دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور گفت: شماره‌گذاری خودروی پژو ‌405، روآ و یک مدل «ال‌90» به‌دلیل عدم‌نصب ترمز ABS و سایر مشکلات طبق جدول زمان‌بندی متوقف شده است

سردار اسکندر مؤمنی با اشاره به مصوبه دولت در شهریور سال گذشته که شماره‌گذاری تمامی خودروهای تولیدی و وارداتی فاقد ترمز ضد‌قفل (ABS) را از اردیبهشت سال‌جاری ممنوع کرده است، گفت: از اردیبهشت امسال تا‌کنون چندین بار مکاتبه با خودروسازان صورت گرفت و وقت لازم به آنها داده شد و حتی مهلت خودروسازان چندین مرحله تمدید شد و مماشات هم صورت گرفت.

وی افزود: براساس توافقات صورت گرفته، تمامی خودروسازان مکلفند حداکثر تا پایان سال‌جاری روی 40‌درصد محصولات خود ترمز ضد‌قفل نصب کرده و تا پایان خرداد سال آینده نیز تمامی خودروهای تولیدی داخل مجهز به این ترمز شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه خودروسازان باید به قانون تمکین کنند و پلیس از زمان‌بندی اعلام شده برای نصب ترمز ABS در خودروها کوتاه نمی‌آید، گفت: مدل E0 تندر‌90 از مدت‌ها قبل به‌دلیل عدم‌نصب این سیستم شماره‌گذاری نشده و هم‌اکنون نیز شماره‌گذاری پژو‌405 و روآ متوقف شده است و درمورد خودروهایی که امکان نصب نیز نداشتند مانند پیکان وانت از خودروسازها خواسته‌‌ایم که زمان توقف تولید را درصورتی که امکان نصب سیستم وجود ندارد به ما اعلام کنند و گرنه پلیس خود متوقف می‌کند.

وی تأکید کرد: با اجباری شدن این ترمز پیش‌بینی می‌شود سالانه 4هزار و 500‌کشته، 50‌هزار مجروح و 200‌هزار تصادف در کشور کاهش یابد.رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی به هیچ وجه درخصوص ایمنی رانندگان کوتاه نمی‌آید به مصوبه الزام خودروسازان برای نصب کیسه هوا روی خودروها اشاره کرد و گفت: بهتر است خودروسازان تا زمانی که برای آنها مهلت تعیین شده نسبت به این موضوع اقدام کنند و موضوع را به روزهای آخر نیندازند و درخواست مهلت کنند چرا که راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این خصوص مانند ترمز ضد‌قفل عمل خواهد کرد.

او هزینه هر نفر فوتی را 180‌میلیون تومان و هر نفر معلول را 280‌میلیون تومان در کشور عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه متوسط یک تصادف فوتی جاده‌ای 7/1‌میلیارد تومان، یک تصادف جرحی جاده‌ای 45‌میلیون تومان و یک فقره تصادف خسارتی جاده‌ای 8/1‌میلیون تومان است.

وی با اشاره به آخرین آمار جمع‌آوری شده درخصوص تصادفات در جهان عنوان کرد: براساس آمار سال‌2006 میلادی در دنیا به ازای هر 10‌هزار خودرو 2/9 نفر کشته می‌شوند که این رقم در اتحادیه اروپا 13 نفر و ایران 5/36 نفر است.

از سوی دیگر در جهان به ازای هر 100‌هزار نفر جمعیت 17‌نفر در تصادفات رانندگی جان می‌بازند که این رقم در اتحادیه اروپا 18‌نفر، قاره آسیا 14‌نفر و در ایران 6/39 نفر است. وی با اشاره به اینکه در کشور ما خودرو ناایمن و گران است،

افزود: ما می‌‌گوییم قیمت‌های خودرو را پایین بیاورند و ایمنی را افزایش دهند چرا که به‌دلیل گران بودنش، یک سرمایه محسوب می‌شود و افراد تلاش می‌کنند که طول عمر خودرو را بالا ببرند و از این‌رو هم‌اکنون نزدیک به 2 میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم که اینها ارابه‌های مرگ هستند اما از طرفی گفته می‌شود که خودرو در کشور ما ایمنی بالایی دارد!
رئیس پلیس راهور ناجا با طرح این پرسش که خودرویی که در داخل به این میزان فروخته می‌شود در خارج به چه قیمتی فروخته می‌شود؟ گفت: آیا خودروسازهای کشورهای دیگر می‌آیند خودرویی را که در کشورشان می‌فروشند به کشور ما با قیمت ارزان‌تری بفروشند.

اگر نیاز باشد قیمت فروش خودروهای داخلی در کشورهای دیگر را اعلام می‌کنیم.
مؤمنی با بیان اینکه پلیس به‌عنوان متولی امنیت عمومی و حفظ جان و مال مردم در این رابطه کوتاه نمی‌آید، عنوان کرد: برخی خودروسازان به‌دنبال سود و تولید بیشتر هستند و اگر یکسال دیگر هم وقت بدهیم درصورتی که کار را برای نصب ABS شروع نکنند باز یکی دو روز مانده به پایان وقت تعیین شده می‌گویند که کار را شروع نکرده و یک باره نمی‌توانند در این زمینه اقدام کنند

کد خبر 97858

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز