همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور یمن ضمن درخواست از معارضان مبنی بر روی آوردن به مذاکره از شبه نظامیان این کشور خواست تا سلاح‌هایشان را بر زمین گذارند

به گزارش ایسنا، علی عبدالله صالح، رئیس جممهور یمن در مقاله‌ای به مناسبت سال جدید میلادی از مخالفان این کشور خواست تا برای حل و فصل مشکلات به مذاکره روی آورند.

وی افزود: امیدواریم که سال جدید آغاز تسامح و آشتی بین همه باشد و عناصر شورشی در استان صعده نیز به ندای عقل پاسخ داده و ضمن توقف خشونت‌ها به شرط‌های دولت برای پایان دادن به درگیری‌ها پایبند باشند.

رئیس‌جمهور یمن تاکید کرد: شرط جدیدی که به شرط‌های قبلی به ویژه شرط کنار گذاشتن سلاح اضافه‌ می‌شود شرط تعهد نسبت به عدم حمله به خاک عربستان است.

وی خطاب به حوثی‌ها گفت: چنانچه این شرط‌ها را برای تحقق صلح بپذیرید دولت نیز دست خود را دراز می‌کند.

صالح تاکید کرد: دولت یمن هیچ گاه خواهان جنگ نبوده است.

رئیس‌جمهور یمن بار دیگر خطاب به جدایی طلبان در جنوب این کشور از آنها خواست تا به ندای عقل و منطق پاسخ داده و خشونت را کنار گذارند.

علی عبدالله صالح هم‌چنین خطاب به طرفداران تشکیلات القاعده در یمن از آنها نیز خواست تا در سال جدید در موضع‌گیری خود تجدیدنظر کرده و به راه درست بازگردند.

از سوی دیگر ابوبکر القربی، وزیر امور خارجه‌ یمن در تماس تلفنی با روزنامه‌ فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط تاکید کرد: هدف قرار دادن عناصر تشکیلات القاعده در یمن به دست ارتش یمن و حتی همکاری‌های اطلاعاتی با آمریکا و کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

وی افزود: دولت یمن توانایی رویارویی با تهدید‌های جنبش الشباب المجاهدین سومالی که تهدید به اعزام نیرو به یمن کرده است، دارد.

القربی تاکید کرد: برای ما عجیب نیست که جنبش الشباب المجاهدین چنین مساله‌ای را مطرح کند زیرا معتقدیم که گروه‌های خرابکار به دنبال ایجاد چنین ائتلاف‌هایی هستند و سعی می‌کنند با سلاح، نیرو و دیگر ابزار کمک‌ها یکدیگر را یاری دهند.

وی افزود: بسیاری از کشور‌ها این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند و متاسفانه خطری که ما از آن در یمن سخن می‌گوییم مدتها است در سومالی وجود دارد و به همین دلیل تحکیم توانمندی‌های دولت سومالی جهت کنترل اوضاع این کشور امری ضروری است، اما تاکنون با حمایت مطلوب عربی و بین‌المللی روبه‌رو نشده است.

وزیر امور خارجه یمن خاطرنشان کرد: از نظر دولت یمن این تهدید در درجه اول اوضاع سومالی را متضرر می‌سازد زیرا نشان دهنده عدم امنیت کافی در این کشور است اما دولت یمن نیز تمامی تدابیر لازم را اتخاذ می‌کند و به مسئولیت‌هایش جهت کنترل سواحل یمن با هدف ممانعت از ورود عناصر تروریستی به کشور عمل می‌کند.

ابوبکر القربی در خصوص اخبار مربوط به آمادگی یمن و آمریکا جهت هدف قرار دادن تشکیلات القاعده در یمن گفت: حملاتی که علیه القاعده در یمن انجام شد توسط نیروهای مسلح یمنی صورت گرفت، اما هماهنگی‌های اطلاعاتی بین یمن و تعدادی از کشور‌ها از جمله آمریکا، عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه وجود داشت.

وی گفت: این هماهنگی‌های مهم جهت ردیابی تروریست‌ها صورت گرفت.

وزیر امور خارجه یمن هم چنین به حمایت‌های آموزشی و تجهیزاتی از نیروهای مبارزه با تروریسم در یمن اشاره کرده و افزود: نهایتا نیروهای یمنی عملیات علیه عناصر تروریستی در کشور را برعهده می‌گیرند.

از سوی دیگر یک مقام مسئول در کمیته امنیتی عالی یمن تاکید کرد: چنانچه شبه نظامیان حوثی در استان صعده به شروط رئیس جمهور یمن برای آتش بس پایبند باشند و جدیت خود را در این خصوص نشان دهند فورا نحوه اجرای این شروط و مدت زمانی برای تحقق آن اعلام خواهد شد.

وی از شبه نظامیان حوثی خواست تا فرصت را غنیمت شمرده و ضمن متوقف ساختن خونریزی‌ها برای تحقق صلح تلاش کنند.

رئیس جمهور یمن شرط‌هایی هم چون پایبندی به آتش بس، بازگشایی راه‌ها و از بین بردن مین‌ها، خروج از بلندی‌ها و کوه‌ها پایان حضور حوثی‌ها در مواضعشان و راه‌ها، عقب نشینی از ناحیه‌های استان‌های یمنی، عدم دخالت در امور دولت‌های محلی، بازگرداندن اموال سرقت شده‌ی نظامی و غیر نظامی، آزادی گروگان‌های نظامی و غیر نظامی، پایبندی به قانون اساسی وعدم حمله به خاک عربستان را برای شبه نظامیان حوثی مطرح کرده است.

کد خبر 98562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز