سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

گروه سیاسی - محمدعلی‌بدری: رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ترکیه می‌تواند نقش مهمی در برنامه هسته‌ای ایران ایفا کند.

باراک اوباما پس از آنکه از محل دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه بیرون آمد، این جمله را گفت. اوباما همچنین توضیح داد که در این دیدار بر اهمیت حل مسئله هسته‌ای ایران، به‌گونه‌ای که ایران اجازه یابد انرژی غیرنظامی هسته‌ای را دنبال کند، تاکید کرده است.

پیش از آن رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با اوباما از عملکرد غرب در قبال ایران و واکنش منفی کشورهای غربی در قبال برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای این کشور انتقاد کرد و گفت: ترکیه مسیر تحریم‌های پیشنهادی غرب علیه ایران را دنبال نخواهد کرد.

میانجی ترک

به گزارش پایگاه اینترنتی الجزیره، نخست‌وزیر ترکیه در دیدار با اوباما گفته است: آنکارا آمادگی لازم را برای ایفای نقش یک میانجی در برنامه هسته‌ای ایران دارد.
 اردوغان اعلام کرد که آنکارا آماده است برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک در این مورد هر کاری که می‌تواند انجام دهد. نخست‌وزیر ترکیه روز یکشنبه از آنکارا راهی واشنگتن شد.

بدرقه در آنکارا

2 روز پیش از آن، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران که از سفر دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه باز می‌گشت، بدون اعلام قبلی به رسانه‌های ایرانی به آنکارا رفت.
 دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به محض فرود در آنکارا در محل اقامت نخست‌وزیر ترکیه حاضر شد تا با او دیدار و گفت‌وگو کند. واحد مرکزی خبر صدا و سیما درباره این سفر نوشت که جلیلی «در مسیر بازگشت از سوریه وارد فرودگاه آنکارا شد».

اختلاف روایت‌های ترکی و فارسی

واحد مرکزی خبر همچنین در خبری که از این دیدار 2ساعته منتشر کرد، نوشت که جلیلی به اردوغان گفته است: اکنون شاهد موفقیت روزافزون جریان مقاومت برای عدالت هستیم و همکاری‌های راهبردی 2 کشور ایران و ترکیه گسترش رایزنی‌ها را اقتضا می‌کند.اردوغان نیز در این دیدار با تاکید بر ادامه روند مقاومت، خواهان افزایش رایزنی‌ها و همکاری‌های کشورهای منطقه شد.

واحد مرکزی خبر، خبری از گفت‌وگوی هسته‌ای در این دیدار منتشر نکرد. اما تلویزیون ترکیه با حساس خواندن این دیدار، گزارش داد که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اردوغان درباره مسئله هسته‌ای کنونی ایران سخن گفته است. جلیلی پس از گفت‌وگو با نخست‌وزیر ترکیه راهی تهران شد.

به‌سفارش همسایه

این دیدار دو روز پیش از سفر رجب طیب اردوغان به آمریکا و دیدار وی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شد.به گزارش تلویزیون ترکیه، آنکارا برای صدور اجازه تهران برای بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی از پایگاه تازه غنی‌سازی سوخت هسته‌ای ایران در نزدیکی قم، نقش مهمی داشت.

پس از پاسخ منفی ایران به غنی‌سازی اورانیوم ایران در روسیه و فرانسه، محمد البرادعی مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ترکیه را به‌عنوان گزینه سوم میزبانی اورانیوم غنی‌شده ایرانی پیشنهاد کرد.

همیشه آماده معاوضه سوخت‌هستیم

تهران پیش از این با رد گزینه ترکیه در پیشنهاد البرادعی، اعلام کرده بود که تبادل سوخت هسته‌ای کمتر از 5 درصد ایرانی با سوخت 20درصد مورد نیاز ایران، در خاک ایران انجام بگیرد.

17آذر اما پس از دیدار اردوغان با اوباما، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران حاضر گفت: اگر اعتماد ایران جلب شود همیشه آمادگی معاوضه سوخت را داریم.

ضرب‌الاجل اوباما

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری درباره اظهار نظر اوباما که پایان سال میلادی – اواسط دی‌ماه – را پایان فرصت ایران و آغاز تحریم‌های جدید علیه ایران دانسته است، تاکید کرد: فرصتی که اعلام شد در ادامه رویه نادرست قبلی است و مهلت‌های تهدیدآمیز برای اعمال فشار کارایی ندارد.

این جملات پس از دیدار اردوغان با اوباما و جلیلی با اردوغان، از تریبون سخنگویی وزارت خارجه ایران منتشر شد، در حالی که هم‌اکنون 21 روز تا پایان سال میلادی باقی است.

کد خبر 96942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز