گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: برای تمامی جانبازان شیمیایی روزهای سختی در پیش است

زمستان و سرما فصل سربرآوردن دردهای مزمن ریه این جانبازان است. طرح شناسایی جانبازان شیمیایی در مناطق بمباران شده درصورت اجرا، شاید بتواند دردهای آسیب‌دیدگان 8 سال جنگ را کمی التیام بخشد.

زن با دست به جایی اشاره می‌کند که بمب منفجر شده و توضیح‌ می‌دهد که افتاده روی زمین و نفسش بند آمده، دیده که خیلی‌ها سوخته‌اند، ترسیده و می‌خواسته کمک کند؛ تا بلندشده افتاده، مرده و زنده شده، وقتی که توی بیمارستان بستری بوده، حالش از خیلی‌ها بهتر بوده پا شده جمع و جور کرده و رفته خانه.

توی این شهر مهمان بوده، رفته سر خانه و زندگی خودش، سال به سال پاییز و زمستان سینه درد می‌گرفته، سرفه امانش را می‌بریده، سال‌ها گذشته، حالا می‌خواهد بداند که همان وقتی که بمب زمین خورد شیمیایی شده یا نه؟‌ آدرس محل زندگی‌اش ربطی به بمب شیمیایی ندارد پس نمی‌توانند در گروه مصدومان شیمیایی جایی برایش داشته باشند، باید ثابت کند روز بمباران مهمانی بوده. اینکه ثابت کردنی نیست، قوم و خویش آدم بیایند شهادت بدهند قبول است؟‌

مثل این زن، کودک و مرد و زن بسیار است؛ کسانی که توی ده‌شان بمب منفجر شده و بعد از گذشت چند سال عوارض بمب‌های شیمیایی تن‌شان را آزار می‌دهد، اما نام‌شان در میان مصدومان شیمیایی 8سال جنگ ثبت نشده ‌است. برای این مشکل می‌بایست راه حلی اندیشیده شود.

فرایند قانونمند

از تیرماه امسال طرحی با عنوان شناسایی مصدومان شیمیایی در مناطق بمباران شده در دست بررسی است که درصورت تصویب شناسایی مصدومان شیمیایی، در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

هدف از ارائه و اجرای این طرح قانونمند کردن فرایند شناسایی و رسیدگی به مصدومان شیمیایی ناشی از بمباران‌های شیمیایی عراق در جنگ عنوان شده است و به‌نظر می‌رسد نیاز قانون کلی که بتوان با استناد به آن افراد را شناسایی کرد نخستین انگیزه نمایندگان مجلس به شمار رفته‌است.

هر چند از عنوان این طرح برمی‌‌آید که این شناسایی تنها در مکان‌هایی انجام خواهد شد که مورد اصابت بمب‌های شیمیایی قرار گرفته و مصدومانی که در دیگر نقاط کشور هستند مشمول این شناسایی نخواهند شد اما به هر حال بخشی از مشکلات مردم مناطق بمباران شده حل خواهد شد.

در ماده واحده این طرح آمده است که بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است هر 6 ماه در مناطق بمباران شده شیمیایی برای تشخیص مصدومان از میان مدعیان، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون پزشکی تشخیص مصدومان شیمیایی تشکیل دهد.

بلاتکلیفی 20 ساله

مرکز پژوهش‌های مجلس در مقدمه‌ای که بر بررسی این طرح نوشته، آورده است: بلاتکلیفی برخی از مصدومانی که با گذشت نزدیک به 20سال از پایان جنگ تحمیلی، همچنان وضعیتشان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد، ارائه طرح مذکور را ضرورت بخشیده است. در این راستا طرح یادشده بر آن است تا بخشی از مشکلات مصدومان یاد شده را مرتفع کند.

این مقدمه خود گویای بلاتکلیف ماندن گروهی از مصدومان شیمیایی است که تا‌کنون نتوانسته‌اند در فهرست بنیاد شهید جایی برای خود داشته باشند و چانه‌زنی چندساله‌شان به مشکلی بزرگ در کشور تبدیل شده‌است.

کارشناسان این مرکز معتقدند که با توجه به ناکافی بودن قوانین موجود و مشکلاتی که در عمل در زمینه شناسایی و درمان مصدومان شیمیایی وجود دارد، تصویب طرح ضروری به‌نظر می‌رسد.

کمیسیونی بی‌طرف بررسی کند

انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت در نامه‌ای به نمایندگان مجلس خواهان حضور کمیسیونی بی‌طرف برای رسیدگی به وضعیت مصدومان شد.

آنها با اشاره به اینکه هر قانون و مصوبه‌ای که فاقد ضمانت اجرا باشد در عمل به بوته فراموشی سپرده خواهد شد در نامه‌شان آورده‌اند: از آنجا که افراد یا ارگان‌های مجری آن قانون درصورت عدم‌اجرا، با مجازات یا عقوبتی مواجه نخواهند شد و در نظر آنان اجرا یا عدم‌اجرای قانون امری یکسان و برابر است، تکلیفی در اجرای قانون نخواهند داشت که درنهایت منجر به عدم‌اجرای قانون خواهد شد.

متأسفانه براساس اصلاحات صورت‌گرفته توسط کمیسیون شوراها و امور داخلی، الزامات مندرج در آن برای بنیاد شهید و امور ایثارگران که هر 6 ماه مکلف به ارائه گزارش اقدامات خود بوده، حذف شده است.

به اعتقاد اعضای انجمن دفاع از حقوق مصدومان شیمیایی سردشت، اینکه بنیاد شهید و امور ایثارگران خود متولی چنین کمیسیون ویژه‌ای باشد موجب خروج از دایره عدالت است زیرا یک ارگان توأمان در مقام رسیدگی به ادعاهای مصدومان شیمیایی فاقد مدرک و تاییدیه حقوق آنان، نمی‌تواند عدالت را اجرا کند.

بر همین اساس انجمن پیشنهاد داده است ‌کمیسیونی بی‌طرف و خارج از بنیاد شهید و امور ایثارگران به وضعیت مدعیان رسیدگی کند.از آنجا که بنیاد شهید خود یک سوی ماجراست، به‌نظر می‌رسد پیشنهاد این انجمن دور از منطق نباشد، از سوی دیگر با توجه به اینکه طی سالیان گذشته این بنیاد مسئولیت سرو سامان دادن به وضعیت جانبازان را بر عهده داشته اما به دلایلی، نارضایتی زیادی در میان مردم این شهر نسبت به عملکرد بنیاد شهید به چشم می‌خورد و بهتر است پیشنهاد انجمن دفاع از مصدومان شیمیایی سردشت کمی جدی گرفته شود.

زمستان در راه است

برای همه زنان و مردانی که گرد و غبار بهار و تابستان را ریه‌هایشان تاب آورده زمستان در راه است، فصل ناسازگاری ریه و تنگی نفس، برای همه کسانی که در بمباران‌های شیمیایی آسیب دیده‌اند فصل زمستان وقت درگیری است.

پیرزن هنوز نتوانسته جایی میان فهرست مصدومان شیمیایی بیابد، چشم‌هایش را به جای دوری می‌دوزد و از عمری می‌گوید که چیز زیادی از آن باقی نمانده است.

کد خبر 95184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز