چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید می‌گوید سالانه حدود 13 میلیون نوزاد زودرس دنیا متولد می‌شود و بیش از یک میلیون نفر آنها در طول یک ماه اول زندگی‌شان می‌میرند.

به گزارش هلث‌دی نیوز این گزارش که روز یکشنبه 4 اکتبر (12 مهر) در آمریکا منتشر شد، می‌گوید نوزادان زودرس 9.6 درصد کل تولدها را تشکیل می‌دهند و  28 درصد مرگ‌های نوزادان را شامل می‌شوند.


این داده‌ها در  سندی که سازمان March of Dimes و سایر سازمان‌ها منتشر کرده‌اند، آمده است.

بیشترین میزان تولد نوزادان زودرس در آفریقا رخ داده است و به دنبال آن آمریکای شمالی (کانادا و آمریکا روی هم) می‌شود.

دکتر جنیفر ال هاوس، رئیس  March of Dimes می‌گوید: "تولدهای زودرس مشکل جهانی مهمی هستند که آسیب‌ هنگفتی از لحاظ جسمی، عاطفی و مالی بر خانواده‌ها، سیستم‌های پزشکی واقتصاد‌ها وارد می‌آورند."

در آمریکا به تنهایی هزینه سالانه مراقبت از نوزادان زودرس و مشکلات بهداشتی مربوط به آن بیش از 26 میلیارد دلار است.

هاوس می‌گوید: "اگر رهبران جهانی در مورد رسیدن به اهداف توسعه هزاره سازمان ملل جدی باشند، آنگاه عده‌ای کاهش دادن میزان مرگ و میر کودکان و بهبود بخشیدن به سلامت مادران،‌ و بعد راهبردها  و تامین مالی برای کاهش مرگ و معلولیت ناشی از تولد نوزاد زودرس باید در اولویت قرار گیرد."

به گفته هاوس،‌این گزارش با عنوان "تلفات جهانی و محلی نوزادان زودرس" از داده‌های اخیر منتشر شده بولتن سازمان جهابی بهداشت استفاده کرده است، که احتمالا میزان تولده‌های زودرس در دنیا را کمتر از حد واقعی تخمین زده است.

بیش از 85 درصد تولدهای زودرس در دنیا در آفریقا رخ می‌دهد،‌که در آن 11.9 درصد (چهار میلیون نوزاد در سال)  به صورت زودرس متولد می‌شوند.

میزان‌ها در کشورهای دیگر دنیا به این ترتیب است:  10.6 درصد در آمریکای شمالی، 9.6 درصد در آسیا، 8.1 درصد در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، 6.4 درصد در منطقه اقیانوسیه (استرالیا و نیوزیلند) و 6.2 درصد در اروپا.

بر اساس این گزارش، در کشورهای مرفه تر، 1014000 نوزاد هر سال به صورت زودرس متولد می‌شوند- که 7.5 درصد کل تولدها را شامل می‌شود. در کشورهای فقیرتر 4171000 نوزاد به صورت زودرس به دنیا می‌آیند، یعنی 12.5 درصد کل تولدها.

نوزادانی که پس از دوره تولد زودرس زنده باقی می‌مانند،‌ در معرض خطر شماری از مشکلات بهداشتی درازمدت وخیم هستند از جمله فلج مغزی، نابینایی، ناشنوایی، و مشکلات یادگیری.

در حال حاضر راهی قابل‌اعتماد برای پیشگیری از یا به تاخیرانداختن تولد زودرس وجود ندارد.

نویسندگان این گزارش جدید می‌گویند کارهای بسیار بیشتری باید برای آموزش متخصصان بهداشتی، سیاستگذاران، زنان در سن باروری، و دیگران در مورد تلفات جهانی ناشی از تولد زودرس، و نیز چگونگی مراقبت از زنان دارای بارداری‌های پرخطر و نوزادن آنها انجام شود.

کد خبر 92011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز