سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، موضوع تامین سوخت رآکتور تهران را یک موضوع سیاسی ندانست و گفت:

 ایران برای تأمین سوخت باید تضمین‌های عینی داشته باشد و اگر این تضمین‌های عینی برای ما فراهم نشود گزینه‌هایی را که داریم مطرح می‌کنیم.

سعید جلیلی که 3آذر در حاشیه همایش پلیس، امنیت و چشم‌انداز‌1404 در جمع خبرنگاران حاضر شده بود و مهر خبر آن را منتشر کرد، در پاسخ به پرسشی درباره بیانیه اخیر گروه 1+5 و موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره تاکید کرد: همانطور که گفتیم ایران آمادگی دارد حول بسته پیشنهادی خود و محورهای آن گفت‌وگو کند.

جلیلی با بیان اینکه این توافق موضوعی بود که در ژنو مطرح کردیم و قرار بود گفت‌وگوهایی حول بسته پیشنهادی و محورهای آن برگزار شود، گفت: حالا آنان ظاهراً دچار یک سری بحث‌هایی درون خود شده‌اند و آمادگی‌های لازم را ندارند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی تصریح کرد: هر گاه آنان آمادگی داشته باشند تا درباره بسته پیشنهادی ایران و محورهایی که درباره نگرانی‌های مشترک در آنجا مطرح شده است، صحبت کنند ما هم استقبال می‌کنیم.

او ادامه داد: در بسته پیشنهادی ایران محورهای خوبی برای اینکه همکاری‌هایی درباره نگرانی‌های مشترک شکل گیرد، مطرح شده است که می‌تواند موضوع گفت‌وگوها باشد.
جلیلی درباره سوخت رآکتور تهران نیز گفت: این بحث نه تنها یک بحث سیاسی نیست بلکه به گفت‌وگوهای ما با 5+1  ربطی ندارد، ضمن اینکه این موضوع جنبه حقوقی ندارد و صرفاً تجاری است و گفت‌وگوها در این‌باره نیز تجاری خواهد بود.

گزینه‌های دیگری هم داریم

جلیلی با اشاره به اینکه ایران درخواستی را بر مبنای حقوقی که دارد داشته و از آژانس هم خواسته است تا وظیفه حمایتی و تسهیلاتی خود را انجام دهد، خبر داد: البته ما گزینه‌های دیگری هم برای تأمین سوخت خود داریم و اگر کسانی نتوانند به موقع مطابق با خواسته ایران در این زمینه عمل کنند برگ دیگری به بی‌اعتمادی نزد ملت ایران اضافه می‌کنند.

او با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد این درخواست ایران را به کشورهایی که می‌توانند سوخت ما را تأمین کنند، منعکس کند، گفت: به این موضوع نباید ابعاد سیاسی داد زیرا ایران سوختی را نیاز دارد و می‌خواهد آن را بخرد و کسانی که می‌خواهند  می‌توانند آن را در اختیار ایران قرار دهند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پایان تاکید کرد: کشورهای دیگری ممکن است در این زمینه اظهاراتی داشته باشند اما نقشی ندارند و ما برای تأمین سوخت باید تضمین‌های عینی داشته باشیم.

صالحی: با روسیه مشکلی نداریم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد که روسیه در نیروگاه بوشهر حتی فراتر از تفاهمات با ایران فعالیت می‌کند. علی‌اکبر صالحی 3آذر در حاشیه مراسم تشییع پیکر علی کردان در جمع خبرنگاران گفت: ‌کارمان به‌طور خیلی خوبی با روسیه جلو می‌رود، در مورد نیروگاه بوشهر غربی‌ها به سوء‌تفاهمی دامن زدند زیرا نمی‌خواهند شرایط خوب سیاسی بین‌ ایران و روسیه پایدار باشد.

کد خبر 96060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز