سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: سرانجام پس از کشمکش فراوان بر سر احداث جاده علی‌آباد- شاهرود (جاده جنگل ابر) وزیر راه و ترابری با اشاره به اینکه این طرح توجیه اقتصادی ندارد،

خواستار توقف این پروژه شد و اجرای هر طرحی در این زمینه را منوط به مطالعات زیست‌محیطی دانست. با وجود این، گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که ساخت این جاده همچنان ادامه دارد.

در بخشی از نامه وزیر راه خطاب به دبیر کمیسیون امورزیر بنایی صنعت و محیط‌زیست دولت آمده است: نظر به اینکه هر یک از طرح‌های مطالعاتی انجام شده در محور مذکور فاقد توجیه اقتصادی است، لذا این وزارتخانه در حال مطالعه مسیر دیگری است که ان‌شاءالله در آینده نزدیک نتیجه آن اعلام می‌شود.

به گزارش همشهری، این نخستین‌بار است که بالاترین مقام راه و ترابری با موضع‌گیری صریح و قاطع، مانع تخریب محیط‌زیست می‌شود. این موضع‌گیری از آن رو اهمیت دارد که تاکنون در اجرای پروژه‌های عمرانی به‌خصوص راهسازی‌، همواره محیط‌زیست قربانی شده است.

عبور جاده از قلب پارک ملی گلستان، احداث میانگذر دریاچه ارومیه و طرح احداث کنارگذر انزلی نمونه‌ای از اجرای طرح‌های راهسازی‌ به قیمت تخریب زیستبوم‌های ارزشمند است که به‌رغم اعتراضات گسترده به اجرا در آمده است.

امیر حسین ولیان، دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت، درباره آخرین وضعیت جاده جنگل ابر به همشهری گفت: با وجود دستور صریح وزیر راه و ترابری که خشنودی تشکل‌های زیست‌محیطی را برانگیخت، گروهی که خود را فراتر از قانون می‌دانند، به بهانه بهسازی، تعریض جاده مورد نظر را از سمت شاهرود به طرف ورودی جنگل ابر آغاز کرده‌اند حتی برای این عملیات 700میلیون تومان بودجه درنظر گرفته‌اند.

در عین حال این فعال محیط‌زیست افزود: دوستداران محیط‌زیست امیدوارند که استاندار جدید سمنان که به تازگی به این سمت منصوب شده مانع تخلف قانون‌شکنان شود.

کد خبر 93333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز