همشهری‌آنلاین: رئیس جمهوری سابق ایران در دیدار سالیانه خود با هنرمندان گفت:

عدالت علی (ع) شاه‌بیت زندگی اجتماعی ایشان است و این عدالت اختصاص به مسلمان و دوستان او نداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد خاتمی صبح یکشنبه 15 آذرماه در خانه هنرمندان ایران با هنرمندان دیدار کرد.

وی در این مراسم گفت: غدیر تنها یک آبگیر یا برکه کوچک در بیابان خشک جهان نیست بلکه خوراک حیاتی تاریخ برای جان‌هایی تشنه است که عظمت و آزادی را می‌طلبند. شگفتا که با وجود این اقیانوس هنوز بسیاری از جان‌ها تشنه‌اند.

وی شخصیت حضرت علی (ع) را بسیار ژرف و پیچیده دانست و تأکید کرد: نمی‌توان به کنه شخصیت حضرت رسید. ایشان به عظمت مافوق انسان رسید و الگو شد. انسان لبالب آفرینش است و این از کلام الله مجید به صراحت استنباط می‌شود. انسان در پرتو آموزش وحی الهی و قرآن به آفاقی دست یافته که آنچه در یونان قدیم بوده به آن آفاق دست نیافته است.

خاتمی ادامه داد: انسان به تعبیر رایج گل سرسبد کائنات است و همه آفرینش برای انسان خلق شده و انسان غایت و هدف آفرینش است. انسان دربردارنده همه امتیازهایی است که در ملک و ملکوت است و این نشانه کرامت انسان است. به همین دلیل انسان دارای حرمت است و هیچ ستمی بالاتر از محدود کردن انسان و جلوگیری از رشد انسانیت نیست
 
رئیس بنیاد باران حضرت علی (ع) را یک نمونه والای انسان کامل دانست که به اوج درجات رسیده و اسوه و الگو و دست پرورده ذات پیامبر اکرم (ص) است. خاتمی در تقوا، عدالت، عرفان و بسیاری خصوصیات دیگر حضرت علی (ع) را از برترین انسانها دانست.

وی در بخش دیگر سخنان خود به امتیازهای علی (ع) در میان تمام انسانها اشاره کرد و گفت: ایشان برای مدتی حکومت ظاهری را به دست گرفتند. البته در روز غدیر ایشان به عنوان انسان شایسته معرفی شد اما به هر دلیل این حکومت به تعویق افتاد و او با تمام شایستگی و منصوب شدن از سوی خدا و پیامبر این امتیاز را داشت که جز به رأی و رضایت مردم حاضر به این کار نشد.

خاتمی اظهار داشت: در روزگار ما که دموکراسی حاکم است باید شگفت‌انگیز باشد که حضرت علی (ع) در 1400 سال پیش با اینکه برای حکومت از سوی خدا انتخاب شده بود به رأی مردم احترام گذاشت. وضعیت حکومت ایشان مسند عدالتخواهی بود، عدالتی جامع که در آن حق حرمت و آزادی انسان وجود داشت. حضرت حتی با مخالفان خود با حرمت و عدالت برخورد می‌کرد.

رئیس جمهوری سابق اخلاقی بودن سیاست امیرالمؤمنین (ع) را مهمترین نکته در حکومت ایشان دانست و گفت: همیشه سیاست ضد اخلاق بوده و اخلاق پای سیاست قربانی شده است، به ویژه که همه چیز در خدمت کسب و بسط قدرت است. بنیان سیاست در دنیای امروز این است که قدرت باید کسب و حفظ شود و در عرصه بین‌المللی شاهدیم چقدر اخلاق غریب و قربانی است.

خاتمی افزود: اما وقتی مردم خواستند و علی (ع) به قدرت رسید برخی پیشنهاد دادند تا با وجود انحرافات حکومتهای قبلی آن حضرت در آغاز کار دست به ترکیب آنها نزند ولی امیرالمؤمنین گفت "در اولین گام مقابله می‌کنم با آنجایی که ناروایی و ستم وجود دارد. از من می‌خواهید پیروزی و قدرت را با ستمگری و امضای ستم به دست بیاورم؟"

وی در ادامه سخنان خود به گفته حضرت علی (ع) درباره تقوا اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند اگر تقوا که بزرگترین پیامبر اخلاق است نبود و من خود را مکلف به اخلاق نمی‌دانستم زیرکترین سیاستمدار بودم. عدالت علی (ع) شاه‌بیت زندگی اجتماعی ایشان است و این عدالت اختصاص به مسلمان و دوستان او نداشت. هر کسی کنار ایشان بود مشمول عدالت می‌شد.

در ادامه احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران از خانه سینما و خانه هنرمندان ایران تشکر کرد که مجموعه سخنان خاتمی را در دیدارهای گذشته وی با هنرمندان مکتوب کردند. وی افزود: علی (ع) در نگاه ما جایگاهی والا دارد و ایرانیان به دلیل حس معنوی و استعدادی که داشتند زودتر از مردمان دیگر علی (ع) و اسلام را کشف کردند.

شعرخوانی عبدالجبار کاکایی، سعید بیابانکی، حسین شاهرخی، محمدعلی شیرازی و خلیل جوادی و تجلیل از غلامحسین امیرخانی از دیگر برنامه‌های مراسم بود.

عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، رضا کیانیان، حسین پاکدل، مرضیه برومند،‌ محمد رحمانیان، مهتاب نصیرپور، رسول صدر عاملی و لیلی رشیدی از جمله حاضرین در این مراسم بودند.

کد خبر 96805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز