همشهری آنلاین‌: اسپانیا و آلمان مخالف افزایش تعداد نظامیان خود در چارچوب نیرو‌های تحت فرمان ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) در افغانستان هستند.

به نوشته ال موندو، نیرو‌های ایساف تحت فرماندهی ناتو  از 30 هزار نفر تشکیل شده‌اند که در 5 منطقه، کابل، شمال، غرب، جنوب و شرق افغانستان به انجام ماموریت می‌پردازند. نیرو‌های اسپانیایی نیز با 700 نیروی ویژه در هرات، شرق افغانستان،مستقر هستند.

این در حالی است که هفته گذشته هوپ شفر دبیرکل ناتو اعلام کرد: نیرو‌های ناتو از هر ملیت و در هر منطقه از افغانستان، باید آمادگی آن را داشته باشند که به مناطق محل درگیری در اسرع وقت اعزام شوند. برای این که چنین تحولی ایجاد شود، نیاز مبرمی به نیرو‌های ذخیره وجود دارد.

این سخنان در حالی از سوی دبیرکل ناتو بیان می‌شوند که خوسه لوییس رودریگس ساپاترو نخست وزیر اسپانیا و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان قرار است رهبری کشور‌های مخالف افزایش نیرو در افغانستان را به عهده بگیرند.آن‌ها مصمم هستند در برابر خواسته‌های آمریکا و بریتانیا مبنی‌بر افزایش نیرو‌ها و امکانات ناتو در افغانستان مقاومت کنند.

به گفته منابع دولتی اسپانیا دولت مادرید مخالفت خود را با افزایش تعداد نیرو‌هایش در افغانستان، در اجلاس ناتو در ریگا پایتخت لتونی اعلام خواهد کرد. اسپانیا همچنین با گسترش محدوده عملیات نیرو‌های خود مخالف است.

میگل انخل موراتینوس وزیر امور خارجه اسپانیا نیز اعلام کرد کشورش در اجلاس ناتو خواستار افزایش تلاش‌ها برای بازسازی مناطق شهری افغانستان خواهد شد.

درحالی که اسپانیا و آلمان مخالف افزایش نیرو‌های ناتو در افغانستان هستند، جورج بوش رییس جمهور آمریکا در بدو ورود به ریگا، محل برگزای اجلاس ناتو در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه 27 و28 نوامبر ،در سخنانی خواستار افزایش تعداد نفرات ناتو در افغانستان شد.

کد خبر 9627

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز