سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر روز نه تنها بر ابعاد رسوائی بین‌المللی زدوبند در شرط‌‌بندی فوتبال افزوده می‌شود، بلکه نشانه‌هائی از آن در سایر رشته‌های وزرشی نیز دیده می‌شود. به نظر می‌رسد مافیای کرواسی نقش اصلی در این کلاهبرداری را ایفا می‌کند.

یکی از نام‌هایی که در رابطه با تبانی در شرط‌بندی فوتبال پیوسته به گوش می‌خورد، نام آنته ساپینا است. روابط او که یک بار به اتهام تبانی بر سر نتیجه فوتبال مورد محاکمه قرار گرفته و محکوم شده است، تنها محدود به آلمان نیست و تا بالکان و جنوب شرقی آسیا هم امتداد پیدا می‌کند.

ولیبور جاروفسکی که به او در یوگسلاوی سابق "سلطان زدوبند" گفته می‌شود، می‌گوید:« تا زمانی که شرط‌بندی در ورزش وجود دارد، در فوتبال زدوبند خواهیم داشت». او خود اعتراف می‌کند که تاکنون بر سر نتیجه صدها بازی فوتبال، بسکتبال و هندبال تبانی کرده است.
به گفته‌ وی، «در واقع دو نوع امکان برای تغییر نتیجه بازی وجود دارد. یکی این که دو تیم از قبل با هم بر سر نتیجه بازی توافق کنند. نوع دوم، نوع کلاسیک است. یعنی این که دو سه تا بازیکن و داور را "می‌خرید". این نوع قدری دشوارتر است».

به گزارش دویچه‌وله، جاروفسکی که از این راه ثروت هنگفتی به دست آورده، ترسی ندارد تا در مورد زدوبندهایش صحبت کند. زیرا او می‌داند که اثبات آن کار ساده‌ای نیست.

جاروفسکی در مورد نحوه عملش می‌گوید:«در هر تیمی، بازیکن قمارباز و یا بدهکار وجود دارد، بازیکنی که دوست دارد ماشین یا خانه‌ جدیدی داشته باشد. بازیکنانی هستند که دلشان می‌خواد به همسران خود هدایای گرانقیمت بدهند یا این که به مسافرت بروند. خوب، آنها چطور می‌خواهند هزینه را تامین کنند؟ با حقوقشون که نمی‌تونند، بنابراین باید بازی را "بفروشند"».

"سلطان زدوبند"، به گفته خودش به غیر از کروات‌ها بیشتر با بازیکنان اسلوونی و بوسنی کار می‌کند که در لیگ‌های فوتبال مجارستان، یونان و بلژیک توپ می‌زنند. او می‌گوید در کشورهائی که بازیکنانی از یوگسلاوی سابق در آنها بازی می‌کنند، نمی‌توان مانع از زدوبند شد. جاروفسکی روابط خوبی با مافیای شرط‌بندی کروات در برلین دارد و از برادران ساپینا به عنوان "دوست و شریک" نام می‌برد.

با این حال ادو پتزی، خبرنگار وزرشی از شهر اسپلیت باور ندارد که در بالکان با ابعاد بزرگ، تبانی صورت می‌گیرد. او می‌گوید: «این درست است که بازی‌های مشکوکی وجود دارند و همواره افرادی هستند که می‌خواهند به صورت غیر قانونی درآمد هنگفت داشته باشند. اما دردآور این است که ورزش و تبهکاری یکسان پنداشته می‌شوند. این عادلانه نیست، زیرا تبانی تنها بخش کوچکی از ورزش را تشکیل می‌دهد».

با این حال بنا بر گزارش اشپیگل و به نقل از ماموران تحقیق در این زمینه، چند شماره حساب در کشورهای آسیائی کشف شده‌اند که موجودی آنها ۳ میلیون و۵۰۰ هزار یورو بوده است. این حساب‌ها متعلق به "آنته ساپینا"، پدرخوانده مافیای شرط‌بندی کرواسی است.

کد خبر 96464

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز