دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز گذشته با حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر درباره از سرگیری مذاکرات صلح با رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، عباس در این دیدار که در شرم‌الشیخ برگزار شد، اعلام کرد: ما مخالفتی با از سرگیری مذاکرات با مقام‌های اسرائیل نداریم و پیش شرطی برای این مذاکرات تعیین نمی‌کنیم.

با وجود این وی تاکید کرد که شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی باید متوقف شود. گفته می‌شود در این دیدار رئیس‌جمهوری مصر محمود عباس را برای پذیرش طرح اوباما برای صلح خاورمیانه تحت فشار قرار داده است.

روزنامه هاآرتص گزارش داد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا طرحی در نظر گرفته است که براساس آن دوطرف باید طی 2 سال به توافق نهایی صلح دست یابند.

براساس این طرح، آمریکایی‌ها در نظر دارند که مذاکرات صلح دوطرف به سرعت از سر گرفته شود و ابتدا به بحث درباره مرزهای دائم در یک مهلت 9 ماهه بپردازند. این در حالی است که فلسطینی‌ها خواستار توقف کامل شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی به‌عنوان نخستین قدم برای از سرگیری مذاکرات صلح شده‌اند.

براساس طرح دولت اوباما با تعیین مرزها ، رژیم صهیونیستی اجازه ساخت و ساز شهرک‌ها در محدوده خود را خواهد داشت و با توافق نهایی که باید در مدت 2 سال به دست آید، کشور مستقل فلسطین تشکیل می‌شود.

این در حالی است که عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب هم روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه الدستور چاپ اردن اعلام کرد که رژیم صهیونیستی برای تحقق صلح 2 سال دیگر وقت خواسته است.

وی تاکید کرد: اسرائیل با این درخواست در واقع خواهان وقت بیشتر برای پیشبرد خواسته‌های خود است. دبیر کل اتحادیه عرب با اشاره به اینکه این درخواست اسرائیل تلاشی جدید برای وقت‌کشی و سهل‌انگاری در روند صلح است، گفت: البته ما مانعی در ارائه مهلت کافی تا توقف کامل شهرک‌سازی‌ها و دادن تعهد بین‌المللی در زمینه اعلام کشور فلسطین در پایان این مهلت نمی‌بینیم.

همچنین خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم در نشست خبری با وزیر امور خارجه عربستان از نزدیکی توافق آشتی با جنبش فتح خبر داد. وی گفت: ما گام‌های‌ عظیمی را در جهت برقراری‌ آشتی‌ ملی‌ برداشته‌ایم و اکنون در مراحل پایانی‌ آن قرار داریم.

کد خبر 98768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز