گروه شهری - رضاظریفی: پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی هتلداری، گردشگری و تجهیزات سفر و دومین نمایشگاه بین‌المللی مجتمع‌های تجاری، مسکونی و رفاهی در حالی از ششم آبان در جزیره کیش شروع به فعالیت می‌کند

که به گفته کارشناسان صنعت گردشگری برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در رشد و توسعه این صنعت نقش انکار‌ناپذیری دارد.

این نمایشگاه به‌ مدت 4روز با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی برپا می‌شود. پیش از این، مریم شفیعی، مدیرعامل کانون ایران نوین درباره برگزاری این نمایشگاه به رسانه‌ها گفت: این نمایشگاه در محل دائمی مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش در حالی آغاز به کار می‌کند که جزیره کیش پذیرای جمع کثیری از مسئولان، مدیران ارشد، فعالان صنعت توریسم و گردشگری و هتلداری خواهد بود.

وی معیار انتخاب جزیره کیش برای برگزاری را استقبال مخاطبان در دوره‌های قبل عنوان کرد و افزود: جزیره کیش به‌عنوان یک قطب مهم اقتصادی و موقعیت خاص، به‌دلیل دارا بودن تعداد کثیری هتل، رستوران، مراکز خرید و همچنین به لحاظ توریستی بودن منطقه به‌ویژه عدم‌نیاز به ویزا، میزبان مناسب جهت گردشگران و فعالان اقتصادی به شمار می‌آید.

برگزاری نمایشگاه و همایش‌های مختلف درباره صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از پردرآمد‌ترین منابع ارزی برای کشورها نقش بسیاری در جذب گردشگر دارد. زاهد قادری، کارشناس گردشگری نیز با اشاره به این موضوع درباره این نمایشگاه اعلام کرد: در چنین نمایشگاه‌هایی فرصت مناسبی به‌وجود می‌آید تا اصحاب این رشته و فعالان حوزه گردشگری در محیطی حرفه‌ای با یکدیگر تعامل داشته باشند که در نهایت برای جذب گردشگر مؤثر است.

او در ادامه با اشاره به دیگر مزایای برگزاری این نمایشگاه‌ها گفت: اول اینکه وقتی شرکت‌کنندگان خارجی به این نمایشگاه‌ها می‌آیند، درآمدی را نصیب شهر و کشور محل برگزاری نمایشگاه می‌کنند.

مورد دوم ارتباطات فرهنگی و اجتماعی است که نقش بسزایی در جذب گردشگر دارد. مورد سوم هم تاثیرات مثبت سیاسی است. با برپایی نمایشگاه، نمایندگان کشورهای خارجی از وجود امنیت در کشور مقصد مطمئن می‌شوند.

علی اصغر رضایت، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان نیز به همشهری گفت: با توجه به کمبودها به‌نظرم هر قدمی هرچند کوچک برای شناساندن صنعت گردشگری می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

بخش‌خصوصی،نیازمندتشویق

رئیس ستاد برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی هتلداری، گردشگری و تجهیزات سفر از حضور عالی‌ترین مقامات سازمان‌ها و نهادهای دولتی در این نمایشگاه خبر داد و عنوان کرد: از آنجایی که تا‌کنون این نمایشگاه دوره‌های قبل را با موفقیت پشت سر گذاشته و استقبال جامعه حرفه‌ای به‌ویژه فعالان مطرح بخش خصوصی، مجامع امور صنفی، گسترش حضور اتاق‌های بازرگانی، سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای خارجی و... را به همراه داشته، تلاش بر این است که نمایشگاه امسال نیز در ادامه فرایند بهبود و ارتقای اثربخشی، توجه مخاطبان بیشتری را در داخل و خارج کشور جلب کند تا از این طریق ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی آن افزایش یابد.

زاهد قادری با اشاره به حضور بخش خصوصی و تاثیر آن در توسعه گردشگری اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها باید برای بخش خصوصی باشد.زیرا در بخش دولتی نمی‌توان رقابت را ایجاد کرد و مسئولان باید به فکر حضور بیشتر بخش خصوصی در این عرصه باشند. او درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری نیز گفت: هرچه برگزاری این نمایشگاه‌ها بیشتر باشد بهتر است اما بهترین حالت آن است که نمایشگاه کاملا موفقی برگزار کنیم.

رضایت نیز با اشاره به همین موضوع و حضور بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی باید رکن اصلی در چنین تجمعی باشد اما نکته مهم این است که در شرایط اقتصادی کنونی باید هزینه‌های مالی را کم کرد تا مشوقی برای حضور آنها فراهم کرد.

مدیرعامل کانون ایران نوین نیز به همین نکته اشاره و اعلام کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی علاوه بر جذب مشارکت‌های دولتی و خصوصی می‌تواند بر بازار کالاها و خدمات در زمینه هتلداری، گردشگری و سرمایه‌گذاری مجتمع‌های تجاری، مسکونی و رفاهی نقش مؤثری ایفا کند.

آنچه مشخص است مربوط به استقبال بخش خصوصی از برگزاری این نمایشگاه‌هاست اما در مقابل می‌بایست منتظر حمایت مسئولان دولتی بود که همه اتفاقات صنعت گردشگری باید با نظر و مساعدت آنها انجام شود. از امروز باید چشم به درهای‌چنین‌نمایشگاه‌هایی  دوخت و منتظر بود تا شاید در اوضاع کنونی اقتصادی جهانی، دروازه‌های گردشگری خارجی به روی ایران باز شود.

کد خبر 93776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز