مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۷
۰ نفر

جزئیات میزبانی شهرداری منطقه از پنجمین نشست شهرداران مناطق کلانشهرها در گفت و گو با دبیر برنامه‌ها

  شهر را همین جوری نمی‌شود اداره کرد. پیش نیاز داشتن شهر خوب وجود تئوری‌های کارآمد برای اداره آن است. اگر چندین گروه شب و روز برای توسعه خطوط اتوبوس‌های تندرو کار می‌کنند، پیش از آن باید اندیشه‌ای لزوم توجه به چگونگی توسعه حمل و نقل عمومی را بررسی کرده باشد، تجربیات داخلی و خارجی را مرور کند و بعد از بومی‌سازی آنها، راه‌حل نهایی را ارائه دهد.

وجود یک اتاق فکر هوشمند پشت سر همه طرح‌های شهری ضمانت خوبی بر حسن اجرای آنها خواهد بود. امسال شهرداران مناطق کلانشهرهای کشور برای پنجمین بار دور هم جمع می‌شوند تا تجربیاتشان را با هم مرور کند.

این نشست فرصت خوبی خواهد بود تا گردش تجربیات در بین مدیران شهر سرعت بیشتری بگیرد و البته که سود این اتفاق بیشتر از همه نصیب شهر و ساکنانش خواهد شد. منطقه 12 امسال برای دومین بار میزبان این همایش خواهد بود. «داریوش فرج‌اللهی» مشاور شهردار منطقه و دبیر  کمیته راهبردی همایش امسال به پرسش‌هایی درباره جزئیات اجرای این همایش پاسخ داده است. 

  •  پس از انتشار خبر برگزاری پنجمین نشست شهرداران مناطق کلانشهرها، نخستین پرسش این است که چرا این جلسه‌ها برای دومین بار در منطقه برگزار می‌شود. آیا تجربه موفق و خروجی‌های مطلوبی در سال قبل داشته‌ایم که بار دیگر میزبانی این نشست به منطقه رسیده است؟

حدود 4 سال قبل در اجلاس شهرداران مناطق کلانشهرها، یک رأی‌گیری توسط اعضای شرکت‌کننده انجام شد. آن زمان شهردار منطقه، مدیریت منطقه 10 را به عهده داشت و به عنوان دبیر شهرداران مناطق کلانشهرها از سوی شهرداران برگزیده شد. شاید دلیل این میزبانی را بتوان در این مورد و اینکه منطقه12 از موقعیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و همواره برای اجرای طرح‌ها از آن به عنوان منطقه نمونه یاد می‌شود دانست. 

  •  در کنار این میزبانی آیا منافع منطقه‌ای دنبال می‌شود. به عنوان مثال پس از برگزاری این اجلاس در سال گذشته چه خروجی‌هایی به دست آمد؟

سال گذشته زمان زیادی برای برنامه‌ریزی وجود نداشت به همین دلیل نشست آن‌طور که مدیران شهری می‌خواستند پیش نرفت و شاهد خروجی‌های مورد انتظار نبودیم. در این نشست‌ها نفع منطقه‌ای در کار نیست و تبادل تجارب از همه ملاک‌ها مهم‌تر است. یعنی این موردی که می‌گویید در دستورالعمل اجرایی این نشست جایی ندارد.

  •   امسال که کمبود وقت ندارید؟ منظورم این است که می‌توانید آن طور که باید نتیجه بگیرید؟

در ابتدا قرار بود این نشست اواخر مرداد اجرا شود. با این موضوع موافقت نشد تا بتوانیم در مدت زمان معینی به برنامه‌ریزی بپردازیم و با روش‌های علمی میزان خروجی‌های مطلوب از این نشست را بالا ببریم. اما به هر حال در ماه گذشته دستورالعمل برگزاری این نشست تهیه و تصویب شده است. با توجه به زمانی که داشتیم از 2 تیم مطالعاتی و تیم اجرایی بهره گرفتیم. با دبیرخانه کلانشهرها در تهران نیز در تماس بودیم و نشست‌های مختلفی هم برای دستیابی به یک دستورالعمل واحد و برتر برگزار شد. پیش‌بینی می‌کنیم امسال تجربه سال قبل با موفقیت بیشتری تکرار  شود. 

  •  تاریخ و مکان برگزاری این نشست چه زمانی و کجا خواهد بود؟

 این همایش به دبیری مدیریت شهرداری منطقه  در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 28 و 29 مهرماه در محل هتل فردوسی تهران تشکیل می‌شود. 

  •  به طور کلی چه اهدافی در این نشست دنبال می‌شوند؟ تا به حال 4 نشست مدیریت کلانشهرها برگزار شده است. به نظر می‌رسد در طول این زمان این اهداف باید تکامل بیشتر و بهتری پیدا کرده باشند.

برگزاری این نشست اهداف مشخصی دارد که از میان آنها می‌توان به انتقال تجارب مفید و مؤثر هر شهر به دیگر شهرها، شناسایی نارسایی و مشکلات موجود در روند فعالیت‌ شهرداری‌ها و پیشنهادهای لازم، همفکری و تبادل نظر برای بهبود و ارتقای کمی و کیفی خدمات کلانشهرها اشاره کرد.

از سویی برگزاری این نشست می‌تواند زمینه را برای هماهنگی و همگرایی در ارتباط با مسائل مربوط به شهرداری‌ها، بررسی زمینه همکاری‌های مشترک در پیشبرد اهداف شهرداری‌ها و همکاری‌های مطالعاتی، علمی و کارشناسی در موضوع‌های مشترک، ارائه نظرهای کارشناسی در موضوع‌های ارجاعی به کمیته و ثبت تجربه‌ها و دانش ضمنی شهرداران و تبدیلشان به دانش تصریحی فراهم کند.

به نوعی این همایش یک فرصت مهم برای مدیران شهری خواهد بود که تجربه‌های موفقشان را با هم مرور کنند.به هر حال بعضی از مسائل در برخی کلانشهر‌ها شباهت بسیاری دارند.مثلا در محدوده شهر اصفهان و شهرداری منطقه 12 تهران،بنا‌های تاریخی بسیاری هستند. این همایش فرصت خوبی است تا شهرداران تجربیاتشان را منتقل کنند. 

  •  شهرداری منطقه قرار است میزبان شهرداران مناطق کدام یک از کلانشهرها باشد؟ 

 شهردارانی از کلانشهرهای تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز، اهواز، کرج و قم در این نشست مهمانمان خواهند بود و تعداد شهرداران شرکت‌کننده به 40 نفر می‌رسد. 

  •   برای رسیدن به طرح موضوع‌های مهم و کلیدی کلانشهرها و تبادل تجربه‌های شرکت‌کنندگان چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده؟ روشی وجود دارد که بتوان بدون اتلاف وقت و فرافکنی به این مقوله‌ها پرداخت؟

 با توجه به اینکه سیاست اصلی مدیریت شهری در کشور توسعه پایدار است، کمیته راهبردی همایش امیدوار است بتواند با پیش‌بینی  3 کمیته تخصصی توسعه پایدار و 2 کمیته کاربردی و طرح موضوع‌های مهم و کلیدی به این هدف مهم دسترسی پیدا کند. برای تحقق این هدف کمیته‌های اقتصادی شهری، اجتماعی و فرهنگی، زیست‌محیطی، مدیریت شهری و کمیته گردشگری و احیای بافت تاریخی تشکیل شده‌اند. 

  •  خب این کمیته‌ها خیلی کلی هستند. در هر یک از این واحدها مسائل گسترده و چشم‌انداز وسیعی وجود دارد. برای منسجم کردن این موضوع‌ها راهکاری ارائه شده است؟

بله. با همکاری تیم‌هایی که به طراحی این دستورالعمل پرداخته‌اند محورهای ویژه‌ای در هر یک از این مقوله‌ها مشخص شده تا انتقال تجارب به صورت موضوعی، مشخص شده باشد. سعی بر این بوده که در طراحی محورهای قابل بحث به همه جنبه‌های آن موضوع پرداخته شود تا در نهایت شاهد خروجی‌های مطلوبی از این کمیته‌ها باشیم.مثلا از الان مشخص است در کمیته احیای بافت‌های تاریخی روی چه محور‌هایی باید تمرکز کنیم. 

  • حتماً با دبیرخانه کلانشهرهای کشور در تهران هم تعامل داشته‌اید؟

 شورای برنامه‌ریزی با هماهنگی دبیرخانه کلانشهرها نسبت به تشکیل 6 کمیته اقدام کرد. پیش‌بینی می‌شود با تشکیل کمیته‌های راهبردی، برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی، پشتیبانی، تشریفات و گردشگری امسال نحوه اجرایی این همایش از سال‌های پیش بهتر و حساب‌شده‌تر شود. برای مرحله به مرحله اجرای این نشست برنامه‌ای در این دستورالعمل وجود دارد که باعث ایجاد نظم و ترتیب در کار خواهد شد. همه این برنامه‌ریزی‌ها در تعامل با دبیرخانه کلانشهر‌های کشور بوده است. 

  •  شهرداران شرکت‌کننده از جزئیات دستورالعملی که شهرداری منطقه 12 برای همایش امسال طراحی کرده‌ باخبرند؟

 بله. برای بهره‌برداری مؤثرتر از حضور شهرداران مناطق کلانشهرها در پنجمین همایش، دبیرخانه به این نتیجه رسید که پیش از حضور مهمانان در نشست، با ارسال دستورالعمل مدون، بسته‌های لازم  برای برگزاری بهتر و سودمندتر مراسم را فراهم کند. مطالعه دقیق این دستورالعمل توسط اعضای شرکت‌کننده باعث خواهد شد نشستی با حداکثر بهره‌برداری در چارچوب‌ها داشته باشیم. 

  •   در دستورالعمل اجرایی که برای شهرداران مناطق کلانشهرها ارسال شده مقاله‌هایی علمی نیز وجود داشت. چه لزومی برای ارسال این مقاله‌ها بود؟

 این مقاله‌ها در موضوع‌هایی مانند مدیریت دانش در سازمان، مدیریت دانش ضمنی، انتقال دانش ضمنی، خلاقیت و مدیریت نوآوری دسته‌بندی می‌شوند. هدف از ارائه این مقاله‌های کارآمد این بود که شهرداران مناطق کلانشهرها بیش از پیش از روش‌های علمی برای ارائه و انتقال تجربه‌هایشان استفاده کنند. هرچه میزان این دانش بیشتر باشد، زمینه‌های دستیابی به اهداف نشست گسترده‌تر خواهند شد. به هر حال باید ما به عنوان میزبان زمینه لازم را برای استفاده حداکثری از این فرصت  فراهم کنیم. 

  •  در دستورالعمل اجرایی فراهم شده امسال انتظارهای مختلفی از اعضای شرکت‌کننده وجود دارد که البته کمی هم جدی و سختگیرانه به نظر می‌رسند. انتظار همایش از اعضا چیست؟ 

 بگذارید ابتدا به این انتظارها اشاره ‌کنم تا این مراحل ملموس‌تر شود. از شهرداران خواسته‌ایم پس از ارائه مشخصات فردی که شامل آخرین مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و سابقه کارشان می‌شود، داوطلب عضویت در یکی از کمیته‌های تخصصی شوند که پیش از آن با محورهای مختلفش آشنا شده‌اند.

 هر یک از شهرداران مناطق کلانشهرها باید شناسنامه پروژه‌های اجرا شده موفق در منطقه‌شان را همراه داشته باشند. این پروژه باید در یکی از کمیته‌های اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، زیست‌محیطی، مدیریت شهری و گردشگری و احیای بافت تاریخی دسته‌بندی شده باشد. هر شهردار باید بتواند از پروژه‌ای که ارائه داده دفاع کند. در غیر این صورت امتیازهای لازم را دارا نخواهد بود.

تمام فرم‌هایی که برای شهرداران ارائه می‌شود،پس از بازگشت به دبیرخانه ارزشیابی می‌شوند. در پایان فعالیت کارگروه‌های مختلف، به اعضای شرکت‌کننده گواهینامه‌ای اعطا می‌شود که در آن نشان داده شده آن شهردار تا چه اندازه برای این نشست آماده بوده و فعالیت‌هایش ارزشیابی می‌شود. 

  •   زمانی که چنین نشست‌هایی برگزار می‌شود همه دنبال خلاقانه‌ترین عملکردها هستند. اعضای دبیرخانه تا چه اندازه در طرح‌ها و برنامه‌هایشان به این ملاک مهم اهمیت داده‌اند؟

رسیدن به این مقوله و حتی رسیدن به اندیشه‌ای خلاقانه در مدیریت شهری از اهداف پیش‌بینی شده این نشست است. قرار است از تازه‌ها سخن به میان آورده شود. در غیر این صورت تکرار تجربه‌های کهنه که همه سابقه اجرای آن را به خوبی دارند و خروجی‌هایش را آزموده‌اند جذابیتی ندارد.به این مهم توجه زیادی می‌شود و امید زیادی به ارائه روش‌های خلاقانه در مدیریت شهری از سوی شهرداران مناطق کلانشهرها داریم.

   مهمان‌نوازی با بازدید از اماکن تاریخی 

 مدیران شهری منطقه حسابی رسم مهمان‌نوازی را بجا آورده‌اند و برنامه‌های جانبی مختلفی برای شهرداران مناطق کلانشهرها در نظر گرفته‌اند. برای اینکه همه چیز به خوبی برگزار شود کمیته تشریفات تشکیل شده است. مهمان‌ها این 2 روز علاوه بر شرکت در کارگروه ها،سری به پروژه‌های مختلف منطقه خواهند زد.

 به گزارش اعضای کمیته گردشگری،در روز اول نشست که 28 مهرماه است شهرداران مناطق کلانشهر‌ها از موزه ایران‌باستان، کلیسای تادئوس، کاروانسرای خانات و سر قبر آقا دیدن خواهند کرد. در روز دوم هم آخرین برنامه بازدید از موزه‌های پست و ارتباطات، آبگینه و سفالینه، از مدرسه دارالفنون و عمارت فخرالدوله خواهد بود. در این بازدید‌ها پیرامون موضوع بافت‌های فرسوده و تاریخی منطقه هم بحث و  تبادل نظر خواهد شد.  

همشهری محله - 12

کد خبر 92975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز