گروه اقتصادی: هنوز سرنوشت سهمیه‌های بنزین در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت مشخص نشده و پس از اعلام کاهش سهمیه‌ها و اعلام امکان بازنگری در آن صاحبان خودرو‌های شخصی و عمومی در انتظار اعلام نظر این ستاد هستند

با عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور اعلام کرده که سهمیه‌های سوخت خودرو‌های شخصی را20 درصد و عمومی را 10 درصد کاهش خواهد داد، آیا این کاهش اجرای قانون مصوب مجلس است؟

این مصوبه باید از ابتدای سال اجرا می‌شد اما اجرا نشد و خلاف آن عمل شد. براساس قانون بودجه، دولت باید از ابتدای سال سهمیه‌ها‌‌ را کاهش می‌داد و بنزین وارداتی را بدون سهمیه‌بندی و بنزین تولید داخلی را از طریق سهمیه‌بندی توزیع  می‌کرد.

اما قانون بودجه اجرا نشد و آخر سال که 9 ماه از سال گذشته است و واردات غیرقانونی انجام شد. دولت 9 ماه گذشته را با روش سال قبل،‌ سهمیه‌های بنزین را ادامه داد و امروز درحالی کاهش سهمیه را اعمال کرده که کسی انتظار کاهش سهمیه‌ها را ندارد.
فکر می‌کنم همانطور که اعلام کردند این سهمیه‌ها نیز بازنگری می‌شود و اگر قرار براین بوده که قانون اجرا شود، چرا از ابتدای سال اجرا نشد.

  • آثار سردرگمی در سیاستگذاری در نهادهای مسئول چه نتایجی به همراه داشته است؟

طبق گزارش‌هایی که از سوی گمرک و سازمان بازرسی منتشر شده، سیاست دولت که سال‌جاری اعمال شده باعث کاهش واردات نشده و واردات   افزایش نیز یافته است. این مسئله غیرقانونی انجام شده و اینکه در این مدت باقیمانده سال سهمیه‌ها کاهش یابد به معنای اجرای قانون نیست و مشکل حل نمی‌شود.

اگر از ابتدای سال کاهش می‌یافت مصرف‌کنندگان خود‌را با این قانون و شرایط جدید هماهنگ می‌کردند و تاثیر روانی و تورمی کمتری داشت، به‌نظر می‌رسد که در شرایط فعلی آثار تورمی و روانی بدتری دارد در حالی که مشکل عمل غیرقانونی دولت نیز حل نمی‌شود.

  • در مورد لایحه متمم بودجه تا حال آیا اقدام ملموسی شده و مجلس در جریان تحولات این مسئله هست؟

تا زمانی‌که مجلس وارد تعطیلات نشده بود، تحولی به‌وجود نیامد. متأسفانه این بلاتکلیفی مردم در مجلس هم هست. قانون اجرا نشده و واردات غیرقانونی انجام شده و دولت اگر قصد داشت لایحه‌ای ارائه کند، باید در نیمه نخست سال ارائه می‌کرد. ما در کمیسیون همچنان در انتظار هستیم که دولت پاسخ دهد که چه اقدامی شده و چه‌ اقدامی می‌شود.

درواقع فشارها و سؤالاتی که در مجلس مطرح شده به‌ظاهر موجب شده که دولت در پایان سال به اجرای قانون روی‌آورد درحالی که تخلفات در 6 ماهه اول و دوم انجام شده و واردات و توزیع غیرقانونی انجام شده و کاهش سهمیه‌ها در انتهای سال به معنای اجرای قانون نیست. برای ما روشن نیست که این اقدام با چه هدفی اعلام شده است.

کد خبر 96153

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز