یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

گیتی عابدی: اگر دیدی کسی از زمستان متنفر است،‌ هیچ‌وقت بر او خرده نگیر و نگو : «عجب آدم بی‌ذوقی است».

 اگر تو خاطرات زیبایی از زمان برف‌بازی و درست‌کردن آدم‌برفی داری، اگر با نشستن دانه‌های برف روی صورتت جان دوباره‌ای می‌گرفتی، به او که یکی از عزیزانش را به دلیل شرایط جوی از دست داده است،‌ ایراد نگیر چرا زمستان را دوست ندارد. اگر زمستان برای تو شیرین است، برای او تلخ‌تر از زهر است و بوی مرگ می‌دهد.

دسامبر سال1952 بود که حدود 4000 خانوار به جای آماده‌شدن برای سال‌نو و تزئین درخت کریسمس، در فکر مراسم تدفین عزیزانشان بودند. آن‌موقع هوا بسیار سرد شده بود و بادی هم نمی‌وزید تا هوای سرد، جایش را با  لایه گرم بالای سرش عوض کند و باعث به‌وجودآمدن وارونگی هوا شود.

 دود ناشی از بخاری خانه‌ها که بیشتر از هر زمان دیگری از ذغال‌سنگ برای گرما استفاده می‌کردند، به دام وارونگی هوا افتاد و باعث شد چنین حادثه تلخی در لندن اتفاق بیفتد. هشتمین و نهمین روز از دسامبر، بیشترین تلفات را داد و در هر روز، 900 لندنی جان خود را از دست دادند.

4سال‌بعد هم چنین اتفاقی برای لندنی‌ها افتاد اما این بار تعداد کشته‌شده‌ها،‌ 3000 نفر کمتر بود که البته این تعداد در سال‌1957 به 900نفر و در سال‌1962 به 700نفر تقلیل یافت.


مکزیکوسیتی که در گذشته به عنوان یکی از تمیزترین شهر‌های دنیا به شمار می‌رفت، امروزه در زمره آلوده‌ترین شهر‌های جهان قرار گرفته است و پدیده وارونگی هوا آلودگی‌اش را تشدید می‌کند. وضعیت جغرافیایی مکزیکوسیتی با جبهه هوای متلاطمی که از شمال به سمت جنوب حرکت می‌کند، سلسله جبال جنوبی این شهر را تبدیل به منطقه‌‌ای می کند که در آن وارونگی هوا اتفاق می‌افتد.

 لس‌آنجلس هم نمونه خوبی برای وارونگی هواست. باد‌های گرمی‌که از طرف شرق به سمت این شهر می‌آیند، روی هوای سردی که از سمت اقیانوس آرام به لس‌آنجلس آمده است، قرار می‌گیرد و به نوعی آن را گیر می‌اندازد و باعث وارونگی هوای شدیدی در این منطقه از آمریکا می‌شود.

در جا‌های دیگر این کره خاکی هم وارونگی هوا رخ می‌دهد اما این پدیده در لندن، مکزیکوسیتی و لس‌آنجلس بیشتر است و بعضا در پی این پدیده طبیعی، فجایعی مانند آنچه در لندن رخ داد، اتفاق می‌افتد.

 بد نیست به چند نمونه دیگر از مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی هنگام وارونگی هوا اشاره کنیم. به عنوان نمونه در سال‌1948 در دونورا( واشنگتن)، وارونگی هوا 20کشته بر جای گذاشت و نکته جالب در این است که این رقم در سال‌1966 در نیویورک رشد داشته و به 270کشته رسید. در عین حال، این رقم در کلارتن(واشنگتن)، در سال‌1975 به  14کشته رسید.

کد خبر 9394

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز