سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

در دیدار دوشنبه‌شب رهبر معظم انقلاب با اعضای هیأت دولت،توصیه‌های فرهنگی معظم له به رئیس‌جمهور نیز مطرح شد.

به‌طور خلاصه آنچه از این توصیه‌ها در حوزه فرهنگ برمی‌آمد، اهتمام به مسائل فرهنگی و توجه کامل به هدف‌گذاری صحیح فرهنگی، استفاده از همه ظرفیت‌ها برای پایبندی مردم به مبانی دینی، رد کردن گرایش‌های بی‌بنا و افراطی درباب فرهنگ و گوش شنوا داشتن در مقابل نقد و انتقادها بود. توجه دولت به این نکات، می‌تواند زمینه‌های خوبی برای توسعه فرهنگ در سال‌های پیش رو به همراه داشته باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که تا به حال نیز به آن کمتر توجه شده است، ‌هدف‌گذاری صحیح فرهنگی است. متأسفانه آنچه از نگاه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان وظیفه مسئولان یادشد،  اداره امور زندگی مردم همراه با هدایت جامعه است که متاسفانه در این ساحت با اغفال روبه‌رو شده و هنوز برنامه جامع فرهنگی که نشان‌دهنده مسیر حرکت جامعه بدان سو باشد، تبیین نشده است.

شاید این توصیه‌ها، گام اول برای برداشتن قدم‌های بعدی در این زمینه باشد. نکته دیگر صحبت‌های ایشان، توجه نکردن به گرایش‌های افراطی ارباب فرهنگ است. این نظر درست برخلاف نظر وزیر پیشین ارشاد است که در جلسه تودیع خود، خطاب به وزیر جدید ارشاد گفته بود: شما میان 2سوق‌دهنده به سمت رهایی و لیبرالیسم قرار دارید که یکی شما را به تعطیلی حوزه فرهنگ هدایت می‌کند و دیگری به رواج بی‌بند و باری می‌خواند و در واقع میان 2لبه قیچی مدام تحت فشار خواهید بود.

به‌نظر می‌رسد مشکل به این نوع نگاه‌های مطلق‌بین  صفر و صدی برمی‌گردد و اینکه هنوز مدیریت فرهنگی به‌عنوان یک تخصص در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود.

همان‌طور که از توصیه رهبر انقلاب نیز پیداست، وظیفه نهادهای متولی فرهنگ از جمله وزارت ارشاد و صدا و سیما راه‌هایی است که مردم را با گوهر دین آشنا کند؛ نه با ظاهر و پوسته دین.   امیدواریم دولت دهم و وزیر جدید ارشاد و مدیران میانی که از این پس راهی دولت می‌شوند، این توصیه‌ها را نصب‌العین خود کنند.

کد خبر 89979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز