سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال با درخشش نمایندگان سینمای ایران به کار خود پایان داد.

هیات داوران جشنواره مونترال به ریاست جعفر پناهی، جایزه نوآوری را به فیلم «آتشکار» اهدا کرد و «وقتی لیموها زرد شدند» را نیز شایسته دریافت جایزه زنیت نقره‌ای دانست.

آتشکار ساخته محسن امیر یوسفی که در بخش مسابقه این فستیوال حضور داشت، به اعتقاد منتقدان شایسته دریافت جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلمنامه نیز بود.
ورایتی آتشکار را متفاوت‌ترین فیلم سینمای ایران خواند که تصویری تازه از این سینما ارائه می‌دهد.

محسن امیریوسفی پس از گرفتن جایزه نوآوری در سینما برای فیلم سینمایی آتشکار از جشنواره مونترال، آن را به مردم و فیلمسازان جوان و مستقل ایران تقدیم کرد.

اعضای هیات داوران سی و سومین جشنواره جهانی فیلم مونترال در بیانیه خود تلاش موفق برای ابداع زبان جدید سینمایی و نیز تفاوت ساختاری آتشکار با دیگر فیلم‌های حاضر در این دوره را دلیل اهدای جایزه نوآوری سینما به امیریوسفی اعلام کردند. امیر‌یوسفی پس از دریافت جایزه، ضمن تشکر از آنها که در تولید فیلم به او کمک کردند، جایزه خود را به مردم ایران و فیلمسازان جوان و مستقل تقدیم کرد.

سرژ لوژیک رئیس جشنواره جهانی فیلم مونترال پس از اهدای جایزه امیر یوسفی گفت: این جایزه نشانه‌ای بزرگ از تغییرات در سینمای ایران و حضور قدرتمندانه فیلمسازان جوان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی است.

امیر یوسفی که فیلمش با وجود داشتن پروانه نمایش، در دولت نهم امکان اکران نیافت، همچنان به نمایش عمومی «آتشکار» در ایران امیدوار است.

«وقتی لیموها زرد شدند» به کارگردانی محمد رضا وطن‌دوست دیگر نماینده سینمای ایران که در بخش مسابقه فیلم‌های اول حضور داشت در حالی جایزه زنیت نقره‌ای را دریافت کرد که گمانه‌زنی‌های رسانه‌های کانادایی از بخت بالای این فیلم برای گرفتن زنیت طلایی این فستیوال خبر می‌دادند.

این فیلم 3 بار در مونترال به نمایش در آمده و با استقبال منتقدان و تماشاگران جشنواره مواجه شد تا آنجا که برخی از منتقدان، وطن‌دوست را بهترین کارگردان حاضر در مونترال و پدیده این دوره از جشنواره نامیدند.

«پنالتی» ساخته انسیه شاه حسینی، «بیست» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی و «فیلم اول» پناه پناهی دیگر نمایندگان سینمای ایران در مونترال بودند که در بخش‌های غیر‌رقابتی به نمایش درآمدند.

اما ستاره اصلی مونترال33، فیلم فرانسوی «آزادی » بود. این فیلم که توسط تونی گاتلیف کارگردانی شده، جایزه بزرگ مونترال را از آن خود کرد. «آزادی» علاوه بر جایزه بهترین فیلم توانست جایزه فیلم برگزیده تماشاگران را هم از آن خود کند.

آلن بلاسکه، ماری جوزی کروز و مارک لاووان در آزادی بازی کرده‌اند و داستان درباره کولی‌های دوران جنگ جهانی دوم است. این فیلم به همراه «آتش‌بس» لنسلت فن ناسو جایزه کلیسای جهانی را هم به‌خود اختصاص داد.

جایزه ویژه هیات داوران که معمولا به دومین فیلم برتر مونترال اهدا می‌شود، به وانگ کوان فیلمساز چینی برای کارگردانی فیلم سینمایی «دختر پارچه‌باف» رسید. فیلم داستان زنی است که در یک کارخانه نساجی کار می‌کند. «دختر پارچه‌باف» جایزه فیلم برگزیده منتقدان بین‌المللی یا همان فیپرشی را هم به دست آورد.

هیات داوران این دوره جشنواره مونترال جایزه بهترین بازیگر زن را به ماری لیونبرگر برای بازی در فیلم سینمایی «با من ازدواج می‌کنی» به کارگردانی میشا لویسنکی از سوئیس اهدا کرد و جایزه بهترین بازیگر مرد هم به سایرون ملویل برای بازی در فیلم سینمایی «عشق و جنون» ساخته مورتن گیسه فیلمساز دانمارکی رسید.

کیچیتارو نگیشی فیلمساز ژاپنی برای فیلم سینمایی «همسر ویلن» توانست جایزه بهترین کارگردانی سی و سومین دوره جشنواره جهانی فیلم مونترل را از آن خود کند. فیلم اقتباسی سینمایی از رمانی به همین نام نوشته اوسامو دازای نویسنده ژاپنی است و برای گرامیداشت صدمین سال تولد او ساخته شده است.

جایزه بهترین فیلمنامه‌نویس جشنواره سال 2009 مونترال را آلن لو هنری برای نوشتن فیلمنامه «خوشحالم که مادرم زنده است» به‌خود اختصاص داد. نکته جالب درباره این فیلم سینمای فرانسه این است که آن را یک پدر و پسر فیلمساز به نام‌های کلود و ناتانی میلر مشترکا کارگردانی کرده‌اند.

در بخش مسابقه فیلم‌های اول جایزه زنیت طلایی بهترین فیلم به سوفی لالوی فرانسوی برای کارگردانی«تو از آن من خواهی شد» رسید و زنیت برنزی را هم کریستانا فرانکو، یوگ الخاندرو فگان، دیگو کورال لوپز و ناتالی والنسیا برای کارگردانی مشترک فیلم سینمایی «ریف رف» به دست آوردند.

کد خبر 89982

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز