چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: به پیشنهاد وزارت رفاه هر سال 6 ماه به سن بازنشستگی اضافه می‌شود تا این سن به 35 سال سابقه کار برسد.

معاون اداری ـ مالی سازمان بازنشستگی کشوری از ارائه پیشنهاد این سازمان برای افزایش سن بازنشستگی به صورت گام به گام خبر داد: بر اساس پیشنهاد سازمان، هر سال شش ماه بر سن بازنشستگی اضافه می‌شود، تا این سن به 35 سال سابقه کار برسد که این پیشنهاد به وزارت رفاه و تامین اجتماعی ارائه شده تا در برنامه پنجم توسعه گنجانده شود که هم‌اکنون در این وارتخانه باقی مانده است.

محسن بازارنوی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این خبر افزود: در حالی که سن امید به زندگی افزایش یافته است و تمام صندوق‌ها در دنیا به مرور در حال افزایش سن هستند، سازمان بازنشستگی کشوری نیز از این قاعده مستثنی نیست. به هر حال دولت به این نتیجه رسیده که برای رفع مشکل بیکاری، تسهیلاتی را برای بازنشستگی پیش از موعد نیز فراهم کند.

معاون اداری ـ مالی سازمان بازنشستگی کشوری در ادامه با بیان این که بیشترین استقبال و استفاده‌کنندگان از قانون بازنشستگی پیش از موعد مربوط به کارکنان وزارت آموزش و پرورش است، گفت: البته از ابتدا هم این قانون برای کارکنان آموزش و پرورش پیشنهاد شده بود.

بازارنوی در پاسخ به این که سال آینده آخرین سال استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد است که قرار بود به صورت آزمایشی و برای مدت سه سال اجرا شود، پیش‌بینی می‌شود در مجموع چند نفر با استفاده از این قانون بازنشسته شوند؟ عنوان کرد:‌ آمار و اطلاعات بازنشستگی پیش از موعد نزد دستگاه‌های اجرایی است، لذا دقیقا این آمار را  نمی‌دانم، اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های اجرایی برخی احکامی را که صادر کرده بودند، به دلیل کمبود منابع پس گرفته‌اند.

وی یادآور شد: سال گذشته میزان اعتبار هزینه شده برای بازنشستگی پیش از موعد حدود 365 میلیارد تومان بود که این رقم برای امسال 450 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

معاون اداری ـ مالی سازمان بازنشستگی کشوری ادامه داد:‌ در عین حال پیش‌بینی شده بود، سال گذشته 100 هزار نفر از این قانون استفاده خواهند کرد، اما در نهایت 60 هزار نفر با استفاده از این قانون بازنشسته شدند. در سال جاری نیز با منابع اختصاصی احتمالا همان حدود 60 هزار نفر پیش از موعد بازنشسته می‌شوند.

بازارنوی در این باره که اعتبار لحاظ شده برای بازنشستگی 60 هزار نفر ذکر شده کفایت می‌کند؟ گفت: نه، اگر اعتبار مورد نیاز برای هر نفر را حدود 5/8 میلیون تومان در نظر بگیریم، منابع فعلی برای حدود 50 هزار نفر کفایت خواهد کرد.

وی در رابطه با اولویت‌بندی در استفاده از منابع با توجه به بودجه لحاظ شده، اظهار کرد: به هر حال اعلام شده بازنشستگی پیش از موعد با اولویت آموزش و پرورش خواهد بود، البته در سال گذشته اولویتی نداشتیم، چرا که تعداد متقاضیان در دستگاه‌های اجرایی دیگر نسبت به آموزش و پرورش بسیار کمتر بود.

معاون اداری ـ مالی سازمان بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در سال گذشته سازمان پیشنهاد کرد تا یک طبقه‌بندی انجام و سهم هر دستگاه مشخص شود، خوشبختانه بودجه به اندازه‌ای بود که همه متقاضیان توانستند استفاده کنند، اما در سال جاری اگر450 میلیارد تومان هزینه شود و تعداد تقاضا بیش از اعتبار باشد، یا باید اعتبار مجدد تامین شود و یا آن که برخی تقاضاها به سال آینده موکول شود.

کد خبر 95561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز