گروه شهری: گزارش نظارت بر حسن اجرای مصوبه بودجه سال 88 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه، توسط رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، در دویست و بیست و پنجمین جلسه این شورا برای نخستین بار در سال‌جاری ارائه شد.

خادم در توضیح این گزارش، گفت: در 5ماهه ابتدای سال، 65 درصد از درآمدهای نقدی پیش‌بینی شده برای این مدت در مناطق شهرداری محقق شده و میزان تحقق درآمدهای غیرنقدی در این مدت در مناطق 22گانه 94 درصد بوده است.

خادم گفت: 98 درصد پروژه‌های 5 ماهه اول سال در مناطق دارای اعتبار نقدی بوده‌اند و از این میزان 52 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. همچنین 19 مورد از پروژه‌های مناطق اعتبار غیرنقدی داشتند که با 7/36 درصد پیشرفت فیزیکی، 5 درصد از پیشرفت مورد انتظار عقب هستند. وی در توضیح عملکرد پروژه‌های حوزه معاونت‌های شهرداری نیز گفت: این پروژه‌ها 5/18 درصد از میزان پیشرفت مورد انتظار عقب‌تر هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به بازدید از 368 پروژه در مناطق، اضافه کرد: از این تعداد 227 پروژه فعال، 33 مورد نیمه فعال، 10 پروژه تعطیل، 20 مورد فعالیت اجرایی آغاز شده و 50 مورد به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: در معاونت‌ها نیز از مجموع 109 پروژه بازدید شده، 60 مورد فعال، 7 مورد نیمه فعال، 3 مورد نیمه تعطیل، 26 مورد آغاز شده و 34 پروژه نیز به دلایل مختلف فعالیت اجرایی نداشته است.

وی در توضیح علت تاخیر این پروژه‌ها، خاطرنشان کرد: 11 درصد پروژه‌ها مشکل زمین، 4 درصد کافی نبودن مطالعات، 3 درصد ضعف پیمانکار، 7 درصد تعلل دستگاه‌ اجرایی، 7 درصد تغییر نقشه و 4 درصد معارض تاسیساتی و 4 درصد افزایش حجم پروژه داشته‌اند.

وی به موضوع 2 هفته قبل در مورد واگذاری پروژه‌ها از سوی مناطق و معاونت‌ها به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری اشاره کرد و گفت: این قراردادها در حالی منعقد می‌شود که صندوق ذخیره کارکنان متعلق به بخش خصوصی است و خارج از قوانین با این صندوق عقد قرارداد انجام شده است.

حسین محمد پورزرندی، معاون مالی اداری شهردار تهران، به اعضای شورا یادآور شد: در مورد صندوق ذخیره کارکنان شهرداری براساس بخشنامه و همانند سایر پیمانکاران برخورد شده است.

وی با اشاره به برخی از موارد که در ماه‌های اخیر نیاز به هزینه‌های بیشتری داشته است، گفت: پس از انتخابات، اختصاص اعتبارات به بخش رفت و روب خیابان‌ها 100 درصد بود و این امر سبب شد که برخی پروژه‌ها اختصاص‌های کمتری داشته باشند.

در این بین، حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران، به مدیریت شهرداری در برخی پروژه‌ها انتقاد کرد و انحراف از برنامه برخی از آنها را بیش از حد مجاز دانست. پس از اظهارات شکیب، علیرضا دبیر هم گفت: موارد تخلف و ایراد همه جا وجود ندارد و یک مورد را نباید در مقابل 20 تا 30 مورد دیگر قرار  داد و بهتر است زحمات شهرداری را هم ببینیم.

خادم نیز در ادامه از حسن بیادی به‌عنوان نایب‌رئیس شورای شهر تهران که دیروز در غیاب چمران ریاست جلسه را بر عهده داشت، خواست تا بررسی طرح ارائه دستورالعمل‌ و تعیین ضوابط اجرایی نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی و نحوه واگذاری آنها به پیمانکاران، بدون حضور معاون فنی و عمرانی شهردار تهران بررسی شود.

وی گفت: قرار بود معاون عمرانی شهردار در زمان بررسی این طرح حضور داشته باشد، اما هر هفته عقب می‌افتد. پس از ارائه این گزارش و با وجود مخالفت چند تن از اعضا، رسیدگی به طرح ارائه دستورالعمل‌ و تعیین ضوابط اجرایی نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی و نحوه واگذاری آنها به پیمانکاران به جلسه یکشنبه هفته آینده موکول شد.

تصویب اساسنامه سازمان ورزش

در ادامه جلسه دیروز، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران که به‌علت حضور در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی حضور نداشت با خبر خوش تصویب یک فوریت طرح برداشت شهرداری‌ها از حساب ذخیره ارزی وارد جلسه شد. وی گفت که دولت این مبلغ را برداشت و به وزارت کشور ارائه می‌کند و بعد به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود.

در این جلسه همچنین اساسنامه سازمان ورزش شهرداری تهران به‌عنوان نخستین سری از اساسنامه سازمان‌های جدید شهرداری به تصویب رسید.این سازمان به‌منظور سازماندهی و مدیریت امور مرتبط با ورزش در شهرداری تهران و در راستای اجرای ماده 84 قانون شهرداری و بند 15 ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراها تاسیس شده است.

در این جلسه همچنین یک فوریت طرح گسترش استفاده از دوچرخه به تصویب رسید و مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، با تاکید بر اینکه در حال حاضر دوچرخه هم مثل پرنده در شهر تهران قابل مشاهده نیست، اضافه کرد: در حال حاضر در محور شرق به غرب ایجاد خطوط دوچرخه‌سواری امکان‌پذیر است.

کد خبر 92240

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز