دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

گروه ادب وهنر: کمتر از 80 روز به شروع بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر مانده‌است

و به همین دلیل از ماه پیش همه امکانات مرکز هنرهای نمایشی اعم از تالار‌های نمایشی و اداره تئاتر مهیا شده تا در خدمت گروه‌های نمایشی قرار بگیرد.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری حسین پارسایی که در جایگاه مدیرکل هنرهای نمایشی هم نشسته است از 2 تا 11 بهمن در تهران برگزار می‌شود.

انصراف‌ و تکذیبیه

محمد چرمشیر، نمایشنامه‌نویس و مدرس تئاتر در 16 مهرماه طی نامه‌ای به حسین پارسایی، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، از او خواست متون نوشته شده توسط وی از فهرست شرکت‌کنندگان در این جشنواره‌ خارج شود.

او به همراه 7 نمایشنامه‌نویس دیگر در نامه‌ای خواستار این شده‌بودند که راوی صادق روزگار خویش باشند. این نامه 27 مهرماه روی سایت ایران تئاتر قرار گرفت اما این تمامی ماجرا نبود. شایعاتی از دیگر هنرمندان به گوش رسید که در جشنواره تئاتر فجر شرکت نمی‌‌کنند.

محمد یعقوبی در روزنامه دنیای اقتصاد درباره احتمال حضورش در جشنواره بیست‌وهشتم فجر گفت: من در این دوره از جشنواره فجر به دلایلی که مشخص است، شرکت نخواهم کرد.

ولی بعد از گذشت بیش از 2ماه، محمد یعقوبی به سایت ایران تئاتر اعلام کرد: متنی به دبیرخانه جشنواره فجر نداده‌ام تا از آن انصراف بدهم. این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر ضمن اعلام این مطلب گفت: متنی نداده‌ام تا از آن انصراف بدهم و از یک ماه پیش اعلام کردم که در جشنواره امسال حضور نخواهم داشت.

یک ماه پیش عدم‌حضورم را در جشنواره اعلام کردم، اما اخبار آن هم‌اکنون منتشر می‌شود.
بهرام بیضایی هم یکی دیگر از هنرمندانی بود که اعلام کرد اجرای نمایش «سهراب‌کشی» را به شرایط مناسب‌تری در آینده موکول کرده‌است.

وی 27مهرماه در گفت‌وگو با ایسنا بااشاره به اجرای سهراب‌کشی در جشنواره و پیشنهادهایی که برای اجرا به او شده بود گفت که این صحبت‌ها هرگز شرط اجرای سهراب‌کشی نبوده‌است.

وی اعلام کرد که با تمام شور و علاقه‌ای که به اجرای ادبیات اسطوره‌ای دارد به‌دلیل حذف در متن سهراب‌کشی که خارج از اختیار مرکز هنرهای نمایش است، اجرایش را به شرایط مناسب‌تری در آینده موکول کرده است.

اما روز بعد، سایت ایران تئاتر خبری روی خروجی خود گذاشت که در آن به نقل از شورای نظارت و ارزشیابی اعلام کرد که آقای بهرام بیضایی برمبنای آخرین توافقات انجام شده با مرکز هنرهای نمایشی همچنان می‌تواند از حمایت قاطع و ویژه این مرکز برخوردار شود و نمایش سهراب‌کشی را بدون اعمال چند نکته کوچک برای حذف و یا به‌اصطلاح معمول ممیزی روی صحنه ببرد.

هرچند بعد از آن هیچ خبری از شروع تمرین و انتخاب بازیگرهای این نمایش که معمولا با بازتاب‌های خبری همراه است مشخص نشد و باید منتظر شروع جشنواره بود تا کارها و اسامی هنرمندان رو شود.

غایبین و حاضرین

می‌شود گفت که جای بسیاری از بزرگان تئاتر در این دوره از جشنواره تئاتر فجر خالی است؛ اما دبیر جشنواره در نشستی خبری، ویژگی بارز این دوره جشنواره را حضور چهره‌های گمنام و اسامی تازه و چهره‌های جوان دانست که جشنواره فجر فرصتی برای تبدیل شدن آنها به چهره‌های آینده است.

گرچه تعداد چهره‌های غایب در جشنواره بیشتر به چشم می‌آیند اما در بخش چشم‌انداز، نام‌های آشنایی چون رضا گوران با نمایش «داستان یک پلکان»، محمد حاتمی و ایوب آقاخانی با نمایش «کسوف»، حمیدرضا آذرنگ با نمایش«برگزین»، شهرام کرمی با نمایش«مردی که ماهی شد»، محمد ابراهیمان با نمایش «خدا در آلتونا حرف می‌زند»، قطب الدین صادقی با نمایش «میرنوروزی»، چیستا یثربی با نمایش «پری‌خوانی عشق و سنگ»، مسعود دلخواه با نمایش «از اینجا تا ابدیت»، شکر خدا گودرزی با نمایش «بهرام چوبینه» و  عظیم موسوی با نمایش «آب زنید راه را... » به چشم می‌آیند.

همچنین بهروز غریب‌پور با نمایش «اپرای مولوی» در بخش بین‌الملل، همایون غنی‌زاده با نمایش «کالیگولا» در بخش تجربه‌های نو، مسعود دلخواه بانمایش «از اینجا تا ابدیت» در بخش چشم‌انداز، سیامک احصایی با نمایش«میراث جنون»، حسین کیانی با نمایش «هملت السلطنه» و سیاوش طهمورث با نمایش «این تمدن لعنتی» در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا می‌کند.

حالا باید تا شروع جشنواره منتظر ماند و دید که آیا کارهای این هنرمندان به جشنواره می‌رسد یا به دلایل مختلف از حضور در جشنواره انصراف خواهند داد.

کد خبر 94331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز