چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

نوید صالحی: عید قربان می‌آید و باز هر گوشه شهر بوی طراوت و شادابی می‌گیرد

تهران همانند دیگر شهرهای کشور، میزبان عیدی عاشقانه است و شهروندان تهرانی خود را برای این عید بزرگ آماده می‌کنند. اما در این میان شهرداری تهران از چندی پیش به فکر افتاده و اقدامات متعددی را برای آسایش خاطر شهروندان در این روز تدارک دیده است. یکی از این برنامه‌ها به ساماندهی عرضه دام در روزهای عرفه و عید قربان مربوط می‌شود.

 در این باره با دکتر حسین جعفری معاون بهداشتی و تضمین کیفیت سازمان میوه و تره‌بار شهرداری به گفت و گو نشسته‌ایم.

  • آقای دکتر جعفری امسال شهرداری تهران چه برنامه‌ای را برای عرضه دام در روز عید قربان و عرفه در نظر گرفته است؟

شهرداری تهران امسال نیز همچون سنوات گذشته و در جهت حفظ بهداشت شهری و همچنین ساماندهی عرضه دام در روزهای عرفه و عید قربان، 30 مرکز عرضه دام را در مناطق 22گانه شهرداری تهران طراحی و اجرا خواهد کرد.

امسال در تمامی این مراکز دامپزشکان مستقر هستند تا هم گوشت سالم و بهداشتی به دست مردم برسد و هم مانع از افزایش قیمت دام توسط سودجویان شویم. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به جز سه مرکز دائمی و ثابت فروش دام که درتهران فعال است، 27 مرکز موقت نیز امسال در روزهای عید قربان و عرفه کار خواهند کرد.

 البته مرکز دائمی جدیدی هم در منطقه 4 شهرداری تهران افتتاح می‌شود که در طول سال فعال خواهد بود. در حال حاضر در منطقه 15 شهرداری جنب بازار گل، در منطقه 18 شهرداری در احمدآباد مستوفی و در منطقه 4 نیز در انتهای اتوبان شهید زین‌الدین مراکز ثابت عرضه دام فعال هستند.

در هر 30 مرکز، دکترهای دامپزشک حضور دارند که بحث نظارت و معاینات را در دو بخش انجام می‌دهند؛ معاینات قبل از کشتار و معاینات بعد از کشتار. در معاینات بعد از کشتار هم اگر بخش‌هایی از دام مشکل داشته باشد و یا گوشت مناسب نباشد، دام ضبط شده و البته پول پرداخت شده توسط خریداران عودت داده می‌شود و درواقع مسئولیت سلامت دام بر عهده فروشندگان است.

 یکی دیگر از برنامه‌هایی که امسال در این 30 مرکز انجام می‌شود، ذبح دام است و امیدواریم که شهروندان عزیز هم در این راستا به ما کمک کنند. درواقع این اقدام دو هدف را دنبال می‌کند؛ نخست تایید کامل سلامت دام که این بخش توسط دامپزشکان مستقر در مراکز صورت می‌گیرد و هدف دوم نیز حفظ محیط زیست شهری است.

  • چند دامپزشک در این طرح همیاری خواهند داشت؟

امسال 210 دکتر دامپزشک در این 30 پایگاه حضور خواهند داشت. البته به جز این گروه یک تیم ناظر نیز حضور دارند که عهده‌دار امور اجرایی هستند. در کنار آنها بازرسان هم هستند. بیان این نکته ضروری است که ستاد عرضه دام عملا از یک ماه قبل در شهرداری تهران کلید خورده است.

  • آقای دکتر برنامه جانبی هم دارید؟

بله، امسال با حضور معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران یک مجموعه اقدامات فرهنگی برنامه‌ریزی شده و انجام می‌گیرد. از جمله استقرار گروه‌های تواشیح و سرود، برپایی کارگاه‌های نقاشی کودک و استقرار روحانیون به منظور پاسخگویی به سوالات شرعی شهروندان.

 در کنار اینها اداره سلامت شهرداری تهران نیز برای ارائه خدمات پزشکی به شهروندان در هر یک از این 30 ایستگاه پایگاه‌هایی را برپا می‌کند و به ارائه خدمات خواهد پرداخت. از سوی دیگر مراسم قرعه‌کشی هم خواهیم داشت و هدایایی را به رسم یادبود و البته ترویج این فرهنگ به شهروندان اهدا خواهیم کرد.

  • ساعات کار این مراکز چگونه است و مردم از چه ساعتی می‌توانند مراجعه کنند؟

در روز عرفه از صبح این مراکز آماده پاسخگویی هستند تا ساعت 6 عصر. البته یک وقفه در هنگام ظهر برای اقامه نماز و صرف نهار هست. اما در روز عید قربان بر اساس روایات موجود که باید از اذان صبح تا اذان ظهر قربانی ذبح شود، ساعت کار مراکز از 6 صبح تا 2 بعدازظهر در نظر گرفته شده است. البته در صورت مراجعه شهروندان امکان تمدید ساعت کار هست و برای آن هم برنامه‌ریزی شده.

  • چه توصیه‌هایی به شهروندان تهرانی دارید؟

واقعیت این است که عرضه دام حتی قبل از کشتار مخاطره دارد. دام بیمار می‌تواند بیماری‌های مشترک را منتقل کند و سلامت خانواده‌ها و جامعه را به خطر بیاندازد و این درست نیست. در واقع باید گفت قربانی‌ها نباید قربانی بگیرند. تلاش شهرداری تهران این است که شهروندان عزیز به دام سالم دسترسی داشته باشند.

نکته بعدی بحث تقلبات است. درواقع آنچه توصیه می‌شود این است که شهرداری با این طرح بر روی قیمت‌ها نظارت دارد و این به اقتصاد خانواده‌ها کمک خواهد کرد. بحث دیگر کمک شهروندان به حفظ محیط زیست شهری است که یقینا شهروندان عزیز هم یاری‌مان خواهند کرد.

  • آیا تمهیداتی برای جلوگیری از عرضه دام به طور آزاد صورت گرفته است؟

بله. اداره کل دامپزشکی و نیروی انتظامی همکاری بسیار خوبی داشته‌اند و قرار است نظارت هم در سطح شهر صورت بگیرد. با مراجع محترم قضایی هم رایزنی صورت گرفته و در واقع تمامی سازمان‌ها با توجه به حساسیت بهداشتی این موضوع همکاری مناسبی را داشته‌اند.

همشهری جمعه

کد خبر 96105

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز