مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهمن ماه گذشته ستاره‌شناسان اعلام کردند که به کمک ماهواره فرانسوی COROT موفق به کشف سیاره فراخورشیدی COROT_7B شدند.

 این سیاره از خورشید ما کوچک‌تر و سردتر است و در رده طیفی G9  قرار دارد. این سیاره فراخورشیدی در مداری فوق العاده نزدیک به فاصله 2.5 میلیون کیلومتر از ستاره میزبان خود قرار دارد. یک دور گردش آن به دور ستاره‌اش تنها 20.4 ساعت طول می‌کشد. یعنی یک‌سال آن کمتر از یک شبانه روز ما است. این یافته‌ها باعث شد که منابع خبری آن‌ را به عنوان کوچک‌ترین سیاره فراخورشیدی که تاکنون کشف شده است معرفی کنند و این در حالی است که پیش از این، دست‌کم پنج سیاره کشف شده‌اند که جرمی کمتر از این سیاره دارند اما چون کشف آنها مربوط به قبل از سال 1992 بوده است، گویا فراموش شده‌اند! 

این سیاره فراخورشیدی با بررسی‌های دقیق و از روی نوسانات نوری ستاره که بر اثر گذر‌های پیاپی این سیاره از مقابل ستاره میزبانش صورت گرفته کشف شده است.
یک‌سوی این سیاره فراخورشیدی همیشه به سوی ستاره‌اش است. پوسته سنگی قسمتی از این سیاره که رو به ستاره‌اش است به حالت مذاب است.

میزان عمق و غلظت اتمسفر این سیاره (البته در صورت وجود) تا به حال معلوم نشده است. خبر جدیدی که در این رابطه وجود دارد این است که ستاره‌شناسان با بررسی این نوسانات تاکنون نتوانسته بودند جرم این سیاره را بیان کنند اما یک تیم به رهبری دیدیه کلو  با جمع‌آوری 70 ساعت مشاهدات طیف‌نگاری این ستاره  توسط طیف‌نگار HARPS در رصدخانه 3.6 متری ESO  واقع در شیلی و بررسی نوسانات نوری ستاره که بر اثر نیروی کشندی سیاره بر روی آن است، توانستند جرم این سیاره فراخورشیدی را محاسبه کنند. با کمک تعدادی از این اندازه‌گیری‌ها و برخی محاسبات دیگر مانند حذف اثرات گردشی ستاره به دور خودش، ستاره‌شناسان توانستند جرم این سیاره فراخورشیدی را 4.8 (± 0.8) جرم زمین تخمین بزنند  و با استفاده از قطر سیاره که از قبل موجود بود، چگالی آن را برابر 5.6 (± 1.3) گرم بر سانتیمتر مکعب به دست بیاورند که بسیار نزدیک به چگالی زمین است. این اولین بار است که منجمین موفق به کشف دنیایی صخره‌ای خارج از منظومه شمسی می‌گردند.

این دستاورد به حدی حائز اهمیت بود که مالکوم فریدلوند، مدیر پروژه CoRoT هنگامی که در مصاحبه‌ای خبری که توسط ESO ترتیب داده شده بود، شرکت کرد گفت:"ما به طور امیدوار کننده‌ای به هدف نهایی خود که کشف یک سیاره واقعا زمین مانند است نزدیک شده‌ایم".
اما با وجود تمام این بررسی‌ها این سیاره هر چیزی است اما قابل سکونت نیست. به طوری که مجله "اسکای اند تلسکوپ" در شماره ماه مه خود، این سیاره را سیاره‌ای از جهنم لقب داده است.علت این نام‌گذاری این است که این سیاره علاوه بر نزدیکی به ستاره مادر خود، بر روی این ستاره قفل گرانشی شده است. در واقع نیمی از این سیاره همیشه روز است و نیمی دیگر همیشه شب. در نتیجه نیمی که به سمت ستاره است همیشه داغ ، سوزان و مذاب است و سوی دیگر به طور غیر باوری سرد. البته آب و هوای سوی دیگر این سیاره تا حد زیادی بستگی به اتمسفر آن دارد. بدیهی است که طرفی که به طرف ستاره است به دلیل حرارت زیاد ستاره هیچ گونه اتمسفری ندارد.

این اطلاعات نشان می‌دهد که این سیاره، کوچک‌ترین سیاره فرا خورشیدی است که تاکنون هر دو مشخصه ابعاد و جرم آن اندازه گیری شده است.

 آسمان پارس

کد خبر 92151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز