یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: ثبت‌نام آزمون‌ سراسری‌ در چهلمین سال برگزاری کنکور از صبح‌ دوشنبه 16 آذر آغاز و تا سه‌شنبه 24 آذر ادامه دارد.

گفتنی است نخستین کنکور در سال 1348 با 47 هزار داوطلب برگزارشد.

2 روش ثبت‌نام

برای انجام مراحل ثبت‌نام در کنکور سراسری سال 89 داوطلبان از 2‌روش اینترنتی و مراجعه به دفاتر پستی می‌توانند اقدام کنند.معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ثبت‌نام از طریق اینترنت مستلزم مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org و دریافت دفترچه راهنمای ثبت‌نام از این طریق است.

حسین توکلی افزود: با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام در این روش به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود، داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال باشد با مراجعه به سایت سازمان و پرداخت مبلغ 55 هزار ریال به‌عنوان وجه ثبت‌نام شرکت در آزمون، نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی ادامه داد: چنانچه داوطلبی متقاضی ثبت‌نام در 2 یا 3 گروه آزمایشی باشد، لازم است به ازای هر گروه آزمایشی مبلغ 55 هزار ریال دیگر نیز از همین طریق پرداخت کند. توکلی افزود: چنانچه داوطلبی علاقه‌مند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و یا یک گزینش از 2 گزینش مذکور باشد، لازم است نسبت به پرداخت مبلغ 30 هزار ریال دیگر نیز از همین طریق اقدام کند.

وی اظهار داشت: در نهایت داوطلبی که از طریق اینترنتی اقدام به ثبت‌نام می‌کند باید برای تکمیل فرم ثبت‌نام به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کند.معاون سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح دومین روش ثبت‌نام کنکور سراسری به مهر گفت: داوطلبان برای تهیه دفترچه راهنمای شرکت در آزمون و کارت یا کارت‌های اعتباری به تعداد مورد نیاز باید به دفاتر پستی مراجعه کنند.

وی افزود: پرداخت مبلغ 55 هزار ریال بابت دریافت یک کارت اعتباری ثبت‌نام و دفترچه راهنمای شرکت در آزمون نخستین مرحله ثبت‌نام است، چنانچه داوطلبی متقاضی ثبت‌نام در 2 یا 3 گروه آزمایشی باشد باید به ازای هر گروه آزمایشی مبلغ 55 هزار ریال به دفتر پستی پرداخت و نسبت به دریافت یک کارت اعتباری دیگر اقدام کند.

داشتن‌ دیپلم دوره‌ 4 ساله‌ متوسطه‌ نظام قدیم آموزش متوسط، گواهینامه‌ دوره‌ پیش‌‌دانشگاهی و یا داشتن‌ مدرک‌ کاردانی‌ یکی از شرایط ثبت‌نام است و دانشجویان اخراجی و انصرافی‌ واجد شرایط حق‌ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ را دارند، این دسته از دانشجویان پس‌ از تسویه‌ حساب‌ کامل‌ با مؤسسه‌ ذیربط و درصورت‌ نداشتن‌ مشکل‌ نظام‌ وظیفه حق‌ ثبت‌نام‌ دارند، البته فقط می‌توانند در رشته‌ای‌ غیر از رشته‌ قبلی‌ خود ثبت‌نام کنند.

حدود سؤالات

سازمان سنجش آموزش کشور حدود سؤالات آزمون عمومی و اختصاصی کنکور سراسری 89 را اعلام کرد. براساس اعلام سازمان سنجش، آزمون عمومی کنکور سراسری 89 برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم آموزش متوسطه به‌منظور تشخیص میزان آمادگی داوطلبان در زمینه دروس عمومی و در حدود اطلاعات علمی کتب نظام جدید آموزش متوسطه سالی واحدی تعیین شده است.

همچنین آزمون اختصاصی برای داوطلبان نظام جدید (اعم از سالی‌واحدی یا ترمی‌واحدی) و نظام قدیم آموزش متوسطه به‌منظور تعیین میزان آشنایی علمی آنان با پایه‌های اساسی و اصولی رشته‌های موجود در هر گروه آزمایشی و در حدود اطلاعات علمی کتب نظام جدید آموزش متوسط سالی‌واحدی برگزار می‌شود.

فقط 19درصد دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فقط 19درصد دانشجویان کشور در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند. حسین نادری‌منش در گفت‌وگو با فارس، افزود: مابقی جمعیت دانشجویی کشور در مراکز وابسته به بخش خصوصی، آزاد، پیام نور و جامع علمی کاربردی در حال تحصیل هستند.

وی عنوان کرد: 40درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه آزاد اسلامی، 25درصد در دانشگاه پیام نور،  10درصد در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، 15درصد در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، 4درصد در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت و مابقی در مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و آموزشکده‌ها تحصیل می‌کنند.

کد خبر 96780

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز