مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

«این اولین مصاحبه من در طول 11 ماه مسئولیتم به عنوان شهردار ناحیه یک است و افتخار می‌کنم که اولین گفت و گویم با همشهری‌محله درباره شهداست...»

این جملات که با تأکید فراوان ادا می‌شود، بیان‌کننده ارادت قلبی شهردار جوانی است که اعتقاد دارد هر خدمتی برای شهدا و خانواده معظم آنها، کم و ناکافی است چرا که هرچه داریم از برکت خون این شهداست.

 نام «علیرضا افتخاری» و همکارانش در ناحیه یک، حالا دیگر با حرکت زیبا و مبارکی عجین است که تا همیشه در مجموعه  منطقه 18 به یادگار می‌ماند. تهیه بانک اطلاعاتی شهدای گرانقدر ناحیه یک که قدمی طلایی در راه تهیه بانک اطلاعاتی کامل شهدای سرافراز منطقه محسوب می‌شد، افتخاری بود که به نام این شهردار جوان و همکارانش در حافظه منطقه 18 ثبت شد. 

 «شهردار تهران یک شعار زیبا دارد که حالا دیگر جامه عمل پوشیده و آن اینکه شهرداری باید از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل شود. دستیابی به این هدف، مستلزم فعالیت در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و توجه به ارزش‌های معنوی است که یکی از بزرگ‌ترین جلوه‌های ارزش‌های معنوی، زنده نگهداشتن یاد شهدا و تکریم خانواده‌های معظم آنان است.»

 شهردار ناحیه یک در ادامه در تشریح چگونگی ارتباط با خانواده معظم شهدا می‌گوید: «ارتباط ما با خانواده معظم شهدا در قالب وظیفه مهمی است که برعهده شهرداری‌های نواحی قرار داده شده و آن، دیدارهای هفتگی با خانواده شهدای ناحیه است.ما در آغاز به کارمان در شهرداری ناحیه یک، تصمیم گرفتیم این دیدارهای هفتگی را با رویکردی جدید از سربگیریم و در این راستا، خانواده‌های معظمی را که تا به حال، هیچ کس به دیدارشان نرفته را در اولویت قرار دادیم.

برای شناسایی این خانواده‌ها، از همکاری و اطلاعات شورایاری محله‌ها که بعضاً در گذشته مسئول بسیج پایگاه محله هم بودند، بهره گرفتیم. این تصمیم، نتایج مطلوبی هم داشت و از برخی خانواده‌ها که تا به حال مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند، دلجویی شد.

علاوه بر این، از ابتدای امسال، بنای کارمان را بر این گذاشتیم در مدت یک‌سال به دیدار تمامی خانواده‌های معظم شهدای ناحیه برویم و از ابتدای سال آینده به فکر تجدید دیدار با آنها و خدمت‌رسانی‌های دیگر باشیم. در پایان نیمه اول سال، طبق برنامه پیش رفته‌ایم و امیدواریم تا پایان سال، هیچ خانواده شهیدی باقی نمی‌ماند که دیدارشان نرفته باشیم.»

بانک اطلاعاتی، ضامن خدمات‌رسانی بهتر

 منطقه 18 که یکی از وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین مناطق تهران است، حضوری پررنگ و مؤثر در سال‌های حماسه و دفاع ملت ایران داشته و به لحاظ تعداد شهدا نیز از جمله مناطقی است که شهدای فراوانی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. نواحی و محله‌های منطقه نیز به نام و یاد شهدای فراوانی متبرک است.

 شهردار ناحیه یک در این‌باره می‌گوید: «محله‌هایی در تهران داریم که تنها 4 ـ 5 شهید دارند در حالی که فقط از محله «فردوس» 110 شهید تقدیم انقلاب شده است. ناحیه یک در مجموع، متبرک به نام 200 شهید است و همین مسئله همت بیشتری برای خدمت‌رسانی به خانواده معظم این شهدا می‌طلبد.

وقتی به طور جدی دیدارهایمان با خانواده شهدا آغاز شد، احساس کردیم در این میان خلأیی وجود دارد که مانع خدمات‌رسانی مطلوب به خانواده شهدا می‌شود و آن نبود یک بانک اطلاعاتی در این زمینه است. به طور مثال نمی‌دانستیم شهید بزرگواری که این هفته قصد دیدار با خانواده‌اش را داریم، چند ساله بوده، در چه عملیاتی و چه تاریخی به شهادت رسیده و...

علاوه بر این، گاهی با مواردی مواجه می‌شدیم که خانواده شهدا از ناحیه و حتی منطقه ما نقل مکان کرده و به منطقه دیگری رفته بودند. اشکالی که پیش می‌آمد، این بود که در منطقه و محله جدید، دیگر هیچ‌کس آن خانواده را به عنوان خانواده شهید نمی‌شناخت و در نتیجه، هیچ نوع خدمت‌رسانی برای آنها انجام نمی‌شد. بنابراین سعی کردیم این خانواده‌ها را شناسایی کنیم.

نتیجه این بررسی‌ها نشان داد این عزیزان عمدتا به مناطق 9، 17 و 21 نقل مکان‌کرده‌اند. هدف ما از این کار این بود که با برقراری ارتباط با شهرداری این مناطق، آنها را از حضور خانواده شهید جدید‌الورود در منطقه‌شان آگاه کرده و از آنها بخواهیم خدمات‌رسانی به آنها را بر عهده بگیرند.»

افتخاری توضیح درباره چگونگی شکل‌گیری ایده تهیه بانک اطلاعاتی شهدای ناحیه را از سر می‌گیرد و در ادامه می‌گوید: «به این نتیجه رسیدیم که تکمیل اطلاعاتمان درباره شهدا، به کیفیت خدمت‌رسانی‌مان به خانواده آنها کمک می‌کند. از طرف دیگر می‌خواستیم مجموعه‌ای فراهم کنیم که برای همیشه ماندگار باشد. بنابراین تصمیم گرفتیم یک بانک اطلاعاتی درباره شهدای ناحیه تهیه کنیم.

 در قدم اول، با کمک شورایاری محله‌های چهارگانه ناحیه ¨ولی‌عصر¨عج شمالی بهداشت، تولیددارو، فردوس و پایگاه‌های بسیج مساجد این محله‌ها، عکس تمامی 200 شهید ناحیه را تهیه کردیم. در قدم دوم، اطلاعات اولیه درباره هر شهید شامل نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، تاریخ، عملیات و محل شهادت، و قطعه محل دفن را جمع‌آوری کردیم.

باقی اطلاعاتی که برای تکمیل بانک اطلاعاتی نیاز داشتیم، مستلزم دیدار مستقیم با خانواده شهدا بود. همکارانمان با مراجعه به منازل شهدا و گفت‌وگو با خانواده آنها، اطلاعاتی شامل اینکه آیا پدر و مادر شهید در قید حیات هستند، آیا مسئولان منطقه و ناحیه تاکنون دیداری با این خانواده داشته‌اند و اینکه شهرداری ناحیه در حیطه اختیارات و توانش چه خدمتی می‌تواند برای آن خانواده انجام دهد و... را جمع‌آوری کردند.

علاوه بر این، اطلاعاتی در خصوص ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری شهدا و خلاصه‌ای از فعالیت‌های آنها هم در گفت‌وگو با خانواده‌های آنها به دست آمد.» افتخاری در ادامه به ابتکاری دیگر که غنی‌تر شدن بانک اطلاعاتی مورد اشاره را به دنبال داشته، اشاره می‌کند و می‌گوید:

 «بعد از مدتی، احساس کردیم می‌توانیم با افزودن یک بخش دیگر به مجموعه اطلاعات درباره یک شهید که شامل فرازی از وصیتنامه اوست، به این بانک اطلاعاتی، بعد معنوی دهیم و علاوه بر این، یک یادگاری از هر شهید در این بانک اطلاعاتی باقی بماند. بنابراین با همکاری خانواده شهدا و با استفاده از وصیتنامه شهدا، به غنی کردن بانک اطلاعاتی پرداختیم.»

محله‌گرایی، محور تهیه بانک اطلاعاتی

 شهردار ناحیه یک درباره شکل اجرایی طرح تهیه بانک اطلاعاتی شهدا می‌گوید: «شعار محله‌گرایی و شهروندمداری که محور فعالیت‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران است، اساس کار ما در تهیه و تدوین این بانک اطلاعاتی قرار گرفت و در ابتدا بانک اطلاعاتی شهدا را به تفکیک محله‌های ناحیه تهیه کردیم و به این ترتیب 4 بانک اطلاعاتی مستقل برای هر یک از محله‌های ولی‌عصر¨عج شمالی، بهداشت، تولیددارو و فردوس آماده شد.

 علاوه بر این، یک مجموعه کامل شامل اطلاعات مربوط به تمام شهدای ناحیه با عنوان بانک اطلاعاتی شهدای ناحیه یک تهیه و تدوین شد تا از این پس، محور خدمات‌رسانی به خانواده شهدای ناحیه باشد.» افتخاری در ادامه درباره چگونگی توزیع این بانک اطلاعاتی در ناحیه می‌افزاید:

«گرچه تهیه این بانک اطلاعاتی، در اصل، ایجاد زمینه مناسب‌تر برای خدمات‌رسانی شهرداری ناحیه به خانواده شهدا بود اما در ادامه، فکر کردیم این مجموعه می‌تواند برای سایر نهادها هم مفید و کاربردی باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مراحل بعد، یک نسخه از بانک اطلاعاتی شهدای ناحیه و یک نسخه از بانک اطلاعاتی شهدای هر محل را در اختیار شورایاری و پایگاه‌های بسیج آن محل قرار دهیم.

 مهم‌تر از همه اینها در نظر داریم در آینده نزدیک، بانک اطلاعاتی کامل شهدای ناحیه را در قالبی رسمی و شکیل و حتی در صورت امکان به شکل یک کتاب، در دور بعدی دیدارهایمان، به عنوان یک هدیه به خانواده شهدا تقدیم کنیم.»  

همشهری محله - 18

کد خبر 91972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز