پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۷
۰ نفر

علی کهن‌نسب: سال 2009 با همه فراز و نشیب‌های خود به پایان رسید

هر چند در این سال مثل سال قبل شاهد رویدادهای بزرگ ورزشی مانند المپیک و جام جهانی نبودیم، برگزاری رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2010 در سرتاسر جهان و معرفی 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها، برگزاری رقابت‌های جام باشگاه‌های اروپا و برگزاری رقابت‌های جهانی در رشته‌های مختلف باعث شد در این سال نیز شاهد رویدادهای به یاد ماندنی باشیم. از قهرمانی بارسلونا در رقابت‌های مختلف تا قهرمانی اوکراین در جام جهانی بی‌خانمان‌ها!

تیم اوکراین

بارسلونا، بهترین تیم فوتبال جهان

بی‌شک اگر چنین عنوانی در دنیای فوتبال داده می‌شد، باید به بارسلونای اسپانیا اختصاص می‌یافت. شاگردان گواردیولا در سال 2009 توانستند در شش رقابت مهم داخلی و خارجی به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند و رکورد بی‌نظیری را در یک فصل برجای بگذارند.

بارسلونا در لیگ قهرمانان باشگاه‌های اروپا با پیروزی دو بر صفر مقابل منچستر یونایتد انگلیس برای سومین بار قهرمان اروپا شد. در لالیگا با اقتدار قهرمان شد و فاتح جام حذفی و سوپر جام اسپانیا نیز شد. این تیم همچنین قهرمان سوپر جام اروپا شد و در آخرین روزهای سال 2009 میلادی در کشور امارات با گل‌های «پپه» و «لیونل مسی» ستاره‌های جوان خود قهرمان جام باشگاه‌های جهان شد تا رکوردی به یادماندنی در تاریخ فوتبال برجای بگذارد. بدون شک هواداران باشگاه بارسلونا در سرتاسر جهان سال 2009 را به هیچ عنوان فراموش نخواهند کرد.

گران‌ترین قرارداد فوتبال جهان

کریستیانو رونالدو، ستاره جوان پرتغالی باشگاه منچستر یونایتد انگلیس با امضای قرارداد 130 میلیون دلاری با رئال مادرید به آرزوی دوران کودکی خود که بازی در سانتیاگو برنابئو بود، رسید. رونالدو با این رقم بی‌سابقه سنگین‌ترین قرارداد فوتبال جهان را به نام خود ثبت کرد. رونالدو که در سال 2009 در انتخاب برترین‌های اروپا و جهان‌، عرصه را به حریف آرژانتینی خود واگذار کرد، امیدوار است با درخشش در پیراهن رئال مادرید و همچنین تیم ملی پرتغال عنوان خود را از لیونل مسی پس بگیرد.

لیونل مسی

گیگز، شخصیت برتر ورزش سال 2009

رایان گیگز بازیکن تیم فوتبال منچستر یونایتد انگلیس که فصل گذشته کمک بسزایی در راه قهرمانی این تیم در لیگ برتر و راهیابی به دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا داشت، در رای‌گیری بنیاد شفیلد به عنوان شخصیت برتر ورزش سال 2009 بریتانیا انتخاب شد.
گیگز در تمام عمر ورزشی خود برای منچستر به میدان رفته و صاحب 11 عنوان قهرمانی لیگ برتر انگلیس شده است.این خبر هرچند شاید خیلی جهانی نباشد ولی با توجه به شخصیت گیگز و وفاداری او به پیراهن باشگاه نام او نیز در اتفاقات سال 2009 قرار گرفت.

قهرمانی در فقیرترین رقابت‌ها

بی‌خانمان‌های فوتبال اوکراین در رقابت‌های جام‌جهانی بی‌خانمان‌ها که با حضور 49 کشور و 500 بازیکن در میلان ایتالیا برگزار شد با قهرمانی تیم ملی اوکراین به پایان رسید. این رقابت‌ها  در سال 2009 با حمایت دو باشگاه بزرگ آث‌میلان و اینترمیلان برگزار شد. در این رقابت‌ها 500 بی‌خانمان در قالب تیم‌های فوتبال به رقابت با یکدیگر پرداختند. به هر حال سال 2009 هر چه باشد برای این بازیکنان بی‌خانمان‌ فراموش ناشدنی خواهد بود.

سال شیرین برای نوجوانان سوئیسی

سال 2009 برای نوجوانان فوتبال دوست سوئیسی به یاد ماندنی خواهد بود. تیم فوتبال نوجوانان این کشور در سیزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی زیر 17 سال در کشور نیجریه با غلبه بر میزبان قهرمان رقابت‌ها شد.

این تیم در حالی قهرمان جام شد که کمتر کارشناسی از ابتدای رقابت‌ها بر روی این تیم ناشناخته حساب باز می‌کرد.تیم فوتبال نوجوانان ایران نیز که در این رقابت‌ها حضور داشت در مرحله مقدماتی مقابل گامبیا و هلند به برتری رسید و در برابر کلمبیا متوقف شد تا به عنوان صدرنشین راهی دور بعدی رقابت‌ها شود ولی نوجوانان ایران در مرحله یک هشتم نهایی رقابت‌ها در وقت‌های اضافی مغلوب اروگوئه شدند تا از دور مسابقات کنار بروند.

تیم نوجوانان سوئیس

مشهورترین دست دنیا

پس از گلی که «دیه‌گو آرماندو مارادونا» در جام جهانی و در برابر تیم ملی فوتبال انگلیس با دست به ثمر رساند و سال‌هاست هنوز از یاد هواداران فوتبال نرفته است، شاید اکنون دست «تیه ری‌هانری» فرانسوی مشهورترین دست دنیا باشد. هانری در بازی انتخابی جام‌جهانی بین تیم ملی فوتبال فرانسه و ایرلند با کنترل توپ با کمک دست خود و پاس به هم تیمی خود زمینه گل و برتری تیم ملی کشورش را در برابر ایرلندی‌ها فراهم کرد تا تیم ملی فوتبال فرانسه با کمک دستان هانری مسافر جام‌‌جهانی شود و ایرلند حذف شود. این اتفاق تا مدت‌ها در صدر اخبار ورزش جهان قرار گرفت و بدون شک تا سال‌ها نیز به ویژه ایرلندی‌ها این حرکت غیر ورزشی را فراموش نخواهد کرد.

کک آرژانتینی

لیونل مسی ستاره جوان تیم ملی فوتبال آرژانتین و باشگاه بارسلونای اسپانیا که در ابتدای ظهورش در دنیای فوتبال با دیه‌گومارادونا دیگر هم‌وطن خود مقایسه می‌شد، اکنون چند گام از مارادونای افسانه‌ای نیز پیش است.

ستاره آرژانتین تیم فوتبال بارسلونا برای نخستین بار در سال 2009 از سوی فیفا به عنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب شد. مسی در کسب شش عنوان قهرمانی بارسا در رقابت‌های مختلف داخلی و خارجی نقش اساسی داشت. این ستاره آرژانتینی که از سوی هواداران به کک آرژانتینی معروف شد، همچنین به عنوان بهترین بازیکن اروپا نیز معرفی شد تا سال 2009 ماندنی‌ترین سال در دوران فوتبال این ستاره آرژانتین باشد.

بارسلونا، برنده 6 جام ارزشمند در سال 2009

ستاره بی‌چون و چرای دنیای تنیس

چند سال می‌شود که ورزش تنیس با نام راجر فدرر ستاره سوئیسی عجین شده است. فدرر پس از فتح اولین گراند اسلم (جایزه بزرگ) سال تنیس مشهور به رولندگاروس توانست بار دیگر عنوان تنیس‌باز شماره یک جهان را به خود اختصاصی دهد و با قهرمانی در رقابت‌های معروف جام ویمبلدون به پانزدهمین عنوان قهرمان خود در مسابقات گرانداسلم دست یافت.

ادامه رکوردشکنی بولت جاماییکایی

موفقیت در دو و میدانی برای بولت جامائیکایی پایانی ندارد . این ورزشکار سیاه پوست که طی چند سال اخیر به مدال‌های رنگارنگ جهانی و المپیک دست یافته است. بولت در رقابت‌های جهانی دوومیدانی در شهر برلین با قهرمانی و رکوردشکنی در دوهای 100 و 200 متر و نمایش خیره کننده‌اش ستایش همه کارشناسان را به همراه داشت. نمایش اعجاب‌انگیز بولت در فینال دوی 100 متر نه تنها 50 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه المپیک برلین را برروی صندلی‌هایشان میخکوب کرد، بلکه میلیون‌ها تماشاگر تلویزیونی این رقابت‌ها را به وجد آورد

کد خبر 98753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز