گروه بین‌الملل: کمیسیون انتخابات افغانستان با اعلام به دست آمدن مدارکی روشن و قانع‌کننده درمورد تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دستور بازشماری برخی صندوق‌ها را صادر کرد.

این اقدام ساعاتی پس از آن صورت گرفت که سازمان ملل متحد خواستار بررسی دقیق ادعاهای تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شد.کای آیدی، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان روز گذشته اعلام کرد درصورتی که ادعای تقلب در حوزه رای‌گیری ثابت شود، مسئولان کمیسیون انتخابات و کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی، باید آرای این قبیل حوزه‌ها را از مجموع آرای شمارش شده حذف کنند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد شب دوشنبه سفیر آمریکا در کابل و یک مقام ارشد سازمان ملل متحد با حامد کرزی ، رئیس‌جمهوری افغانستان دیدار و پیرامون نگرانی‌های موجود درباره نحوه برگزاری انتخابات با او گفت‌وگو کردند.

برخی کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که تعداد آرای مخدوش بیش از یک میلیون رای است که اگر این آرا حساب نشود کرزی کمتر از ‌٥٠درصد آرا را به‌دست می‌آورد و مجبور به حضور در دور دوم انتخابات خواهد بود.

کرزی خود نیز در گفت‌وگو با روزنامه‌ فیگارو به احتمال تقلب انتخاباتی اعتراف کرد و گفت: تقلب امری رایج در انتخابات در دمکراسی‌های نوپاست. این مسئله امروز وجود دارد و فردا نیز وجود خواهد داشت. کرزی اعلام کرد: متأسفانه در یک دمکراسی نوپا چنین رخداد‌هایی غیرقابل اجتناب است.

وی همچنین در این گفت‌وگو از روابط متشنج خود با آمریکا پرده برداشت و گفت که انتقاد از دوستان و خانواده‌اش برای تضعیف جایگاه وی و انعطاف پذیر‌تر کردن وی صورت می‌گیرد.

وی در این گفت‌وگو همچنین غرب را به تلاش برای تبدیل کردن وی به یک رهبر
 دست نشانده متهم کرد.وی درباره اتهامات تقلب در انتخابات گفت: این یک انتخابات است و یک برنده و یک بازنده خواهد داشت اگر من بازنده باشم ناراحت و غمگین خواهم شد.

وی افزود: آنچه بسیار گمراه‌کننده بود، نحوه برخورد رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی و عدم‌احترام آنها به انتخابات است. این رسانه‌ها سعی دارند دولت آینده افغانستان را غیرمشروع جلوه دهند. اما اگر این دخالت رسانه‌ای با هدف ایجاد یک دولت دست نشانده است، کارایی نخواهد داشت.

در افغانستان دست نشانده‌ها هرگز برای اربابان خارجی‌شان شانس به همراه نداشته‌اند. در گذشته هم انگلیس و هم شوروی سابق این تلاش را کردند ولی به طرز مفتضحانه‌ای شکست خوردند.

امیدوارم آمریکایی‌ها سعی نکنند همین کار را انجام دهند زیرا دچار همین سرنوشت خواهند شد. درحالی‌که دامنه بحث در مورد تخلفات در انتخابات افغانستان جدی‌تر می‌شود، کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخابات افغانستان سرگرم بررسی دست‌کم 600 ادعای جدی است که به گفته مسئولان این کمیسیون، اگر ثابت شود بر نتیجه انتخابات بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 89977

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز