مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: احداث یک پروژه عمرانی یا ترافیکی باید پس از تکمیل و بهره‌برداری، دستاوردها و مزایای مختلفی را به ‌همراه داشته باشد

مطمئنا در این صورت است که می‌توان پروژه‌های خدمات شهری را دسته‌بندی کرد ومیزان تاثیر هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. به عنوان مثال اظهار یک راهکار یا انجام یک پروژه ترافیکی در مسیری پر تردد علاوه بر سرویس‌دهی و خدمات ویژه به شهروندان، می‌تواند در مصرف سوخت، استهلاک خودروها، کاهش آلودگی هوا، صرفه‌جویی در وقت و... نیز تاثیرگذار باشد.

بدیهی است مجموع این عوامل می‌تواند زندگی شهرنشینی را از آن حالت کابوس‌وار و دردسرساز خارج کرده و تردد در شهری شلوغ و پر سروصدا را به یک گردش تفریحی در محیطی آرام و منظم مبدل کند.

بزرگ‌ترین پل تمام فلزی تهران نیز جزو همان پروژه‌هایی است که علاوه بر تاثیرات شگرف ترافیکی، توانسته در بسیاری از موارد دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد. عملیات احداث پل روشندلان نزدیک به یک‌سال به‌طول انجامید ولی در حالی به بهره‌برداری رسید که بسیاری از شهروندان با عبور از این معبر، روزهای سخت و شلوغ این مسیر پرتردد را فراموش کردند.

رانندگان تهرانی با گذر از این پل، علاوه بر این‌که 3تقاطع شلوغ خیابان انقلاب‌اسلامی را با آرامش پشت‌سر می‌گذارند، در مصرف سوخت نیز با صرفه‌جویی قابل‌توجهی مواجه می‌شوند. گزارش این شماره همشهری‌مسافر به تاثیرات ترافیکی این سازه فلزی اختصاص یافته که نتیجه جدیدترین آمار تحقیقاتی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری است.

صرفه‌جویی در عمر شهروندان!

با توجه به مسیر شلوغ و پرتردد خیابان انقلاب‌اسلامی می‌توان یکی از دلایل اصلی احداث این پل را صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان دانست. البته این سازه فلزی از ابتدا قرار نبود به طول کنونی‌اش احداث شود و مهندسان در نظر داشتند این پل را روی تقاطع خیابان روشندلان با خیابان انقلاب‌اسلامی احداث کنند، اما مجاورت این پل با تقاطع‌هایی هم‌چون پیچ‌شمیران و شهیدمفتح باعث شد تا مجریان طرح، شرایط طویل شدن پل مذکور را مورد بررسی و تحقیق قرار دهند تا در صورت امکان، طول این تقاطع غیرهمسطح را افزایش دهند.

خوشبختانه نتیجه تحقیقات کارشناسی مثبت بود و باعث شد تا این پل علاوه بر افزایش طول با عرض بیشتری طراحی و اجرا شود. طبیعی بود که  اجرای این پروژه مهم ترافیکی در مسیری که روزانه حدود 500هزار مسافر از آن عبور می‌کنند، بسیار ضروری به نظر می‌رسید چراکه با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد اگر هر مسافر فقط 2دقیقه پشت چراغ‌قرمز 3تقاطع این مسیر منتظر می‌ماند، روزانه یک‌میلیون دقیقه از زمان شهروندان تهرانی هدر می‌شد.

خوشبختانه پل روشندلان با حذف این 3تقاطع، توانست علاوه بر صرفه‌جویی در وقت شهروندان تهرانی در مصرف سوخت نیز با صرفه‌جویی قابل‌توجهی روبه‌رو شود. این تقاطع غیرهمسطح 900متری، دارای 6باند عبوری است که 2باند وسط این پل ویژه سامانه اتوبوس‌های تندرو خط یک  بی.آر.تی و 4باند شمال وجنوب آن نیز ویژه وسایل نقلیه شخصی است.

عملیات ساخت این پل با اعتباری معادل 55میلیارد تومان از شهریورماه سال گذشته آغاز و تا اوایل مهرماه امسال به پایان رسید و هم‌اکنون وسایل نقلیه می‌توانند بدون توقف از پل چوبی تا خیابان شهیدمفتح‌جنوبی را بدون وقفه و ترافیک طی کنند. هم‌چنین بهره‌برداری از این تقاطع‌های غیرهمسطح باعث شد تا زمان 15دقیقه‌ای تردد بین 3ایستگاه اتوبوس‌های تندرو به 5دقیقه کاهش یابد.

2میلیون لیتر بنزین ناقابل!

اما یکی از تازه‌ترین تحقیقات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص تاثیرات پل روشندلان آمار بسیار جالبی را نشان می‌دهد که شاید در مقایسه با دوران قبل از احداث این پل غیرقابل باور است. در این گزارش به وضوح مشخص شده که افتتاح و راه‌اندازی پل روشندلان به عنوان طولانی‌ترین پل فلزی کشور توانسته روزانه بیش از 2میلیون لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت حاصل کند که این میزان صرفه‌جویی با توجه به اعتبار 55میلیاردی ساخت پل رقم قابل‌توجهی است.

در گزارش کارشناسی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری که در ساعات مختلف شبانه‌روز تهیه شده، جریان ترافیک در مسیر خیابان انقلاب‌اسلامی به‌ویژه در محدوده پل چوبی با افتتاح این پل روان شده و عبورومرور وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس‌های تندرو بی.آر.تی در این محدوده با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

ضمن آن‌که عبور خودروها از روی پل روشندلان سبب حذف تاخیرهای ناشی از وجود 3تقاطع این محدوده شده و تاثیر قابل‌توجهی در روان‌سازی ترافیک خیابان انقلاب‌اسلامی حدفاصل پل چوبی تا خیابان بهار داشته است. با استناد به برآوردهای مرکز مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک می‌توان دریافت که سرعت خودروهای عبوری در محور خیابان انقلاب 7/7 درصد افزایش یافته و از 6/15کیلومتر به 8/16کیلومتر در ساعت رسیده،

ضمن این‌که سرعت اتوبوس‌های تندرو در این محور نیز با 8/11درصد افزایش از 17کیلومتر به 5/19کیلومتر در ساعت رسیده است. این آمار به وضوح نشان می‌دهد یک پروژه شهری تا چه حد در عوامل مختلف ترافیکی و صرفه‌جویی نقش دارد که می‌توان با افزایش این‌گونه سازه‌های عظیم فلزی در نقاط مختلف پایتخت، انقلابی در سیستم حمل‌ونقل شهری به‌وجود آورد.

پس‌انداز 450 میلیارد ریالی

همان‌طور که در اواسط این گزارش آمد با اجرای این پروژه مهم عمرانی ترافیکی به‌طور متوسط سالانه 2میلیون لیتر در مصرف بنزین صرفه‌جویی خواهد شد، اما این تاثیرات قابل‌ملاحظه پایان کار این تقاطع غیرهمسطح تازه‌تاسیس نیست، چراکه صرفه‌جویی ریالی ناشی از کاهش اتلاف وقت شهروندان در ترافیک این منطقه و کاهش مصرف سوخت به بیش از 450میلیارد ریال در سال خواهد رسید که دستیابی به این مهم در سال«اصلاح الگوی مصرف» ازجمله اهداف این پروژه است.

پروژه روشندلان توانسته در امر کاهش آلودگی هوا نیز مثمرثمر واقع شده و در این عرصه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.گزارش اخیر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری نشان می‌دهد که با بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پل فلزی پایتخت، سالیانه چیزی در حدود 210 تن از مجموع آلاینده‌های هوای تهران کاسته خواهد شد.

کاهش این میزان آلاینده در صورت تداوم می‌تواند به روزهای خاکستری و خطرناک پایتخت پایان دهد و شهری سالم و عاری از ذرات سمی‌ معلق در هوا را برای آیندگان برجای گذارد. البته عملیات سامان‌دهی مسیر مورد‌نظر هم‌چنان ادامه دارد و قرار است زیر طولانی‌ترین پل پایتخت، اصلاحات هندسی ویژه‌ای صورت ‌گیرد.

با اجرای این فاز از پروژه مذکور، دسترسی‌های منتهی به این معبر، مناسب‌سازی خواهد شد تا وسایل نقلیه عبوری بدون تداخل و مشکل بتوانند در طول این مسیر تردد داشته باشند. گویا قرار است معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری با اعمال تغییرات کارشناسانه در جهات عبوری برخی معابر اطراف پل، تردد در این محدوده را به شکل جدیدی درآورد.

این اقدامات شامل تغییر جهت حرکت خودروها در خیابان خاقانی-که خیابانی کم‌تردد است- صورت می‌گیرد و این خیابان از شمال به جنوب یک‌طرفه خواهد شد. مطمئنا با تغییرات ترافیکی در این بخش، تردد وسایل نقلیه از خیابان انقلاب‌اسلامی دچار تداخل نشده و خودروها می‌توانند به‌راحتی در طول این مسیر حرکت کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 93587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز