباط با این قبیل افراد ارائه می‌شود، تنها مربوط به افراد دستگیرشده یا مراجعه‌کننده به مراکز نیروی انتظامی یا بهزیستی است.

لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بد سرپرست

هر چند تصویب و اجرای لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست می‌تواند بخش مهمی از مشکلات دختران فراری را پیش‌بینی یا برطرف کند اما این لایحه هنوز از مجلس بیرون نیامده است.

یک هفته پیش مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس خبر از بررسی این لایحه در کمیسیون داده‌بود.جواد زمانی با اشاره به اینکه کمیته‌‌ای برای رفع ایرادات این لایحه تشکیل شده، افزود: این کمیته به‌منظور رفع ایرادات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست اعاده شده از شورای نگهبان، در این کمیسیون تشکیل شده بود که کارشناسانی به نمایندگی از دولت، مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون اجتماعی عضو این کمیته بوده و نتایج بررسی خود را برای تصویب به کمیسیون اجتماعی ارائه دادند.

رشد 10 درصدی کودکان خیابانی

خبر دیگری که هفته گذشته منتشر شد از افزایش تعداد کودکان خیابانی حکایت داشت.
یک آسیب‌شناس اجتماعی به خبرگزاری مهر گفته بود که با توجه به آمار سازمان بهزیستی و بررسی‌های میدانی و همچنین تحقیقات صورت گرفته، تعداد کودکان خیابانی بد سرپرست و بی‌سرپرست بیرون از این مراکز 10درصد افزایش یافته است.

دکتر مجید ابهری با تأکید بر اینکه در شهرهای اطراف تهران مانند کرج، ورامین، پاکدشت، قیام دشت و... با افزایش کودکان خیابانی روبه‌رو هستیم حل این مسئله را نیازمند یک برنامه‌ریزی اساسی دانست.

به گفته این آسیب شناس علوم اجتماعی گسترش بزهکاری در میان کودکان خیابانی مثل دله دزدی، دخل زنی و جیب بری و سرقت لوازم خودرو باعث افزایش مراجعات به دادگاه‌های اطفال شده است.

ابهری با اشاره به اینکه جمع‌آوری، طبقه بندی و ساماندهی این‌گونه کودکان بدون توجه به وضعیت سرپرست آنها وهمچنین برگزاری آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و انجام کارهای روانکاوی و بازپروری هویتی از جمله اقداماتی هستند که می‌توان به وسیله آنها از افزایش بزهکاری در میان نوجوانان جلوگیری کرد، گفت: باندهای مواد‌مخدر از این کودکان استفاده ابزاری کرده و این موضوع می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای جامعه در پی داشته باشد.

کد خبر 99094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز