همشهری آنلاین: یکی از مسئولان امور کنترل تسلیحاتی آمریکا گفت که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران طی چند روز آینده منتشر می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، «رابرت اینهورن»، مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور منع اشاعه و کنترل تسلیحاتی در کنفرانسی به میزبانی موسسه خاورمیانه در واشنگتن از انتشار گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران طی چند روز آینده خبر داد.

البرادعی پیش از این اعلام کرده بود که بارزسان آژانس در جریان دیدار اخیر خود از مرکز جدید غنى‌سازى اورانیوم درنزدیکی قم، هیچ مدرک نگران کننده‌اى به دست نیاورده‌اند.

وی گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایى نیویورک‌تایمز تاکید کرد که در بازرسی‌های اخیر نیز مدرکی مبنی بر این‌که ایران برنامه هسته‌ای نظامی را دنبال می‌کند، به‌دست نیامده است.

البرادعی همچنین گفت که براى حل بن‌بستى که در توافق مبادله اورانیوم غنى‌‌شده پیش آمده است احتمال نوعى مصالحه را مورد بررسى قرار داده است.

نیویورک‌تایمز به نقل از مدیرکل آژانس بین‌المللى انرژى اتمى نوشته است که بازرسان آژانس، در بازدیدهاى اولیه خود از تاسیسات «فردو» علائمى نیافته‌اند که موجب نگرانى باشد.

البرادعى تاکید کرده است که ایجاد این تاسیسات به صورت پناهگاهى در اعماق کوه، براى حفاظت آن بوده است.

نیویورک تایمز مى‌افزاید: این گفته البرادعى، اشاره به توضیحات تهران است که در صورت حمله هوایى به تاسیسات نطنز از جانب دشمنانى مانند اسرائیل، تاسیسات جدید در امان باشد.

بنا بر این گزارش، جزئیات این بازرسى قرار است در گزارش آینده محمد البرادعى به شوراى حکام آژانس در اواسط ماه جارى میلادى منتشر شود.

ماموریت و هدف بازرسان، مقایسه نقشه‌هاى فنى ارائه شده توسط ایران با تاسیسات ساخته شده، مصاحبه با دانشمندان و کارکنان تاسیسات و نمونه‌ بردارى از خاک برای مقایسه کردن آن با فعالیت‌هاى غنى‌سازى براى تولید بمب هسته‌ای بود.

کد خبر 95018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز