سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احداث دومین تاسیسات غنی‌سازی نیمه‌صنعتی در فوردو در حوالی قم گفت:

اعلام زودهنگام این تاسیسات به آژانس بیانگر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به قواعد بین‌المللی است و انتظار تشویق و تحسین جهانی را داریم.

حسن قشقاوی در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی ادامه داد: این تاسیسات در چارچوب برنامه‌هایی است که با اهداف صلح آمیز و برای رفع نیازهای کشور ساخته می‌شود و هیچ اقدام مخفی و سری و برخلاف قواعد و معیارهای بین‌المللی صورت نگرفته است.

او از ادعاهای برخی کشورهای غربی مبنی بر اینکه ایران تأسیسات مخفیانه هسته‌ای دارد ابراز تعجب کرد و توضیح داد: براساس بند 1/3 آیین‌نامه اجرایی و مفاد پادمان مصوب 1976 باید 6‌ماه (180 روز) قبل از تزریق گاز به تاسیسات، به اطلاع آژانس رسانده شود اما جمهوری اسلامی ایران براساس روحیه تعامل و همکاری با آژانس و پایبندی به قواعد بین‌المللی، ان‌پی‌تی، و پادمان، 18ماه زودتر اعلام کرد.

قشقاوی ادعاهای رژیم صهیونیستی در این باره را نیز بی‌اساس و بی‌ارزش خواند و گفت: البرادعی بارها اعلام کرد هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد اما محافل صهیونیستی همچنان اظهارات خلاف واقع بیان می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران با 1+5 که قرار است 9 مهر ماه برگزار شود ، افزود: موضوع مذاکرات بر مبنای بسته پیشنهادی انجام خواهد شد و فکر می‌کنم اگر حسن نیت و اراده تفاهم و تعامل باشد فرصت مناسبی برای مذاکرات سازنده است. او درباره محل این گفت‌وگوها اعلام کرد: قطعاً مذاکرات در سوئیس است اما اینکه در کدام شهر باشد بعدا اعلام خواهد شد.

کد خبر 91515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز