همشهری آنلاین: نشست نمایندگان شهرداران آسیایی صبح روز چهارشنبه 11 آذر با حضور شهردار تهران و مسئولان شهرداری و شهرداران و نمایندگان شهرداری‌های مختلف آسیا و برخی سفرای این کشورها در مرکز مطالعات بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سما، دکتر محمد باقر قالیباف، در این نشست با ابراز خرسندی از برگزاری نخستین اجلاس نمایندگان یا نشست کارشناسی مجمع شهرداران آسیایی  به فاصله یکسال پس از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس کلان شهرها و شهرهای مهم آسیایی در تهران، گفت: امیدوارم مجموعه تلاش‌هایی که توسط همکاران من در شهرداری تهران و دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی طی یکسال گذشته صورت گرفته است زمینه و شرایط لازم را برای دستیابی به اهداف متعالی این نهاد نوپای همکاری قاره‌ای فراهم آروده باشد.

وی افزود: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اجزای آن به طور فزاینده‌ای در ارتباط و وابستگی متقابل با یکدیگر قرار دارد، گستره جهان شمول اقتصاد، سیاست، فرهنگ، امنیت، فناوری، محیط زیست، افکار عمومی و رسانه‌های ارتباطی و کارکردهای مستقل و ترکیبی آن‌ها دستور کار جهانی را به گونه‌ای شکل داده که پیشرفت در این عرصه‌ها بدون یک نگاه جهانی و تعامل فراگیر امکان پذیر نیست. اما از هر منظری که به جهان و روندهای جهانی بنگریم جایگاه و موقعیت آسیا در آن ممتاز و برجسته است.

قالیباف ادامه داد: در واقع آسیا به مثابه یک قطب تاثیر گذار بر معادلات سیاسی اقتصاد، تجاری و فرهنگی در سطح جهان، خود یکی از مولفه‌های بی‌بدیل روندهای جهانی است، این جانب معتقدم که آسیا ظرفیت‌های بسیاری برای همگرایی و همکاری دارد، قاره آسیا به لحاظ مسافت جغرافیایی وسیع ترین، از لحاظ تاریخی قدیمی ترین، از حیث سرمایه انسانی غنی ترین، از منظر فرهنگی متنوع ترین و از نقطه نظر ذخایر انرژی و منابع طبیعی غنی ترین قاره جهان است.

به گفته شهردار تهران، در ورای این جغرافیای گسترده و تاریخ کهن، در دل این جمعیت انبوه و مردمان متنوع، و در بستر ذخایر مادی و معنوی قاره آسیا، ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی نهفته است که چشم انداز آینده جهان را رقم می‌زند.

شهردار تهران در ادامه گفت: باز تعریف نقش و جایگاه آسیا در مقیاس منطقه‌ای و جهانی مستلزم نگاهی جدید به هویت و میراث تمدنی این قاره پهناور و بازشناسی سرمایه‌ها و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل آن است، در این نگاه جدید لازم است که به شهرهای آسیایی به مثابه واحدهای پیش تاز در توسعه و پیشرفت و کانون تعامل عناصر تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی توجهی شایسته و درخور مبذول شود، در واقع می‌توان گفت که با تکیه بر وجوه مشترک میان مردم، شهرها و دولت‌های این منطقه و تجربه‌های موفق همکاری در آن، افق‌های نوینی در عرصه‌های اندیشه و عمل برای همگرایی در آسیا گشوده خواهد شد از این دیدگاه، همگرایی در آسیا را می‌توان روند اگاهانه‌ای دانست که ضمن به رسمیت شناختن تفاوت‌ها و تمایزها تلاش می‌کند که با اتکا بر وجوه اشتراک، نیازهای متقابل و چالش‌های مشترک جوامع آسیایی را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک نموده و موانع همکاری را از میان بردارد.

وی تصریح کرد:  به اعتقاد من نهادهای مردمی از جمله شهرداری‌ها و شوراهای شهر با تکیه برخصیصه ممتاز خود یعنی (مردمی بودن و ارتباط مستقیم با مردم) می‌توانند نقش بسیار موثری در توسعه روابط بنیادین در میان مردم و جوامع آسیایی ایفا نمایند و از نظر مالی زمینه ساز تحقق آرمان همگرایی آسیایی باشد.

قالیباف با بیان اینکه مجمع شهرداران آسیایی در کنار سایر نهادها و سازمان‌های فعال در سطح آسیا می‌تواند نقش پیشرویی در تقویت همگرایی آسیایی ایفا نماید، گفت: علاوه بر موضوعات متنوعی که پیرامون مدیریت شهری که در نشست‌های سالانه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد ایده‌های مبتکرانه‌ای مانند چالش‌های مشترک مدیریت شهری، حکمرانی محلی و مشارکت مردمی و رویه‌های برتر در همکاری بین شهرهای ایده‌های مهمی هستند که تحقق هریک از آنها گام بزرگی در مسیر تحقق همگرایی در آسیا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران  و به تبع آن شهرداری تهران به همگرایی در آسیا که در نظر مبتنی بر علم و عقل و منطق و در عمل متکی بر کار و تلاش برای رشد و توسعه و صلاح و فلاح مردم این منطقه است با دید مثبت می‌نگرد، تهران امیدوار است که در کنار دیگر شهرهای بزرگ آسیایی و در چارچوب مجمع شهرداران آسیایی و دیگر نهادهای منطقه‌ای نقش فعالی در روند همگرایی در تحقق ایده‌های همکاری و مشارکت ایفا نماید، هر قدر که این تلاش‌ها و همکاری‌ها در کمیت و کیفیت ارتقا یابد و به تحکیم روابط و رفاه بیشتر در آسیا منجر شود از حمایت و مساعدت بیشتر ما برخوردار خواهد بود.

قالیباف در ادامه تشکیل دبیرخانه فعال برای مجمع شهرداران آسیایی در تهران را اقدامی سازنده و مفید ارزیابی کرد که در تثبیت فعالیت‌ها و کارامدی بیشتر و پیگیری جدی تر تصمیمات مجمع بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

او گفت: در این مقطع به نظر می‌رسد که این مجمع نیازمند تنظیم و تصویب اساس نامه و ساختار تشکیلاتی مناسبی است که بتواند با تکیه برآن فعالیت‌های خود را سامان دهد و با جدیت بیشتری تلاش نماید تا از طریق افزایش و تعمیق روابط بین شهرها و شهرداران عضو، دایره تاثیرگذاری خود را توسعه بخشد، همچنین لازم است برای احراز نقش موثرتری در عرصه بین المللی، با نهادهای مشابه خود در دیگر نقاط جهان وارد تعامل بیشتر شود و راه کارهای جدیدی برای توسعه همکاری با آن‌ها اتخاذ نماید.

شهردار تهران در پایان مجددا مراتب خرسندی خود را از حضور سفرا و شهرداران و نمایندگان شهرهای مختلف آسیا در این اجلاس ابراز کرد و گفت: امیدوارم تلاش‌های شما در نشست‌های کاری منشا آثار مهمی برای پیشبرد اهداف عالی این مجمع باشد.

کد خبر 96578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز