همشهری آنلاین: وزارت کشور مصر اعلام کرد که بامداد جمعه صدها تظاهرکننده تلاش کردند تا به سفارت الجزایر در قاهره حمله کنند.

به گزارش پرس.تی.وی – بیروت، وزارت کشور مصر اعلام کرد که در این اغتشاشات 35 نفر زخمی شده که 11 تن از آنها پلیس هستند. همچنین به 15 خودرو، 4 مغازه و یک پمپ بنزین آسیب دسیده است.

تظاهر کنندکان اقدام به پرتاب کردن سنگ و کوکتل مولوتف به سمت نیروهای پلیس کردند و پلیس ضدشورش نیز با استفاده از گاز اشک‌اور به متفرق کردن اغتشاش گران پرداخت.

در پارچه نوشته‌هایی که تظاهرکنندگان حمل می‌کردند خواهان خروج سفیر الجزایر و تمام شهروندان الجزایری از مصر شدند.

از طرف دیگر عبدالقادر حجارسفیر الجزایر در مصر گفت که همه چیز تحت کنترل است و به دیپلمات‌ها و هموطنان الجزایری آسیبی نرسیده است.

وی همچنین اعلام کرد که تلاش برای یورش به منزلش هم صورت گرفت که نیروهای امنیتی مانع آن شدند.

سفیر الجزایر درباره اوضاع مصری‌ها در الجزایر گفت: «مصری‌ها در الجزایر خوب هستند و مشکلی ندارند و تحت حمایت دولت الجزایر هستند.

تظاهراتی که در قاهره آغاز شد و سفارت‌خانه‌ی الجزایر در این شهر را مورد هدف قرار داد پنجشنبه شب آغاز شد. رسانه‌های مصری نقل کردند که چهارشنبه شب پس از مسابقه‌ پلی‌آف طرفداران مصر توسط طرفداران الجزایر در سودان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

مصر در این مسابقه با نتیجه‌ یک بر صفر شکست خورد و از رسیدن به جام جهانی بازماند.

رسانه‌های مصری اعلام داشتند که هواداران کشورشان مورد حمله‌هایی از پیش طراحی شده قرار گرفتند.

تظاهرکنندگان خواهان اخراج سفیر الجزایر از مصر شدند.

مصر سفیر الجزایر در این کشور را فراخواند و اعتراض کشورش را به تجاوزاتی که به مصری‌ها س از مسابقه صورت گرفت را ابلاغ کرد.

حسام زکی سخنگوی وزارت خارجه‌ مصر در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که مصر در پیامی شدیداللحن از الجزایر خواسته تا مراقب شهروندان، اموال و منافع مصری‌ها در این کشورباشد.

وی در این بیانیه مسئولیت حمایت و تامین حضور مصری‌ها در الجزایر را بر عهده حکومت این کشور دانست.

 مصر سفیر خود راپس از بازی فوتبال، از الجزایر فراخواند

دولت مصر سفیر خود در الجزایر را پس از شکایت‌ نسبت به خشونت هوادان فوتبال فراخواند. تیم الجزایر چهارشنبه شب با پیروزی در برابر مصر در دیدار پلی‌اف پس از 24 سال موفق شد به جام جهانی راه یابد و تنها کشور عربی اعزامی به آفریقای جنوبی لقب گرفت.
 
به گزارش پرس.تی.وی – بیروت، این حرکت دولت مصر تنها چند ساعت پس از احضار سفیر الجزایر در قاهره صورت گرفت. وزارت امور خارجه‌ی مصر سفیر الجزایر در این کشور را به این وزارت‌خانه فراخواند.

همچنین سودان، سفیر مصر در خرطوم را احضار کرد و از پوشش رسانه‌ای مصری‌ها بعد از بازی ابراز عصبانیت و شکایت کرد.

روز چهارشنبه الجزایر موفق شد تا در پایتخت سودان و در بازی پلی‌اف حریف مصری خود را با نتیجه‌ی یک بر صفر شکست دهد و به عنوان تنها کشور عربی به جام‌جهانی راه یابد.

همچنین فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، اقدامات انضباطی و تادیبی را علیه مصر پس از اتهامات الجزایر آغاز کرد. در دیدار شنبه‌ی گذشته در قاهره هواداران مصری اتوبوس بازیکنان تیم ملی الجزایر را سنگ باران کردند و 3 بازیکن این تیم در این حادثه زخمی شدند.

دولت مصر همچنین مدعی شد که به 21 تن از شهروندان این کشور پس از بازی روز چهارشنبه در سودان حمله شده است.

خبرگزاری دولتی رسمی مصر (خاورمیانه) گزارش داد که مصر سفیر خود را برای مشاوره از الجزایر فراخوانده است.

همچنین وزارت امور خارجه‌ سودان اعلام کرد که سفیر مصر در خرطوم را احضار کرده تا شکایت خود را از چگونگی پوشش رسانه‌ای درگیری‌ها ابراز کند.

مقامات سودانی اظهار داشتند که رسانه‌های مصری به بزرگ نمایی دست زدند و زد و خوردهای پراکنده و کوچک پس از بازی را به گونه‌ای القا کردند که 15000 نیروی امنیتی سودانی که در مناطق مختلف مستقر شده بودند در کنترل اوضاع ناتوان بوده‌اند.

عبدالمجید الطیب سخنگوی پلیس خرطوم گفت: «حوادث کوچکی رخ داد و چهار نفر به طور سطحی زخمی شدند».

این در حالیست که به مراکز تجاری مصر در الجزایر حمله شد و مغازه‌ها غارت شدند و در مصر نیز پس از بازی روز شنبه 32 نفر در درگیری‌ها زخمی شدند.

دیدار دو تیم ملی مشکلاتی را در 4 کشور ایجاد کرد. علاوه بر مصر و الجزایر سودان و فرانسه نیز شاهد درگیری‌هایی بین هواداران دو تیم بودند.

پیش ار آغاز بازی در سودان، گزارشگر تلویزیون مصر از مقامات این کشور خواست تا در روابط دیپلماتیک با الجزایر تجدیدنظر کند

کد خبر 95648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز