سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - الهام اناری: مدیرعاملی که عملکردش تقریبا در تمام 2 سالی که ریاست بنیاد سینمایی فارابی را بر عهده داشت، موجب انتقاد گسترده طیف‌های گوناگون سینماگران شده بود، در روز خداحافظی‌اش نیز از این اعتراض‌ها مصون نماند

دیروز وقتی مجید شاه‌حسینی در مراسم تودیع خود به دفاع از عملکردش پرداخت، 2 تن از سینماگران به تبعیض‌های دوران مدیریت او اعتراض کردند؛ اعتراضی که تشویق بیشتر سینماگران حاضر در سالن نمایش فیلم فارابی را در پی داشت.

شاه حسینی از تولیدات فاخر میلیاردی چون «ملک سلیمان» و «راه آبی ابریشم» به‌عنوان دستاوردهای مدیریت خود نام برد و خسرو امیر صادقی تهیه‌کننده اعتراض کرد که از التماس کردن و انتظار کشیدن پشت درهای بسته فارابی خسته شده است.

جالب اینکه احمد میرعلایی، مدیرعامل جدید فارابی نیز در واکنش به اعتراض سینماگران گفت: من هم مثل شما پشت درهای بسته فارابی مانده‌ام. به این ترتیب مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل فارابی با حاشیه و جنجال برگزار شد.

اعتراض به وضع موجود

جلسه معارفه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد، علیرضا سجادپور مدیرکل ارزشیابی و نظارت، مجید شاه‌حسینی، سیداحمد میرعلایی، مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره فیلم فجر و تنی چند از سینماگران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم شمقدری با اشاره به اینکه ما در معاونت سینمایی حرکت‌های جدیدی را آغاز می‌کنیم، بر لزوم تغییرات در این حوزه تاکید کرد. او گفت: ما تلاش زیادی کردیم تا مجید شاه‌حسینی در این پست باقی بماند. در این دو هفته اخیر بیش از 10 ساعت با وی جلسه داشتم.

امیدوارم در حوزه مشورتی بتوانیم از حضور ایشان استفاده کنیم اما به مدیری نیاز داشتیم که مشکلات را از بین ببرد و امید است با حضور میرعلایی گام‌هایی بلند برداشته شود.
شمقدری با اعتراض به افزایش هزینه‌های تولید در سینما و افزایش دستمزدها عنوان کرد: مناسبات در سینمای ایران مشکل دارد.

معاون سینمایی همچنین به کاربرد غلط واژه فیلمفارسی اشاره و بر اصلاح آن تاکید کرد.  وی اجرای عدالت در سینمای ایران را به‌عنوان یکی از رویکردهای دولت دهم برشمرد و اضافه کرد: باید کاری کنیم همه ایران یک پلاتوی بزرگ شود. دغدغه همه نیمه شمالی تهران نیست.

ما بیش از 40 میلیون نفر در روستاها و شهرهای کوچک داریم و فیلم‌ها مشکلات آنها را نشان نمی‌دهند.شاه‌حسینی، مدیرعامل سابق فارابی در  ابتدای سخنان خود با لحنی کنایه‌آمیز گفت: جمع گرم حاضر در این سالن دوستان مشترک من و میرعلایی هستند. جا دارد ابتدا پایان ماموریتم را که برخی منتظر آن بودند تبریک بگویم.

پایان صحبت‌های شاه حسینی، مصادف با آغاز اعتراض سینماگران حاضر در سالن به عملکرد او بود. از جمله خسرو امیرصادقی تهیه‌کننده سینما در این زمان گفت: آقای شمقدری، بدترین پست را قبول کردید. در فارابی برای یک فیلم 7 میلیارد تومان هزینه می‌کنند اما ریالی به ما نمی‌دهند.

دروغ‌ها را افشا کنید. من در راهروهای فارابی پشت در زیاد ماندم و از بس التماس کردم، خسته شدم.معاون سینمایی وزیر ارشاد هم در پاسخ به گلایه‌ها، سینماگران را دعوت به خویشتنداری کرد و از آنها خواست، اعتراض‌های خود را در جلسه دیگری مطرح کنند.

احمد میرعلایی دقایقی بعد از این اتفاق حکم مدیرعاملی فارابی را دریافت کرد، او برای ابراز همدردی با سینماگران معترض گفت: احساس می‌کنم ما به همدلی دوباره نیاز داریم. من برای قبول این مسئولیت چند شرط گذاشتم. سینمای ایران از نظر امکانات و تجهیزات در سطح بالا نیست.

این مأموریتی است که باید فارابی پیگیری کند و معاون سینمایی نیز قول کمک داده است. من مثل همه شما پشت درهای فارابی روزهای زیادی مانده‌ام، اما قول می‌دهم هفته دیگر بگویم در این اتاق‌ها چه خبر است.

همه آنها که در سینما هستند حق دارند از همه اجزا بهره‌مند شوند و در بیت‌المال حق دارند.در این بخش داوود توحیدپرست دیگر کارگردان حاضر در این جلسه از میان جمعیت گفت: چرا در زمانی که کیارستمی و کیمیایی فیلم‌های خود را با 200 تا 300 میلیون تومان می‌سازند، آقای شاه حسینی به یک فیلم 7 میلیارد تومان کمک می‌کند. میر‌علایی ضمن تایید بخش‌هایی از حرف‌های این کارگردان، به سینماگران حاضر قول همکاری در رفع مشکلات را داد.

صدور پروانه برای کارگردان‌های شاخص

در حالی که در ماه‌های اخیر کمترین میزان پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی صادر شده بود، برگزاری نخستین جلسه شورای صدور پروانه ساخت با حضور مدیرکل جدید اداره نظارت و ارزشیابی خروجی جالب توجهی داشت.

در این جلسه برای فیلم‌های تازه بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، کیانوش عیاری، جمال شورجه و جواد اردکانی پروانه ساخت صادر شده است. در جلسه شورای پروانه ساخت که روز دوشنبه بر‌پا شد، در خواست 30 فیلم مورد بررسی قرار گرفت.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر بسیاری از پروژه‌ها یا در مرحله صدور پروانه ساخت معطل ماندند و یا در مرحله پیش تولید. در واقع بلاتکلیفی حاکم بر معاونت سینمایی، موجب رکود در تولید شده بود و حالا با مشخص شدن مدیران تازه، به‌نظر می‌رسد که روند تولیدات سینمایی شتاب بیشتری به‌خود بگیرد.

در این میان صدور پروانه ساخت برای فیلمسازانی چون بهرام بیضایی آن هم در نخستین روزهای کاری مدیران تازه سینما جالب توجه به‌نظر می‌رسد. این را شاید بتوان مطلعی بر سیاست درهای باز شمقدری و همکارانش دانست.«مقصد» فیلمنامه‌ای است که بیضایی در دهه 70 آن را نوشت.

اثری جاده‌ای با 3 کاراکتر که پروژه‌ای کم هزینه نیز به شمار می‌رفت ولی با ساختش مخالفت شد تا بیضایی با نا‌امیدی از امکان کارگردانی‌اش، فیلمنامه اثر را به چاپ برساند.

«تبعید سایه‌ها» نیز که توسط مسعود کیمیایی کارگردانی خواهد شد از طرح‌های قدیمی این فیلمساز است که فضایی تاریخی دارد. داستان تبعید سایه‌ها در دهه 20 می‌گذرد. چنان که «خانه پدری» دیگر پروژه‌ای که پروانه ساخت دریافت کرده، ماجراهایش در سال 1310 رخ می‌دهد.

این فیلم را کیانوش عیاری کارگردانی خواهد کرد که از آخرین حضورش در سینما بیش از 5 سال می‌گذرد و در این سال‌ها فعالیت‌هایش را در تلویزیون متمرکز کرده بود.

«یاس‌های پنهان» به کارگردانی جمال شورجه از فیلمسازان با سابقه دفاع مقدس دیگر اثری است که به همراه «شور شیرین» (جواد اردکانی) موفق به دریافت پروانه ساخت شده است.

کد خبر 93324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز