مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: همیشه نمی‌توان ترافیک سنگین بزرگراه‌های تهران را متوجه بی‌احتیاطی و عدم‌توجه رانندگان پایتخت به علایم راهنمایی‌ورانندگی و یا تردد خودروهای تک‌سرنشین دانست

بلکه شرایط زیربنایی و ساختاری بزرگراه‌های شهر و هم‌چنین کیفیت این شریان‌های حیاتی تهران نیز در نحوه رانندگی و گاهی بار ترافیکی پایتخت تاثیر فراوانی دارد. اصولا هیچ‌گاه نمی‌توان نحوه تردد در معابر پرپیچ‌وخم و ناهموار را با طی کردن مسیرهای تخت و مسطح یکسان دانست، چراکه ترافیک در معابر دارای اختلاف سطح و ناهموار با کُندی صورت گرفته و گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل انحراف خودروها به طرفین، حتی به تصادف منجر شود.

مرکز کنترل ترافیک شهر تهران بر اساس یک طرح فوری سعی کرده تا معابر اصلی دارای اختلاف‌سطح پایتخت را شناسایی و سیستم کنترل و نظارت خود را در این مسیرها تقویت کند. بدیهی است مرکز کنترل ترافیک با این اقدام می‌تواند تا پیش از همسطح‌سازی معابر مشکل‌دار، گره کور ترافیک را باز کرده و تا حد امکان از سنگینی بار این معضل شهری بکاهد. در گپ‌و‌‌گفت این شماره همشهری‌مسافر با مدیر مرکز کنترل ترافیک شهر تهران به اختلاف‌ ‌سطح بزرگراه‌ها‌ی شهر و آخرین وضعیت این‌گونه معابر می‌پردازیم.

استمرار، رمز مهار غول ترافیک

مهندس نعمت‌الهی، مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران‌، ابتدا به معابری که بیشترین مشکل را دارند‌، اشاره کرده و می‌گوید: «براساس اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک‌، بزرگراه‌ها‌ی شهیدچمران و آزادگان بیشترین اختلاف‌سطح را بین بزرگراه‌ها‌ی تهران داشته و از مسئولان و مناطق مربوطه خواسته شده نسبت‌به رفع این مشکلات هر‌چه سریع‌تر اقدام کنند».

به گفته وی‌، اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک هم‌چنین نشان می‌دهد‌، از تاریخ اول مهرماه سال گذشته تا 20‌تیر‌ماه امسال در بین بزرگراه‌های تهران، بزرگراه شهیدچمران محدوده تابناک، بزرگراه آزادگان‌-‌شهیددستواره و بزرگراه آزادگان-‌شهیدرجایی دارای اختلاف‌سطح هستند و نتایج این گزارش جهت انجام اقدامات لازم به مناطق مربوطه ارسال شده تا با رفع این مشکل، شاهد ترافیک روان‌تری در این محدوده‌‌ها باشیم.

البته فراز‌و‌نشیب‌ها‌ی مشکل‌ساز و اختلاف‌سطح معابر فقط به بزرگراه‌ها‌ی مذکور ختم نشده و نقاط مختلفی در تهران با این مشکل ترافیکی روبه‌رو هستند. به عنوان مثال براساس اطلاعات ثبت‌شده مرکز کنترل ترافیک، خیابان‌ها‌ی انقلاب‌اسلامی محدوده خیابان سپاه، خیابان فداییان اسلام‌-‌فرح‌آباد و خیابان دماوند-‌لشگرک جزو خیابان‌ها‌یی هستند که بیشترین اختلاف‌سطح را در بین معابر شهر در خود جای داده اند.

نعمت‌الهی‌‌هم‌چنین مدیریت جابه‌جایی و ترافیک را جزو پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین مدیریت‌ها‌ی شهری می‌داند و معتقد است: «مدیریت ترافیک، ویژگی‌های تقریباً منحصر ‌به ‌فردی دارد. یکی از ویژگی‌های مهم مدیریت ترافیک استمرار آن است؛ یعنی هیچ‌گاه مدیریت ترافیک متوقف نمی‌شود، چرا‌که جریان جابه‌جایی متوقف نمی‌شود».

مواظب آبگرفتگی باشید!

اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ثبت وقایع مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران فقط به مسایل ذکر‌شده محدود نمی‌شود و مشکل آبگرفتگی معابر نیز از جمله مواردی است که نقش اساسی در نحوه کنترل ترافیک تهران دارد. این مرکز ضمن شناسایی این‌گونه معابر از خیابان‌های آزادی، هنگام و خاوران به‌عنوان معابری که بیشترین میزان آبگرفتگی را در بین خیابان‌های پایتخت طی یک‌سال گذشته داشته،‌ یاد می‌کند.

مهندس نعمت‌الهی در این رابطه معتقد است‌، براساس اطلاعات ثبت‌شده در سیستم ثبت وقایع ترافیکی‌، خیابان‌های آزادی‌(حد‌فاصل توحید‌ـ‌رودکی)، خیابان هنگام‌(میدان استقلال) و خیابان خاوران‌(حدفاصل شهیدذوالفقاری‌ـ‌ها‌شم‌آباد) بیشترین میزان آبگرفتگی را داشته‌اند و پس از هر بارش برف و باران به‌دلیل آبگرفتگی مشکلات زیادی پیدا می‌کنند.

این اطلاعات ثبت‌شده هم‌چنین نشان می‌دهد، بزرگراه شهیدمدرس‌(محدوده بزرگراه شهیدصدر) و بزرگراه شهیدچمران‌(محدوده ‌آزادراه شهیدهمت و محدوده میدان توحید) بیشترین میزان آبگرفتگی را بین بزرگراه‌های شهر داشته‌اند.مدیر مرکز کنترل ترافیک شهر تهران‌، آبگرفتگی تقاطع‌ها‌ی تهران را نیز از یاد نبرد و در این باره به همشهری‌مسافر گفت: «بیشترین آبگرفتگی در تقاطع‌ها‌ی شهر نیز مربوط به میدان مادر، تقاطع خیابان آیت‌ـ‌رسالت و تقاطع خیابان آزادی می‌شود که طبیعی است در روزهای برفی و بارانی مشکلات ترافیکی زیادی را به‌وجود می‌آورد».

تقاطع‌ها‌ی شهر نیز در امان نیستند

نعمت‌الهی با اشاره به وجود این مشکل در مناطق و محدوده‌ها‌ی مختلف شهر، گریزی هم به تقاطع‌ها‌ی تهران زده و به همشهری‌مسافر می‌گوید: «تقاطع‌ها‌ی شهر نیز با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم کرده و خالی از اختلاف‌سطح و نا‌همواری نیستند. البته بیشترین اختلاف ‌سطح تقاطع‌ها‌ی تهران مربوط به تقاطع وحدت‌اسلامی‌– مولوی، تقاطع خیابان‌قزوین‌–‌شمشیری و تقاطع امامت‌–‌دماوند می‌شود که طبیعی است وجود ترافیک در این معابر مشکلات بیشتری را به‌وجود خواهد آورد».

وی در این بین به نکته دیگری اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «اختلاف‌سطح در معابر اصلی علاوه‌بر ایجاد ترافیک باعث مشکلات دیگری نیز می‌شود. این مشکل در هنگام بارش برف و باران بیشتر نمود دارد و در اکثر اوقات باعث کندی حرکت خودروها و گاه تصادف نیز می‌شود.  البته نمی‌توان گفت مقصر اصلی کیست‌،

چراکه رانندگان در معابر و تقاطع‌ها‌ی دارای اختلاف‌سطح یا با احتیاط و آرامی تردد می‌کنند که این سبب کندی حرکت خودروها و ایجاد ترافیک می‌شود و یا برای آن‌که به‌نوعی از این اختلاف‌سطح فرار کنند‌، به یک‌باره تغییر‌مسیر داده و با انحراف به طرفین ممکن است سبب بروز حوادث رانندگی و تصادف شوند». نعمت‌الهی با بیان این‌که 30‌محور در سطح پایتخت، دارای بیشترین مورد اختلاف‌سطح هستند، می افزاید: «با شناسایی دقیق همه معابر و تقاطع‌ها‌یی که دارای اختلاف‌سطح هستند‌، این امکان به‌وجود می‌آید تا مسئولان مربوطه هرچه سریع‌تر نسبت‌به رفع این مشکل وارد عمل شوند».

این تمام واقعیت نیست

همان‌طور که می‌دانید پایتخت وسیع و پرفراز‌و‌نشیب ایران به چند‌خیابان و بزرگراه معمولی محدود نشده و بی‌جهت نیست که در بیشتر مواقع به‌ نام «تهران بزرگ» از آن یاد می‌شود. از این رو نمی‌توان با شناسایی معابر نامبرده در ابتدای گزارش بر وضعیت اختلاف‌سطح و آبگرفتگی معابر اصلی تهران اشراف کامل داشت.

بنابراین پیشنهاد می‌کنم به ادامه اظهارات نعمت‌الهی توجه بیشتری کنید. وی بازهم به ۳۰‌محور اصلی شهر تهران که دارای بیشترین فراوانی آبگرفتگی هستند اشاره می‌کند، اما این‌بار با جزییات بیشتر و دقیق‌تر.طبق گفته مدیر مرکز کنترل ترافیک شهرداری تهران‌، بخش‌هایی از خیابان‌های آزادی، میرداماد، آیت، اسبدوانی و هم‌چنین بخش‌هایی از بزرگراه‌های رسالت، شهیدچمران، شهیدمدرس، خاوران، شهیدنواب، آزادراه تهران‌ـ‌کرج، بسیج، شهیدحکیم، یادگار امام‌(ره)، شهیدصدر، امام‌علی‌(ع) و میادین مادر، میدان انقلاب‌اسلامی و میدان جمهوری نقاطی هستند که بیشترین میزان آبگرفتگی را از مهرماه سال گذشته اواسط تیرماه امسال داشته‌اند و برای رفع مشکلات این نقاط اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

خوشبختانه وضعیت و اطلاعات مربوط به آبگرفتگی معابر شهر تهران در اختیار مدیران شهری مناطق و نواحی قرار گرفته تا پیش از سرد شدن هوا و بارش برف و باران نسبت به اصلاحات هندسی مورد‌نیاز در این نقاط اقدام شود. فقط امیدواریم در پاییز و زمستان امسال شاهد حل مشکل ترافیکی این نقاط و کاهش آبگرفتگی‌های معابر باشیم».

همشهری مسافر

کد خبر 95749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز